Nákladní vozy

Uaais (ex Hx) pro převoz obřích transformátorů

DSC_2442O této připravované stavebnici jsem věděl již hodně dlouho, prototyp sestaveného vozu jsem viděl před několika lety v Pečkách, ale nebylo možno tuto stavebnici od MŽ žádným způsobem získat. Již tehdy v Pečkách se mi velmi líbil a obdivoval jsem ho, takže jsem později mockrát přemlouval p. Klímu, jestli by mi nějakou stavebnici nemohl přenechat.

A po několikaletém naléhání jsem se konečně dočkal… Společně se stavebnicí vozu G 10 jsem nakonec obdržel i tuto prototypovou stavebnici „hlubiňáku“, jehož předlohou je vůz, který v současné době dosud slouží ve flotile nákladních vozů našeho národního nákladního dopravce.

V sáčku bylo několik plastových černých desek různé síly s vyřezanými díly a ještě dva kartonové aršíky s detailními díly. A to bylo vše…, ale vlastně ještě něco…

DSC_2151

…dva sáčky se stavebnicemi podvozků typu 26-2.8. Tak se asi pustím do stavby, ale čím tak začít?

DSC_2152

Nakonec jsem zvolil rám jednoho pojezdu, to jsou tři desky, jedna silná základní a dvě slabé a trochu větší, aby po slepení vznikly profilové bočnice jako u skutečného vozu. A přesně tak to i dopadlo.

DSC_2153

DSC_2219

A hned potom jsem přilepil konzolky pro stupačky.

DSC_2220

Stejným způsobem bude sestaven i druhý rám. Jak je vidět, v MŽ už pamatují i na to, že se vozy budou osazovat kinematikami.

DSC_2222

DSC_2223

Vybalil jsem stavebnice podvozků, chtěl bych to tiž vidět jak ten rám vypadá na podvozcích. Tyto stavebnice už určitě znají ti, kteří nějaký vagón od MŽ sestavovali. Standartně jsou vybaveny ložisky a návodem.

DSC_2224

DSC_2235

Tak jsem je sestavil, není na tom nic složitého, nejdříve jsem do bočnic vlepil přiložená ložiska, potom podvozky sestavil včetně usazení dvojkolí, aby v nich byly zcela akorát. Nakonec i brzdové zdrže. Stejně i ostatní podvozky.

DSC_2225

DSC_2228

DSC_2229

Ložiska jsem po zalepení ještě před sestavením podvozků uvnitř “vystružil” vrtáčkem pro Peho ložiska…

DSC_2236

Konečně už sestavit. Vkládám hned dvojkolí, abych získal optimální šířku podvozků a dvojkolí později buď nebyla těsná nebo naopak nehrkala…

DSC_2227

DSC_2230

Doplnil jsem je vrchními detaily (maskami) z kartonu, naposledy ložiskové domky. Na vrchní část se musí ještě taky přilepit vodící a zajišťovací čepy.

DSC_2231

DSC_2234

Na rámy zkusmo opatřené podvozky jsem nalepil „točny“ a vodící zajišťovací čepy pro nákladový rám vozu. Podvozky musí nyní proschnout.

DSC_2232

Takže můžeme sestavovat nákladový střední rám. Z desky vyjmeme bočnice a hlavní žebra a můžeme sestavit.

DSC_2238

DSC_2239

DSC_2240

DSC_2241

DSC_2243

Teď přijdou na řadu krajní podkladnice s vybráním pro otočné čepy. Tyto podkladnice vzniknou naskládáním ze čtyř vrstev dílků. Ve vnitřních dílech jsou otvory pro zajišťovací čep, kdy se bude natáčet tento rám na podvozku. Zespodu přilepíme na bočnice a můžeme vyzkoušet sestavu celého vozu.

DSC_2244

DSC_2245

DSC_2246

DSC_2248

Ještě doplním šikmá žebra a potom taky spodní žebra pro oporu budoucího nákladu.

DSC_2250

DSC_2256

DSC_2257

Vzal jsem oba podvozky a nákladový rám a vše položil na digitální váhu – tak ta váha vznikajícího vozu mne moc nenadchla, sice je možnost využít jako zátěže náklad, ale vůz bych rád někdy použil i prázdný, bez nákladu. A jeho hmotnost je daleko pod normou, když budeme uvažovat 0,25 g na jeden milimetr délky. Při celkové délce vozu takřka 200 mm by měla být váha cca 50 g. No tak budu ještě přemýšlet nad jeho nějakým dovážením.

DSC_2322

Teď se mohu vrátit k doplnění podvozků, na konzole schůdků vlepíme děrované stupnice a na vrchní část rámu opět děrovanou podlahu přechodového můstku. Taky zábradlí, kliku ruční brzdy a konzole s přestavovači.

DSC_2260

DSC_2261

DSC_2324

DSC_2325

DSC_2326

No a než nám odvětrá lepidlo, pustím se do sestavení nákladu, kterým není nic jiného než obří transformátor…

DSC_2262

DSC_2311

Asi to nebude takový problém, díly do sebe nádherně zapadají, do drážek přijdou chladící žebra…

DSC_2312

DSC_2313

DSC_2314

DSC_2315

DSC_2316

Transformátor je je možno využít také k dovážení vozu…bez záváží nějakých 12 g a přidal jsem jen trochu… 5 g by mohlo stačit. Transformátor by bylo možné doplnit i o izolátory, které se nechají poskládat z koleček různých průměrů, ale pro přepravu se neinstalují, aby nedošlo při přepravě k jejich nežádoucímu poškození, takže jsem si je ještě nesestavil, ale později na ně také dojde a budou někde připraveny, až bude transformátor dopraven na místo určení…

DSC_2319

DSC_2320

No a dál…potřebuju taky nějaké nárazníky, a to by mohl být začátek dovažování, vyrobím je tedy z mosazného odpadu.

DSC_2327

DSC_2328

Ještě mě napadlo trochu „zmohutnět“ hlavní nosné příčníky na nákladovém rámu, vyrobil jsem z plátkového olova to zesílení, dále z měděného plechu trojúhelníkové výztuhy na koncích rámu, které měly být z papíru.

DSC_2318

A dál mě napadlo další…stavebnice vozu zatím nemá žádnou brzdovou výbavu (ikdyž jsem byl jednatelem MŽ ubezpečen, že až bude stavebnice oficiálně uvedena na trh, bude tento hendikep odstraněn), no ale já se pustil do její výroby, takže mosaz a měď – vzduchojemy, brzdový válec, na rozvody stačí měděné drátky, prostě co „dům dá“. Jako nářadí k tomu postačí i jen pilník, vrtačka, smirkový papír…

DSC_2330

DSC_2362

No a po prozkoumání několika mizerných fotek skutečného vozu, který se mi podařil vyfotit stařičkým mobilem (neměl jsem momentálně nic jiného po ruce) na jednom nejmenovaném nákladovém nádraží, jsem se ještě rozhodl přidat některé drobnosti – třeba držáky kotviček s ochranným rámem…

Obraz0124

DSC_2364

DSC_2365

A ještě…abych nezapomněl…uchycení prvních podvozků v rámu jsem upravil, vyřízl to osazení pro čep, vlepil do vzniklého otvoru matičku M 3 a v podvozku jsem vyvrtal otvor prům. 3,1 mm pro šroubek, kterým jsem pak podvozek upevnil. Proč? Kvůli montáži kinematik, podvozek si oddělám, vlepím kinematiku a podvozek potom vrátím, no a taky další dovážení vozu…

DSC_2329

No a hned je váha úplně někde jinde… 41 g už ujde, to bude moci vůz jezdit i bez nákladu. Takhle by vše mohlo být hotovo.

DSC_2375

Takže jsem celý vůz zase rozložil a jednotlivé sestavy připravil na nástřik, nejdřív základovou, ta vše krásně sjednotí.

DSC_2420

DSC_2422

No nastříkání vozu včetně lesklého laku pod popisy se pouštím do jejich rozmístění na vůz. Obtisky budou v nabídce MŽ k dispozici spolu s nabídkou stavebnice. Jedním vodítkem při rozmisťování je přiložený návod, druhým pro mě byly fotky vozu.

DSC_2423

DSC_2425

Zde jsem zjistil drobné nedostatky, ale považuji to za celkem maličkost, o všem byl informován výrobce s tím, že budou chybějící popisy doplněny. Vlastní popisy jsou určeny pro VI. Epochu, označení vozu je tedy národního dopravce, tedy ČD-Cargo, vzhledem k tomu, že stavím modely převážně III. a IV. Epochy, tak jsem si některé nápisy upravil – nahradil je pro mě a epochu odpovídajícími.

DSC_2426

Připravil jsem taky dvojkolí, ta se nemohou přeci lesknout, takže je bylo nutné začernit…

DSC_2427

DSC_2428

Co jednoznačně chválím, je naprosto přesně připravený prostor pro umístění kinematik Peho, naprosto přesně zapadly do vymezených prostor.

DSC_2430

DSC_2433

A ještě jeden detail – brzdové spojovací hadice, tedy z důvodu použití kinematik jen částečné, vyrobil jsem z mosazného odpadu a slabých drátků, kterými se snažil naznačit ovládací páčky.

DSC_2435

DSC_2456

Při sestavování došlo i na takovouhle nehodu – odlomený zámek zajišťovacího čepu, zdánlivě neřešitelná situace – přilepil jsem zpět, navrtal a zafixoval drátkem…

DSC_2434

Vůz jsem zkompletoval, moc velkou patinu na něm dělat nehodlám, tak jen „zasvinit“ podvozky okolo brzdových špalků.

DSC_2437

DSC_2438

A trochu zamyšlení nad modelem, dodávaná stavebnice by měla být vybavena podvozky typu Y 25, tak jako skutečný vůz v současné době provozovaný, mě byl však předložen s podvozky typu 28-2, které jsem také použil, ale kromě popisu vozu na stránkách www.parostroj.cz se mi nepodařilo objevit žádnou dobovou fotografii potvrzující, že tyto vozy byly původně opatřeny těmito staršími typy podvozků.

DSC_2441

DSC_2442

DSC_2443

Zcela nakonec už zbývá jen několik fotografií vozu „v provozu“ na kolejišti…

DSC_2446

DSC_2447

DSC_2449

DSC_2453

DSC_2454

A zcela nejdůležitější informace na závěr – stavebnice vozu bude podle sdělení jednatele Malé železnice oficiálně představena dne 7.3.2015 na tradičním workshopu Malé železnice v Pečkách. Takže zájemci, přihlaste se včas!!

Stavebnici můžete zakoupit na e-shopu MojeTT.cz >>>

12 komentářů: „Uaais (ex Hx) pro převoz obřích transformátorů

  • Atraktivní vagon se zajímavým nákladem.Zvýšit atraktivitu jde přetažením plachty přes horní část transformátoru
    a přidat velkou ceduli např.Škoda energo nebo Elin
    pro IV.blok JE Temelín.
    Plachta se dobře dělá z velmi jemného papíru,pomačkat,vyhladit,nastříkat třeba na modro,a šedými nitěmi přivázat k vagonu.Jinak čistě postaveno a velmi elegantně dovážený vůz.

  • Jej, parádní vagon. Konečně se někdo z výrobců konečně pustil do těchto velkých vozů. Jestli v něco doufám, tak že přijde i 16 nápravová hlubina Hx/Uaai – http://parostroj.net/katalog/nv/formular.php3?ind=17 Na ní se chystám už pár let, už jsem několikrát zkoušel stavět most, ale pořád to nebylo ono. Přeci jenom nějaká stavebnice by to dost usnadnila.

  • Vždy čekám, kdy se na tomto webu objeví nový článek . Opět jsem potěšen, je to opravu velká paráda, moc se povedl, nemá to chybu. Kdysi jsem si koupil šestnáctinápravový hlubinný vůz, jsou s ním problémy v tunelech, prostě všude nemůže. Ale tenhle si postavím určitě s ním potíže v průjezdech nebudou..

  • Kdyby tak bylo trafo k sehnání samostatně… Hlubiňák mám, ale nevím, co dám na něj. 🙂

  • Info pro Traimaniaka z workshopu v Pečkách . Trafo bude samostatně v prodeji – v TT objednací číslo 23025.xx. Cena by se měla pohybovat okolo 230 Kč – hodně dílů , hlavně chladící žebra transformátoru.

  • Podle webu MŽ jest transformátor i vůz v prodeji. Vůz jsem čekal o něco levnější, ale na druhou stranu – je to taková “specialitka”.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..