Zetka ř. G10 ze stavebnice od Malé železnice
Těsně před vánoci jsem byl mile potěšen poštovní zásilkou odeslanou jednatelem společnosti Malá železnice z Valašského Meziříčí, kterou Vám zcela určitě nemusím představovat, jejich laserované stavebnice vozů a budov už zde byly několikrát recenzovány.
Když jsem ji otevřel, překvapení bylo veliké, kromě objednaných stavebnic byla přibalena i zbrusu nová stavebnice – krytého nákladního vozu řady G10, ideálně se hodícího pro II. epochu. Až tak dlouho jsem neodolal a jakmile pominulo prvotní svátkovánoční běsnění, stavebnici jsem vybalil.
Pro ty z Vás, kteří tyto stavebnice znáte, nemusím dlouze představovat, jak je patrno na obrázku firma Malá železnice se opět snažila a připravila nám modelářům další pěknou zábavu. Všechny díly jsou opět precizně vyřezané do plastových desek různě silných a kartónů. A jak jsem si už zvykl, stavebnice jsou již doplněny i ložisky.
Začal jsem tedy podvozkem, jednotlivé díly stačilo odříznout a lepení-stavění mohlo začít. Základna a k ní přilepit bočnice, jejichž součástí jsou základy rozsoch pro dvojkolí.
Dál jsem vlepil zespodu díl žebrování, k němuž patří i osazení pro upevnění brzdových zdrží a kinematik.
Ostatně neprodleně po vlepení jsem si ty brzdové zdrže vlepil. Potom už zbývalo jen připravit ložiska.
Ty jsem vlepil vteřinovým lepidlem a po jeho zaschnutí se pustil do finalizace rozsoch. Potom byl podvozek odložen, aby pořádně proschnul.
Tento čas mohu využít k sestavení skříně vozu, jejíž základní díly jsou na jedné destičce. Plášť skříně byl otázkou chvilky, díly do sebe krásně zapadly, potom bylo potřeba připravit základ stropu-tedy spíše střechy. Je připraven jako dvouvrstvý se 6-ti žebry. Nasucho se mi to sestavovat ani nechtělo, takže hned „naostro“, lepidlo krásně díly uvolní a do zářezů sednou „jak poklička na hrnec“. Vlastně jsem se nezmínil o lepidle, kterým žádné lepidlo není, na tyto stavebnice se mi perfektně osvědčil perchlor, který běžně používám na odmašťování leptů.
Aby se skříň neprohýbala, „posadil“ jsem ji na podvozek a potom přilepil ten základ střechy. Skříň nechávám rovněž proschnout, odvětrat perchlor…
Aspoň můžu připravit brzdařskou budku. Pět drobných dílků a za chvilku bylo hotovo. Zase všechno do sebe zapadlo bez nejmenších problémů.
Takže základ máme hotov, můžeme začít „obalovat“, no prostě polepit stěny prkny. Tyto desky jsou vyrobeny i z probarveného slabého hnědého kartónu. Po polepení stěn skříně nesmíme zapomenout i na budku. Nakonec ze stejného materiálu bude pokryta i střecha, ale ještě předtím bylo nezbytné osadit okapničky nad boční vrata.
No a po dalším proschnutí jsem přistoupil k osazení nezbytných nosných profilů. Všechny jsem už lepil vteřinovou.
A potom jsem málem zapomněl na ta boční vrata, ale bylo to pár dílů, opět za chvíli nebylo „co dělat“.
Zapomněl jsem se zmínit o závaží, vsadil jsem ho při sestavování do připraveného výřezu, nyní jsem ho už jen zakryl podlahou.
Dolepil jsem na skříň tu budku, potom přijdou na řadu schůdky. Po nich hned i stupačky, jak ke schůdkům, tak i ke skříni.
Součástí stavebnice jsou i vyřezaná hlavní madla k budce, podle nich jsem ale vyrobil z ocelové struny madla přeci jen trochu tenčí.
Na stupáky jsem dosadil nášlapné desky, vrchní čelní desku, potom ještě vyrobil z drátku madla pod nárazníky a připravil si dvoupatkové nárazníky. Doplnil ještě tažné háky, na stěny kolem schůdků další madla.
Vlastně na protější stěně to bylo podobné, madla pod nárazníky, nárazníky, hák, stupačka z leptíku a madlo na stěnu. Boční vrata jsem taky doplnil o madla. Potom šlo všechno do lakovny.
Když bylo hotovo, přišly na řadu popisy, které už v Malé železnici také k tomuto vozu připravili. Takže jsem je snad dobře rozmístil, zalakoval.
Tak už je připraven ke kompletaci. Dvojkolí jsem zatřel, aby se tak neleskla. Sestavení už bylo otázkou momentu, na jedné straně nacvaknout, na druhé podvozek ke skříni zajistí madla. Pak nasadit dvojkolí a …
…ne, ne, ještě není hotovo. Přilepit vrata, zvolil jsem otevřenou variantu…
…a ještě kinematiky, zvolil jsem „klasiku“ od Peho, tedy pružinkové, místa je pro ně dost.
A co nakonec? Z drátků jsem vyrobil ještě vzduchové hadice s kohouty na čelníky, akorát ty hadice jsou jen zčásti, aby nepřekážely pohybu spřáhel.
Teď už by mohl být konec, tak jen pár fotek na kolejích…
…vzhledem k tomu, že je vůz ideální pro II., možná i III. epochu, tak ve spřažení s nezbytnými parními stroji…
…trochu i z ptačí perspektivy…
…a pár slovíček na závěr, poděkování p. Klímovi, jednateli společnosti Malé železnice a celému kolektivu, za jejich velké snažení, že nám opět připravili krásnou stavebnici nákladního vozu, který dosud na našem modelářském trhu chyběl. Jak mi je známo, radost budou mít i kolegové zabývající se rozchodem HO, protože tento model bude připraven i pro ně. Držím palce, aby se dařilo i při přípravě dalších stavebnic.
A čtenáři se mohou těšit, budu je snad brzy informovat i o něčem dalším…
Krásná práce, jakou barvou jste to natřel? Myslím odstín. Díky.
Ta dolepovana “nosna konstrukce” neboli Ucka vypadaji na fotkach ponekud humpolacky. Jak je to v realu ve srovnani s predlohou?
Nádhera! Jdu prostudovat jejich web. Člověk by ani nevěřil, že je možné v česku ještě někoho, kdo se věnuje tak dlouho modelařině najít. Hromada obchůdků zkrachovala a malá železnice ještě snad za dob Svazarmu to drží doteď! Klobouk dolů a díky za skvělý tip!
No, na webu toho moc nenajdeš, ona MŽ to nějak aktualizuje po svém. Mají i další novinky o kterých není na webu zmínka a taky o nich už píšu článek 🙂
Jinak co Jirka nezmínil: koukám, že stavebnice nabízí dvě verze pojezdu, jednak dvojí provedení rozsoch a taky provedení vypružení a ložisek. Bohužel mi přijde, že na tomhle modelu je to zkombinované špatně, tenhle starší typ rozsoch by měl mít pružiny s jednoduchými závěskami, slušely by mu i loukoťová kola. Jinak ale moc sympatický vagonek.
ajaké jsou ty další novinky prosím?
Nechci shazovat povedenou práci, ale hned zpočátku máš fatální chybu. Také mne na to upozorňoval při vorkšopu v Pečkách.
Okna totiž nejsou proti sobě. Také se mi to málem povedlo. 😉
Neleželo tohle apoň tři roky u ledu? Na diskuze.modely.biz o tomhle vagónu byla zmínka už před lety, ale někde to zůstalo viset.
Jinak na spodku vozu je co dodělávat (pokud se to tedy staviteli vyplatí). Chybí tam komplet ovládání brzd – když už si návrhář dal práci s rámem, tak tohle tam mohl alespoň v náznaku udělat taky. Běžně viditelné části nevypadají zle, ale jak poznamenal někdo výše, kování skříně je dost hrubé, což bude daň technologii. Po nástřiku rozhodně nevypadá zle, ale přeci jenom by bylo lepší jemnější. To hnědé je papír, nebo tenký plast?
Osobně si asi počkám, až někdo udělá odlitek, kombinace papír-plast se mi jeví z dlouhodobého hlediska jako problematická.
Pěkný kousek!
Zaujala mě kombinace brzdařské budky a vzduchových hadic. Nějak mi to do sebe nezapadá. Jak to tehdy fungovalo (brzdilo)?
Budka a hadice se navzájem nevylučují. Hadice slouží pro průběžnou vlakovou brzdu a bouda pro brždění ruční brzdou. Točí se tam kolem a špalky ke kolu přilehnou namísto vzduchem mechanicky. Jinak modýlek se mi líbí. Ta účka jsou robustnější, ale je třeba si uvědomit, že je to z papíru a jsou tam nýty a vůz je malinký, tak o to víc to vynikne. Až bude k mání, myslím, že si ho pořídím. Sice dělám spíš z leptů, ale tento kousek se mi líbí a ověřím si alespoň své schopnosti v oblasti papíru.
Proč se pořád někdo bojí toho papíru? Model jako celek je z plastu, papírové jsou jen detaily, které nemají vliv na pevnost modelu. Pokud jsou papírové díly lepeny na plastový základ, jednoduše ho přidržím na daném místě, do štětečku naberu toluenové rorpouštědlo a papír dostatečně “napustím”. Sám se přilepí k plastovému podkladu. Šlo by to i vteřiňákem, ale to moc rychle zasychá a není možnost nějaké korekce. Pokud palírové díly vyčnívají do prostoru (stupačky, zámky, madla atd) napustím je vteřiňákem a pak se chovají jako plast. Pokud se na sebe lepí více vrstev papíru, tak používám Herkules. Fakt v tom nevidím problém.
Na rozdíl od jiných, se já MŽ a jejích výrobků, zastávám. Ale jejich filozofii aktualizace webových stránek taky nechápu. oni mají k dispozici, dle mě vydařený, model a nenabízejí ho……….. A to, jak píše Rosťa, mají těch novinek víc! Tajnůstkáři.
Tak se musím trošičku poopravit. Tento vůz už MŽ nabízí. Na “novinkách” ho sice nenajdete, ale v katalogu a ceníku už je. Tak že si ho můžete objednat ve verzi “základ” za pouhých 350,- Kč. K tomu obtisk (ten jsem ještě v ceníku nenašel), kinematiky+spřáhla a dvojkolí………….. a jsme na cca šesti stovkách. Tak v tom se už MŽ nezastávám.
No vůz skutečně super! Cena odpovídá, nevím co se nelíbí Ladis cena 350,- + 45,- obtisk + cca 40,- dvojkolí a kinematiky -neřeším (mám očka).
Někteří co staví lepty cenu neřeší a tohle je pro ty, co si na lepty netroufnou (jako já). Lept v jednoduchém podání. Bez urážky výrobce!
Vy někteří by jste chtěli všechno zadarmo!
Za mě palec nahoru!
J.Blažej: “kinematiky -neřeším (mám očka)”- a ta očka jsou ukotvená v čem, aby se to dalo rozumě spřáhnout s dalším vozem či loko?
A ty očka taky z nebe nespadnou, což? To není pošťuchování ohledně ceny (ta je jaká je a jediný kdo ví proč taková je je výrobce), ale spíš reálnej pohled na příspěvek J. Blažeje. Ppichovat ostatní, že utrácejí za “zbytečné” dopňky co nejsou nezbytně nutné a přitom nevypsat půlku toho co sám stejně použiju je krapet nesoudné… 🙂
Petr Sokola:Máte nejspíš pravdu.Podle brzdařské budky,vyčnívající nad střechu vozu pochází vagón z období,kdy průběžná tlaková brzda byla ještě luxusem a soupravy byly osazovány brzdaři.Strojvedoucí tehdy “brzdil”píšťalou (-. povolte brzdy mírně -..povolte brzdy úplně .-přibrzděte mírně..-brzděte úplně,případně … … … Stůj,zastavte všemi prostředky).Nicméně později mohl být vůz dodatečně dovybaven byť jen průběžným potrubím.Navíc označením pro tzv. prámovou přepravu na dveřích již odpovídá třetí epoše,kdy byla tlaková brzda standartem.
Nechtěl jsem nikoho urazit, nebo popíchnout!!!
Šlo mi o to, že si každý může udělat s vozem co chce.
To že neřeším kinematiky znamenalo to, že od MŽ beru jejich šachty a jsem spokojen. Stačí mi, protože jinak bych musel na všech vozech měnit spřáhla a to se mi nechce :-/ (navíc na to nemám)
Pokud bych řešil “něco lepšího”, tak určitě koupím doplňky leptíků a ty vteřiňákem nalepím. Já to prostě neřeším! max. napusím drobné díly řídkým vteřiňákem a jsem nadmíru spokojen.
Perfektní práce, moc se mi to líbí. Tahle zetka je opravdu dobré oživení modelového provozu, zejména pro nás, kteří máme rádi staré vozy a lokomotivy .
Rosťa tady vzpomíná loukoťová kola, ale kde je vzít. Jediný zdroj byly staré třínapravové osobáky (prušáky), ale ty už se nabízejí taky s plnými. dvojkolími. A kupovat to jako ND k lokomotivám je neufinancovatelné. Tedy aspoň pro mě. Ví někdo o nějakém zdroji, celkem dost bych jich potřeboval.
Nevím,jestli to pomůže,ale loukoťová kola jsou použita v modelu parního vozu M124.0.Pojezd p. Pletichy viz článek Moje TT.
Ladis: Zadej ve svém oblíbeném vyhledávači : “tillig 08890 ”
Jsou loukoťová, mají v průměru 8,5 mm. Prodávají se po 10 ks, sem tam se dá sehnat i jedna náprava.
Loukoťová dvojkolí: http://ttmodelar.eu/index.php?route=product/product&product_id=3652, akorát ta cena je trochu mimo…
Zrekapituluji výsledky diskuse na “diskuze.modely.biz” – u nás tento vůz jezdil ve III. epoše jako “válečná kořist” a jak číslo vozu, tak označení pro lodní přepravu je mimo mísu. “Lodní” vozy byly výrazně jiných rozměrů (užší) a číselná řada byla určena pro vozy tuzemské výroby, nikoliv pro německé. Tahle verze tu nemohla v “barvách” ČSD jezdit za první republiky, protože charakteristické šikmé výztuhy byly v Německu montovány od roku 1935, navíc měly německé vozy okna krytá žaluziemi. Na fotce ve výše zmíněném zdroji je prvorepublikové provedení vozu s označením “Československé komise cukerní” bez šikmých výztuh a se žaluziemi v oknech. Patrně si zkusím tuhle potvoru postavit v H0, takže udělám úpravy na starší provedení. Potah střechy byl původně patrně plátěný, nebo modifikovaný dehtovou lepenkou, což se odrazí v barevnosti a provedení (zaprasená bílá, případně neméně zaprasený jemný šmirgl v příčných pruzích).
Pořídil jsem tuhle zetku v H0. Když pominu skutečnost, že v pytlíku je spíš kůlna traťovky než vagón (chybí kola, nárazníky a cokoliv společného se spřáhlama), měl bych pár upozornění:
1) jak obtisky, tak některé rámečky jsou na dva různé vozy!
2) masky ložisek, pružnice a většina schůdků je z příliš tenkého materiálu – pro TT je to dost, ale pro H0 už málo
3) rytí skříně je pro měřítko H0 příliš mělké a místy prakticky mizí při druhém doteku.
Překopal jsem to na ČSD i když rozměrově to asi nebude košer. Odstranil jsem problematické výztuhy a přeryl příslušné partie skříně, vyměnil boudu za českou od Lepieše (součástí jsou luxusní schůdky a kolejničky pod vrata), doplnil madla a velmi hrubý náznak brzdového mechanismu.