Vůz Ba s podvěsy ze stavebnice ES Pečky
Před nedávnou dobou, těsně před konáním letošního TT víkendu v Pečkách se na trhu objevila zbrusu nová stavebnice osobního vozu ř. Ba z ES p. Dvořáčka právě z Peček. Stavebnici byl předlohou skutečný vůz vyráběný českými vagónkami Smíchov, Kolín a Studénka v letech 1950-1952.
Jedná se tedy o osobní čtyřnápravový vůz s 10-ti oddíly pro cestující a průchozí chodbičkou podél bočnice vozu (zdroj Parostroj).
Vlastní stavebnice je opět uložena v klasické kartonové krabičce, výborně chránící jednotlivé díly stavebnice proti poškození. Na dnu krabičky je uložen i stručný návod ke stavbě. Co dodat k obsahu stavebnice, opět jednotlivé resinové díly skříně vozu, podvozku a interiéru. Dále v sáčku okna, drobné resinové dílky (příčky do interiéru, přechodové měchy, nárazníky), výlisky pro stavbu kinematik, spřáhla, ale nově taky výlisky pro stavbu podvozků a nesmím zapomenut ani na obtiskový aršík a planžetku leptaných dílků.
Pro lepší přehlednost jsem si jednotlivé díly řádně rozložil. Potom jsem si je prohlédl, začistil drobné nálitky a blanky. Pak jsem mimo jiné zkoušel i osazení oken. Zde jsem zjistil, že okna se do otvorů oken nevejdou, takže bylo nutné je zabrousit.
Pak už nezbylo nic jiného než začít sestavovat. Nejdřív jsem k bočnici přilepil jedno vnější čelo. Hned taky na celou tuto bočnici i střechu.
Potom dolepit druhou bočnici ke střeše a druhé vnější čelo. Nakonec jsem vlepil vnitřní čela, čímž se celá skříň zpevnila.
Nyní jsem si připravil všechny díly na sestavení interiéru. Základna je již podstatně lépe připravena oproti dřívější stavebnici základního vozu Ba. Obsahuje již sedadla, ale také drážky, do kterých se budou následně vlepovat jednotlivé přepážky vznikajícího interiéru.
Takže jsem začal pomalu sestavovat, nejprve jednu polovinu bočnice, rozdělující oddíly od chodbičky, potom hned přepážky, abych si zajistil kolmost těchto stěn, přitom jsem začínal od nástupní plošiny.
Následovalo sestavení rámu podvozku, opět nic těžkého, stačilo doplnit začištěné díly podvozkových skříní a rozvodu potrubí. Celá sestava vypadá hodně dobře, díly na sebe pěkně pasují, vše je kvalitně odlito.
Zkušebně jsem rám vsadil do skříně, je potřeba kontrolovat správnou polohu podvozku, aby potrubí navazovalo na mřížku v bočnici podvěsu.
Novinkou jsou v této stavebnici čistě vylisované díly pensylvánských podvozků, skládajících se ze tří částí. Sestavení jde zcela samo, díly jsem lepil „kitařským“ lepidlem. Podvozky jsem si hned připravil na osazení ložisky po přelakování.
Součástí stavebnice jsou i dva upevňovací šroubky, takže uchycení podvozků na rám nebude žádným problémem…
…a vypadá to i výškově dobře…
Zbývá osadit leptanými doplňky, takže jdeme na to, připravil jsem si navíc z drátku madla pod nárazníky a ze zbytků jiných stavebnic tažné háky. Takže veškerá madla na jedné straně skříně jsou za pár okamžiků na svých místech…
…potom stupačky na rám podvozku.
Ještě jsem vyzkoušel osazení cestujících, výborně se na to hodily figurky vel. N, které mi akorát dorazily poštou z „daleké“ ciziny.
A už jsem celý vůz připravil do laku, nejprve klasicky základovka, potom jsem nastříkal interiérovou část nějakou světlou šedou nebo krémovou, prostě co bylo po ruce, následovala vagonová zelená a nakonec tmavá šedá na střechu. A potom ještě zvýraznit kliky, madla a stříbrnou lištu po celé bočnici pod okny. Rovněž jsem přestříkl i celé plato interiéru, navíc jsem barevně zvýraznil sedačky.
Podvozkové části a přechodové měchy jsem klasicky stříknul černou. A už se mohl nastříkat lesklý lak jako základ pod obtisky, potom jsem rozmístil popisy a znovu zalakoval. U nich se, bohužel, musím přiklonit k názoru kolegy Rosťopiše. Ale tato drobnost mě neodradí od staveb těchto dalších vozů. Jeden do provozu zcela určitě stačit nebude.
Do podvozků jsem vlepil ložiska Peho doplněná o kablíky kvůli pozdějšímu napájení osvětlení vozu.
Skříň jsem doplnil nárazníky a později i s přechodovými měchy, ještě jsem se pokusil vyrobit i nějaké závěsy na okna do jednotlivých kupé .
Okna jsem postupně zalepil do skříně, ještě před natíráním rámečků jsem se pokusil okna upravit zbroušením tak, aby lícovala co nejvíce se skříní vozu. To prakticky obnášelo zeslabení přesahů zbroušením z 1,2 mm na 0,7 mm. Trochu titěrná práce, ale s výsledkem jsem spokojen. Okna nebudou ve skříni tak „utopená“.
A nyní bylo možno celý vůz zkompletovat. Nakonec do podvozku přišly zalepit i kinematiky opatřené spřáhly. Osvětlení ponechám až na pozdější dobu, protože plánuji vůz osadit digitální verzí osvětlení. Hlavně že je již udělaná příprava pro sběr proudu, abych později nemusel vůz upravovat.
…i ti cestující našli svá “místečka”
A trochu jsem ho i ušpinil, přeci jen bude nasazen do plného provozu…
…a ve spřažení se svým “starším” kolegou…
Nakonec mohu uvést, že stavba vozu byla celkem přijemným odreagováním od všedních a každodenních starostí. Výrobci se opět podařilo připravit nám, modelářům, stavebnici dalšího osobního vozu, který rozšíří vozový park ČSD našich kolejišť. A ještě nějaké celkové pohledy na dokončený vůz.
Úžasné…………………………… Jaká senzační věc vznikne jen z trocha plastů a kovových doplňků, ty panáčci se fakt povedly. Je to fakt bezva rychlíkáč.
co dodat… jako vždy povedené dílko 🙂 moc dobrá práce
jj…nemám slov,jen ty popisy stále pokulhávají!asi bych zvolil od někoho jiného…tak jako u svého prvního papíráku.
Model je krásný, taky mi ho asi “Ježíšek” přinese, ale… Podvozky se rozhodně “neskládají samy”, jak uvádíš. O čistotě výlisku (podvozků) bych taky moc nemluvil. Toho broušení je tam spousta a stejně to nesedí. Navíc měkkost toho plastu….Aplikoval jsem ložiska “Peho” a vložil dvojkolí 7,5 mm, byť by asi měly být 7,7, a přesto drhnou o příčné vzpěry. Kdysi jsem skládal podvozek od p. Čambalíka a i resinový podvozek dodávaný k vozu Bai (taky od ES) oba se mi jeví mnohem lepší, než tento. Tak že to je asi podobné jako kinematiky SDV. Jedni na ně nedají dopustit a jiní je přímo házejí do koše (začínám se řadit k těm druhým). Naštěstí je možnost výběru, akorát mě mrzí, že ke stavebnici, za cca 660,- Kč, si musím koupit podvozky za cca 120,-Kč-kovové, nebo cca 70,-Kč od MŹ. Ale je to puze můj názor. Nicméně ještě jednou zdůrazňuji, že model jsi sestavil parádně, jako ostatně všechny, které tady prezentuješ! A děkuji ti za inspiraci. kterou ze tvých příspěvků čerpám.
Ono to bude tím, že Jirka je modelář, kterého jen tak něco nezastaví a dovede si poradit v každé situaci. Nad čím ostatní sprásknou ruce “ježiš, to nesložim”, to Jirka skládá poslepu 😀
Problém podvozků je ten, že při jejich konstrukci nebyly nejspíš vůbec zohledněny nějaké vůle a podobně, proto se zdá, že to do sebe nejde napasovat. Napasovat to jde, ale zámky na středu se musí dobře očistit a lepit se musí lepidlem na plast, které to celé trochu naleptá a tím to do sebe sedne. Kolečka se skutečně musí použít menší, nebo alespoň s nižším okolkem. Jinak jsou ale tyhle podvozky vzhledově nejlepší co tu byly. Ty původní čambalíkovic nebyly nic moc a jejich resinové kopie se mi pod modelem po půl roce prohnuly tak, že byl vagon nepoužitelný….
Díky všem za pochvalu, jsem rád, že se vám líbí a třeba že jsem vás i něčím inspiroval…
Ladis, Rosťopiš:No jo, já to, koukám, nezmínil, do podvozků jsem to fakt chce dvojkolí s nižšími okolky, jednou další možností je použít ještě ty leptané od Hekttora…
Stavebnice se mi moc líbí, třeba i přes patálie s podvozky. Zatím mě ale odrazuje nutnost ručního natírání rámů oken. Mám pocit, že kdybych se snažil sebevíc, nebude to prostě ono. Nechcete se někdo pustit do leptů, kluci šikovní?
Se zájmem jsem si přečetl celý článek a prohlédl fotky ze stavby vozu . Jirkovi se vůz povedl a má tak ve své sbírce další dnes již historický vůz. Trochu problém je s okny a nedivím se Ferisovy, že se mu do nich moc nechce. Před tím, než okna začnu barvit, lehce je přejedu jemným brouskem, nebo šmirglem, na straně výlisků oken, no a pak už jen opatrně za použití štětečku číslo O opatrně nabarvit.
pracujem uz na leptovej stavebnici tohto vozna ,ktora by mala vyrazne zjednodusit zasklievanie a predpokladam aj s lepsim dosiahnutym výsledkom.
no,co se týče oken,použil jsem na ně lakovou tužku Paint marker,a můžu říct,že okna byla za 5min hotová!jinak s těmi podvozky souhlasím,jsou potřeba dotvořit.i mě drhnou o příčné vzpěry.boky se při lepení stále snaží rovnat…a pak ty popisy,ale to se tu už řešilo…
Petr: aky je to presne typ toho paint makera? Podla googlu som sa nevedel k tomu dopatrat
Petr: Mohl bys, prosím tě, upřesnit něco o té tužce, kterou zmiňuješ. Kde se to dá koupit a za jakou cenu. Sice mi nedělá problém nabarvit rámy oken štětcem (Tamiya item 87017), který používám už cca 20 let a nedám na něho dopustit, ale v tomto případě bych celkem rád své postupy “sofistikoval”, čili zjednodušil. Děkuji.
no,jak bych to napsal,píšou tu uni paint markerPX 21 silver 0.8-1.2mm je to nějaká cizí výroba,mám i zlatou…ale ta se spíš na nic nehodí.stojí něco kolem 100kč,naposledy jsem ji kupoval v Praze v labuti dole v papírnictví
i já jsem dělal okna jedině jemným štětečkem ,ale tohle jsem zkusil jednou a je to fakt docela bomba
Pěkný model slušná práce.Zeptám se co střechu nezkracoval jsi jí mě vychází o 4mm delší
No model pěkný jen mě štve že obtisky jsou jen rozmáznutá barva i nápis ČSD je pořádně nečitelný máznutý škoda.