Uaais (ex Hx) pro převoz obřích transformátorů
O této připravované stavebnici jsem věděl již hodně dlouho, prototyp sestaveného vozu jsem viděl před několika lety v Pečkách, ale nebylo možno tuto stavebnici od MŽ žádným způsobem získat. Již tehdy v Pečkách se mi velmi líbil a obdivoval jsem ho, takže jsem později mockrát přemlouval p. Klímu, jestli by mi nějakou stavebnici nemohl přenechat.
A po několikaletém naléhání jsem se konečně dočkal… Společně se stavebnicí vozu G 10 jsem nakonec obdržel i tuto prototypovou stavebnici „hlubiňáku“, jehož předlohou je vůz, který v současné době dosud slouží ve flotile nákladních vozů našeho národního nákladního dopravce.
V sáčku bylo několik plastových černých desek různé síly s vyřezanými díly a ještě dva kartonové aršíky s detailními díly. A to bylo vše…, ale vlastně ještě něco…
…dva sáčky se stavebnicemi podvozků typu 26-2.8. Tak se asi pustím do stavby, ale čím tak začít?
Nakonec jsem zvolil rám jednoho pojezdu, to jsou tři desky, jedna silná základní a dvě slabé a trochu větší, aby po slepení vznikly profilové bočnice jako u skutečného vozu. A přesně tak to i dopadlo.
A hned potom jsem přilepil konzolky pro stupačky.
Stejným způsobem bude sestaven i druhý rám. Jak je vidět, v MŽ už pamatují i na to, že se vozy budou osazovat kinematikami.
Vybalil jsem stavebnice podvozků, chtěl bych to tiž vidět jak ten rám vypadá na podvozcích. Tyto stavebnice už určitě znají ti, kteří nějaký vagón od MŽ sestavovali. Standartně jsou vybaveny ložisky a návodem.
Tak jsem je sestavil, není na tom nic složitého, nejdříve jsem do bočnic vlepil přiložená ložiska, potom podvozky sestavil včetně usazení dvojkolí, aby v nich byly zcela akorát. Nakonec i brzdové zdrže. Stejně i ostatní podvozky.
Ložiska jsem po zalepení ještě před sestavením podvozků uvnitř “vystružil” vrtáčkem pro Peho ložiska…
Konečně už sestavit. Vkládám hned dvojkolí, abych získal optimální šířku podvozků a dvojkolí později buď nebyla těsná nebo naopak nehrkala…
Doplnil jsem je vrchními detaily (maskami) z kartonu, naposledy ložiskové domky. Na vrchní část se musí ještě taky přilepit vodící a zajišťovací čepy.
Na rámy zkusmo opatřené podvozky jsem nalepil „točny“ a vodící zajišťovací čepy pro nákladový rám vozu. Podvozky musí nyní proschnout.
Takže můžeme sestavovat nákladový střední rám. Z desky vyjmeme bočnice a hlavní žebra a můžeme sestavit.
Teď přijdou na řadu krajní podkladnice s vybráním pro otočné čepy. Tyto podkladnice vzniknou naskládáním ze čtyř vrstev dílků. Ve vnitřních dílech jsou otvory pro zajišťovací čep, kdy se bude natáčet tento rám na podvozku. Zespodu přilepíme na bočnice a můžeme vyzkoušet sestavu celého vozu.
Ještě doplním šikmá žebra a potom taky spodní žebra pro oporu budoucího nákladu.
Vzal jsem oba podvozky a nákladový rám a vše položil na digitální váhu – tak ta váha vznikajícího vozu mne moc nenadchla, sice je možnost využít jako zátěže náklad, ale vůz bych rád někdy použil i prázdný, bez nákladu. A jeho hmotnost je daleko pod normou, když budeme uvažovat 0,25 g na jeden milimetr délky. Při celkové délce vozu takřka 200 mm by měla být váha cca 50 g. No tak budu ještě přemýšlet nad jeho nějakým dovážením.
Teď se mohu vrátit k doplnění podvozků, na konzole schůdků vlepíme děrované stupnice a na vrchní část rámu opět děrovanou podlahu přechodového můstku. Taky zábradlí, kliku ruční brzdy a konzole s přestavovači.
No a než nám odvětrá lepidlo, pustím se do sestavení nákladu, kterým není nic jiného než obří transformátor…
Asi to nebude takový problém, díly do sebe nádherně zapadají, do drážek přijdou chladící žebra…
Transformátor je je možno využít také k dovážení vozu…bez záváží nějakých 12 g a přidal jsem jen trochu… 5 g by mohlo stačit. Transformátor by bylo možné doplnit i o izolátory, které se nechají poskládat z koleček různých průměrů, ale pro přepravu se neinstalují, aby nedošlo při přepravě k jejich nežádoucímu poškození, takže jsem si je ještě nesestavil, ale později na ně také dojde a budou někde připraveny, až bude transformátor dopraven na místo určení…
No a dál…potřebuju taky nějaké nárazníky, a to by mohl být začátek dovažování, vyrobím je tedy z mosazného odpadu.
Ještě mě napadlo trochu „zmohutnět“ hlavní nosné příčníky na nákladovém rámu, vyrobil jsem z plátkového olova to zesílení, dále z měděného plechu trojúhelníkové výztuhy na koncích rámu, které měly být z papíru.
A dál mě napadlo další…stavebnice vozu zatím nemá žádnou brzdovou výbavu (ikdyž jsem byl jednatelem MŽ ubezpečen, že až bude stavebnice oficiálně uvedena na trh, bude tento hendikep odstraněn), no ale já se pustil do její výroby, takže mosaz a měď – vzduchojemy, brzdový válec, na rozvody stačí měděné drátky, prostě co „dům dá“. Jako nářadí k tomu postačí i jen pilník, vrtačka, smirkový papír…
No a po prozkoumání několika mizerných fotek skutečného vozu, který se mi podařil vyfotit stařičkým mobilem (neměl jsem momentálně nic jiného po ruce) na jednom nejmenovaném nákladovém nádraží, jsem se ještě rozhodl přidat některé drobnosti – třeba držáky kotviček s ochranným rámem…
A ještě…abych nezapomněl…uchycení prvních podvozků v rámu jsem upravil, vyřízl to osazení pro čep, vlepil do vzniklého otvoru matičku M 3 a v podvozku jsem vyvrtal otvor prům. 3,1 mm pro šroubek, kterým jsem pak podvozek upevnil. Proč? Kvůli montáži kinematik, podvozek si oddělám, vlepím kinematiku a podvozek potom vrátím, no a taky další dovážení vozu…
No a hned je váha úplně někde jinde… 41 g už ujde, to bude moci vůz jezdit i bez nákladu. Takhle by vše mohlo být hotovo.
Takže jsem celý vůz zase rozložil a jednotlivé sestavy připravil na nástřik, nejdřív základovou, ta vše krásně sjednotí.
No nastříkání vozu včetně lesklého laku pod popisy se pouštím do jejich rozmístění na vůz. Obtisky budou v nabídce MŽ k dispozici spolu s nabídkou stavebnice. Jedním vodítkem při rozmisťování je přiložený návod, druhým pro mě byly fotky vozu.
Zde jsem zjistil drobné nedostatky, ale považuji to za celkem maličkost, o všem byl informován výrobce s tím, že budou chybějící popisy doplněny. Vlastní popisy jsou určeny pro VI. Epochu, označení vozu je tedy národního dopravce, tedy ČD-Cargo, vzhledem k tomu, že stavím modely převážně III. a IV. Epochy, tak jsem si některé nápisy upravil – nahradil je pro mě a epochu odpovídajícími.
Připravil jsem taky dvojkolí, ta se nemohou přeci lesknout, takže je bylo nutné začernit…
Co jednoznačně chválím, je naprosto přesně připravený prostor pro umístění kinematik Peho, naprosto přesně zapadly do vymezených prostor.
A ještě jeden detail – brzdové spojovací hadice, tedy z důvodu použití kinematik jen částečné, vyrobil jsem z mosazného odpadu a slabých drátků, kterými se snažil naznačit ovládací páčky.
Při sestavování došlo i na takovouhle nehodu – odlomený zámek zajišťovacího čepu, zdánlivě neřešitelná situace – přilepil jsem zpět, navrtal a zafixoval drátkem…
Vůz jsem zkompletoval, moc velkou patinu na něm dělat nehodlám, tak jen „zasvinit“ podvozky okolo brzdových špalků.
A trochu zamyšlení nad modelem, dodávaná stavebnice by měla být vybavena podvozky typu Y 25, tak jako skutečný vůz v současné době provozovaný, mě byl však předložen s podvozky typu 28-2, které jsem také použil, ale kromě popisu vozu na stránkách www.parostroj.cz se mi nepodařilo objevit žádnou dobovou fotografii potvrzující, že tyto vozy byly původně opatřeny těmito staršími typy podvozků.
Zcela nakonec už zbývá jen několik fotografií vozu „v provozu“ na kolejišti…
A zcela nejdůležitější informace na závěr – stavebnice vozu bude podle sdělení jednatele Malé železnice oficiálně představena dne 7.3.2015 na tradičním workshopu Malé železnice v Pečkách. Takže zájemci, přihlaste se včas!!
Ale to je pěknéééé! Jako vždy skvělá a precizní práce, dobré nápady při sestavování a výsledek je tomu odpovídá. Díky i MŽ za nový model – po sestavení do soupravy s doprovodnými vozy (příklad třeba zde: http://www.railtrains.sk/modules/AMS/print.php?storyid=1202) to bude vypadat suprově.
Atraktivní vagon se zajímavým nákladem.Zvýšit atraktivitu jde přetažením plachty přes horní část transformátoru
a přidat velkou ceduli např.Škoda energo nebo Elin
pro IV.blok JE Temelín.
Plachta se dobře dělá z velmi jemného papíru,pomačkat,vyhladit,nastříkat třeba na modro,a šedými nitěmi přivázat k vagonu.Jinak čistě postaveno a velmi elegantně dovážený vůz.
gagarin? –> http://www.mojett.cz/wp-content/2015/03/DSC_2248.jpg
Jej, parádní vagon. Konečně se někdo z výrobců konečně pustil do těchto velkých vozů. Jestli v něco doufám, tak že přijde i 16 nápravová hlubina Hx/Uaai – http://parostroj.net/katalog/nv/formular.php3?ind=17 Na ní se chystám už pár let, už jsem několikrát zkoušel stavět most, ale pořád to nebylo ono. Přeci jenom nějaká stavebnice by to dost usnadnila.
Vždy čekám, kdy se na tomto webu objeví nový článek . Opět jsem potěšen, je to opravu velká paráda, moc se povedl, nemá to chybu. Kdysi jsem si koupil šestnáctinápravový hlubinný vůz, jsou s ním problémy v tunelech, prostě všude nemůže. Ale tenhle si postavím určitě s ním potíže v průjezdech nebudou..
Kdyby tak bylo trafo k sehnání samostatně… Hlubiňák mám, ale nevím, co dám na něj. 🙂
Ahoj, moc pěkný model.
Jáke jste použil dvojkolí?
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Uaais2011plzen0.jpg – tot je co za podvoze?
Děkuji za odpověď
Ahoj Jirko,
chválím hezký model a skvělé dopracování.
to Tomáš: vygooglil jsi to správně. Správný podvozek pro tento vůz by měl být Y25, protože výrobcem Uaais byl ploský Chorzow, viz rozdíl mezi http://www.parostroj.net/katalog/nv/formular.php3?ind=117 a http://www.parostroj.net/katalog/nv/formular.php3?ind=115&odkud=120&obdobi=0&ktere=0&razeni=0
Info pro Traimaniaka z workshopu v Pečkách . Trafo bude samostatně v prodeji – v TT objednací číslo 23025.xx. Cena by se měla pohybovat okolo 230 Kč – hodně dílů , hlavně chladící žebra transformátoru.
Trainmaniak děkuje za info. 🙂 Ohlídám si to.
Podle webu MŽ jest transformátor i vůz v prodeji. Vůz jsem čekal o něco levnější, ale na druhou stranu – je to taková “specialitka”.
Jo jo, už jsem to taky zmerčil. 🙂