Recenze

BR89 od PMT – recenze letitého modelu

DSCN1368Už nějaký pátek vlastním a občas provozuji lokomotivu BR89 od firmy PMT. Protože tento stroj se stále vyrábí a občas je nabízen v českých mašinkářských E-shopech (povětšinou v režimu „na objednávku“), případně ho najdeme i v cizích přebalech (starší výroční sety Tillig), rozhodl jsem se ho popsat pro potřeby místního publika.

Lokomotiva je typově vhodná pro menší kolejiště a z dálky podobná našim tříspřežkám. V měřítku H0 dokonce existuje odlitek pro přestavbu na stroj ČSD 314.3, bohužel nikoho zatím nenapadlo vyrobit něco podobného v TT. Místní výrobci leptů a odlitků tedy mají volné pole působnosti.

DSCN1355 vrsek

V provedení firmy PMT se jedná o letitou klasiku. Popisovaný stroj je přes deset let starý, takže současné provedení může mít modernější „střeva“ (čekal bych motor se setrvačníkem, případně rozhraní pro digitalizaci a moderní spřáhla). Předpokládám ale, že základ zůstal stejný. V jednoduché, leč bytelné lepenkové krabici je v přesném výřezu z měkké pěnové hmoty dosti těsně umístěna lokomotiva. Pod vrstvami pěny na dně krabice se ukrývá návod.

DSCN1364

Když vyjmeme stroj z krabice, překvapí nás jeho značná hmotnost, ač karosérie je evidentně z plastu. Detaily karosérie jsou jasně patrné, celý díl je vylisován a dokompletován čistě.

DSCN1366

Stop po dělení formy najdeme jen minimum. Podrobnější prohlídka odhalí, že podvozek a viditelné části převodů jsou z kovu, kola postrádají bandáže.

DSCN1367

Hlavní části rámu jsou z lakované mosazi, méně důležité z bílého kovu.

DSCN1369

Ozubená kola jsou z mosazi.

DSCN1370

Pokud se rozhodneme sejmout karosérii a prozkoumat „střeva“, obrátíme stroj spodkem nahoru. Veškeré šrouby jsou zespodu a karosérii drží ten první zpředu. Abychom ale mohli karosérii bez problémů sejmout, je třeba nejprve vyjmout spřáhla. U mě to byly dva kusy klasických očkových spřáhel, držících na čepech v pojezdu pomocí pružné kleštiny (později jsem je zaměnil za upravený starý typ spřáhel). Po sejmutí karosérie zjistíme, že i ostatní díly převodovky jsou mosazné. Naprostou většinu karosérie vyplňuje zátěž z bílého kovu. U mého letitého kusu nemá motor setrvačník, ani zde není rozhraní pro dekodér, místo by se ale za cenu obětování části zátěže pro nějaký menší typ elektroniky určitě našlo. Motor mého kusu je otevřené konstrukce, kotvu jsem ale blíže nezkoumal. Samotný podvozek drží pohromadě několik šroubů, takže případná kompletní rozborka by neměla být problém

DSCN1371

Spřáhla jsem zmínil výše, jsou bez kinematik a případná dodatečná instalace této vymoženosti by si patrně vyžádala pracné zásahy do celokovového rámu modelu. Provozní vlastnosti osobně považuji za dobré. Hlučnost je výrazně nižší, než u starých strojů BTTB, tažná síla je zhruba odpovídající enderáckým čtyřspřežím (Br81/92).

DSCN1373 navod

Na starém malém kolejišti standardně tahal pět „zetek“, při testu na kuehnovském kolejivu pak sedm vozů (2x Dk od LPH, 2x Ci 30 od LPH a tři krátké nákladní vozy BTTB, vše s původními koly a nápravami bez ložisek).

DSCN1377

Stroj neměl problémy s plechovým kolejivem BTTB a spolehlivě jezdí na „navolno“ položeném kolejivu Kuehn.

DSCN1378

Poloměry oblouků byly nejmenší dostupné. Poradí si i s výhybkami kategorie EW1/Kuehn bez napájení srdcovky.

DSCN1379

Jedinou nevýhodou z mého hlediska jsou zespodu odkryté převody. Jejich ozuby spolehlivě „vyluxují“ jakoukoliv náhodně se vyskytnuvší mechanickou nečistotu a pak mají tendenci se zablokovat. Následné čištění je zdlouhavá a otravná práce. Další problémy lze očekávat s instalací dekodéru, ale není to neřešitelný problém. Neměl by být ani problém s remotorizací staršího kusu.

DSCN1381

Celkově je možno konstatovat, že Br89 od PMT je sice konstrukčně za zenitem, ale stále jde o velmi solidní výrobek, který má své využití na malých kolejištích lokálkového či vlečkového charakteru.

DSCN1368

10 komentářů: „BR89 od PMT – recenze letitého modelu

  • Pěkná mašinka, taky “ujíždím”na párách, ale pořizovací cena přes 4000,- se mi jeví jako přemrštěná, vzhledem k provedení modelu. Zaujalo mě, že jsi vyměnil spřáhla za nejstarší provedení, máš k tomu nějaký závažný důvod? Samozřejmě, pokud tím taháš staré “Tuborgy” ze 60.let s průběžným spřáhlem, tak je to jasné. Pokud by ti pár těchto spřáhel chybělo, tak tu něco najdu, klidně napiš.

  • “Nedávno” PMT uváděl, že páry budou přepracovány. Hlavně prý v oblasti spřáhel. Snad dokonce nabízel nějaký “pazmek” na spodek se šachtou či … pro nová spřáhla. Ale podrobnosti nevím, snad na jejich stránkách. Jinak po nich také šilhám. Lokálkové páry.

  • V Německu se dá tahle potvůrka sehnat pod 4.000, nicméně ani tam to nebývá skladem. Je to holt ouzkej profil. Taky bych se za ni na kolejišti nestyděl.

  • Ladis: V době pořízení tohoto stroje jsem měl na starý košový spřáhla 90% vozovýho parku (ještě se značkou “Zeuke TT Bahnen” – žluto-oranžové papírové krabičky) a očkový se mi na starým kolejišti neosvědčily, takže jsem na “vykopávky” upravil všechno. Novějšího data (po roce 1995) jsou hlavně překopávky osobáků od LPH (vlastní i kupovaný) a ty jsou taky dělaný na klasiku. S kinematikou nemám nic a modernizovat celej vozovej park (cca 60 vozů a nějakých 8 lokomotiv) se mi nechce – už proto, že starý kolejiště (v plechu) je v háji a nový (v Kuehnu) jsem ještě nezačal stavět. Taky jsem postupně střelil všechno, co se mi zdálo na lokálku II.-III. epochy nevhodný.
    V současnosti mam jakž-takž provozní H0e (na Multimaus), který v mezičase sežralo veškerý finanční a většinu prostorových rezerv – do toho jsem šel potom, co Tillig začal experimentovat se spřáhlama a Roco vylezlo s H0e digitálním startsetem.

  • Jo. Tak tuhle myšinu bych moc chtěl, ale za tu cenu se na ni radši budu koukat na obrázku.

  • Současná cena je kolem čtyřky, jeden čas byla necelý tři a půl. Poděkujte Národní bance za průběžné oslabování koruny…

  • Někdo někde v Čechách prý nabízí její přestavbu na 310.0, nemáte náhodou někdo ponětí, kdo to je, za kolik to nabízí a jaká je kvalita?

  • To byla jednorázovka – ale z úplně jiné lokomotivy. Šlo o stavbu na podvozku Br89 (T3) od Jago (ex Jatt). U nás tuším jezdila jako 312.500. Udělali tehdy 10 kusů (je o tom někde na diskuze.modely.biz a K-reportu), na víc nebyly pojezdy. Taky jsem ji tehdy chtěl, ale ozval jsem se pozdě. Pokračování produkce by záviselo na pojezdech, ale ty nejsou…

  • Přátelé,pokud používáte léky např.Paralen,nevyhazujte jejich plastové obaly,ale použijte je na kryty ozubených kol.

  • Zdravím všechny fandy model. železnice 🙂 možná že mně někteří znají když jsem 6 let ( 2006 – 2012 ) jezdil do Prahy na model. burzu a nabízel mosazné pojezdy jak v TT tak i HO. Teď jsem už 4 roky v důchodě a dodělávám právě své modely na které jsem neměl před tím právě čas bylo moc objednávek pojezdů. Tady mně zaujal právě pojezd který není z mého pohledu až tak složitý ( v době mojí výroby pojezdů kdy po mně chtěli modeláři vyrobit různé typy pojezdů a že jich nebylo málo i do 3 – 4 nápravových tendrů v TT apod. lahůdek 🙂 si troufnu říci, že při trochu zručnosti by šel udělat :-). Horší alespoň pro mně bude udělat tu kastličku 🙁 Jedině bychom museli ukecat Pavla Číže nebo Molatu aby jí za formovali a udělali odlitky 🙂 V leptu se nejspíš koupit nedá. A co Pleticha ten by pojezdy nechtěl dělat ? On už má ale taky tuším přes 60 let a to už nápor na oči. Ať se daří modelářům mějte se ahoj 🙂

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..