Rah – jak naložit s dosloužilou cisternou BTTB?
Nejdřív jsem přemýšlel, že ty staré cisterny nabídnu někomu přes portál Aukro…, ale pořád jsem otálel až se mi to vyplatilo…na Slovensku se objevil velmi zdařilý leptík na jejich upgrade.
Jeho použitím se docílí přestavby pro modelový provoz již nevyhovujícího vozu na vůz podle skutečné předlohy, neboť tyto vozy ve správě ČSD zůstaly po válce jako válečná kořist.
Tak jsem dlouho neváhal a požádal kolegu VoVa o poskytnutí tohoto leptu, který nabízí ve svém e-shopu. Vybral jsem jednu obyčejnou starou cisternu a pustil se do přestavby.
Celý vagónek je nutno rozebrat. Nakonec bude použit pouze kotel a oba díly rámu podvozku.
Tak to vezmeme posupně a začneme s úpravou rámů podvozků, nejdříve se musí odříznout čela kotle, původní boční tabule i nárazníky. Taky zespodu zafrézovat plochu pro umístění kinematiky.
A už přicházejí na řadu první díly z leptíku, nejdříve tedy nové čelníky, ty budou hned osazeny opěrnými deskami nárazníků a vlečnými háky. Součástí čelníků jsou madla pod nárazníky, jenže leptík, který jsem měl k dispozici, byl asi vyleptán „poctivě“, takže ta madla byla tak zeslabená, že při montáži došlo k jejich poškození, byl jsem tedy nucen vyrobit nová z drátků.
Takto jsem osadil obě poloviny rámu podvozku, zkusmo jsem použil i boční tabule…
Na stranu podvozku s brzdařskou plošinou je potřeba také usadit boční schůdky, které musíme nejprve sestavit z vyleptaných dílků. A taky konstrukce pro umístění podlahy plošiny.
Ještě v nějakém mezičase jsem vyzkoušel sestavení celého vozu, taky bylo nutné původní otvory po lávkách přetmelit a podle přiloženého vrtacího přípravku „vyrobit“ nové otvory pro hezčí plošinky.
Z dalších leptaných dílů jsem tedy sestavil – sletoval nové plošinky, s jemně provedeným zábradlím, dále zbývalo udělat napouštěcí ventil a spodní výstroj, jak vypouštěcí potrubí, tak i brzdovou soustavu.
Všechny nově vyrobené části jsem usadil na zkoušku na vagón, no koukám na to a na dobové fotky, něco tu není to pravé, a sice jsou to podvozky, ty na původním vagónku jsou ryze německé, takže je musím nahradit těmi českými typu 26-2.
Tak nové podvozky-tzn. použít lept z produkce fy.Hekttor. Z nouze by se daly použít i ty plastové od LPH Jičín, ale já volil ty leptané, alespoň trochu vůz dováží…
Po jejich sletování jsem vrtáčkem z vnitřní strany „vyrobil“ i ložiska pro dvojkolí, nakonec podvozky naohýbat a ještě zajistit zaletováním.
Chvíli jsem přemýšlel nad jejich upevněním a zajištěním do rámu, k tomu poslouží nakonec dva šroubky M3 do předem zalepených matiček v rámu.
Ještě se vrátím k úpravě vlastního kotle, nelíbila se mi ta vysouvací čela, takže jsem je zalepil, hrany zabrousil, podvozky se tedy nebudou moci nasunovat, ale odřezal jsem z nich západky a budou do kotle zalepeny ještě před nastříkáním. Asi poslední upravovanou věcí bylo odstranění původních plastových „uší“ z kotle (slouží ve skutečnosti k upevnění koncových tabulek) a nahrazení leptanými ze zbytku leptu vozu Sas/Faccp. Také jsem je doplnil do čela rámu na protější stranu.
Následovalo ještě jedno poslední kontrolní sestavení a vůz si to nasměřoval do lakovny, kde po základovce dostal černý lak, ideální pro otisky z nabídky p. Jirana, Dechtochema Praha.
Z balzy jsem vyrobil dřevěnou podlahu pro přechodovou lávku a připravil se na montáž podvozků
Vůz pak vybavil kinematikami Peho a spřáhly Tillig.
Pochopitelně nakonec bude provedena nějaká ta patina…
A úplně nakonec byly doplněny na čelníky vzduchové hadice brzdového rozvodu, vyrobeny byly z mosazného odpadu.
Hotovo a vůz může vyjet třeba do chemičky nebo i do vitrínky. Zase jeden starý zachráněný vůz, v původním stavu by už byl akorát tak ostudou modelového provozu na kolejišti.
Tohle mě výhledově taky čeká, ikdyž v klasické ČSD zelené… Tentokrát se mi líbí i patina, je to celý takový správně umaštěný a kontrast matu a lesku u víka tomu dodává provozní šmrnc, stačí málo, jen tak dál 🙂
Jirko, ty jsi ďábel. To je parádní výkon, včetně množství potřebného času… Závidím.
Krásná práce, to mě také čeká, těchto vozů pár mám…
Tak tahle cisterna se mi moc líbí. Asi se budu muset do něčeho takového rovněž pustit, nějaké staré BTTB mám také a vypadají už dost sešle. Dobrý nápad, perfektní provedení a patina, palec nahoru a aby se dařilo i u dalších modelů.
Vypadá to opravdu dobře!
Vzhledem k plánované lokálce šly všechny moje vícenápravové vozy už před lety do komise, takže mě tohle nečeká. Tyhle cisterny jsem ale měl s plechovým vyložením podvozků, které jednak zpevňovalo konstrukci, druhak suplovalo ložiska (žluto-oranžové krabičky, patrně zeště “Zeuke TT bahnen”).
Jinak co se týká výměny podvozků, pro starší období (III epocha) by mohla být považována za bezpředmětnou. Přezouvání na české podvozky asi nezačalo hned po válce a navíc to musel být celkem dlouhodobý proces.
Pěkná práce! Též na nich makám.Jen malý detail podle fotek co jsou na netu máš obráceně kotel! Plnící otvor je směrem k brzdařské plošině! Jinak povedené!!
Paráda, pěkná práce,
škoda vyhazovat staré modely. Alespoň mám další inspiraci. Starých kotlů mám dost.
Držím palce.
Prima inspirace a zhodnocení starého modelu.Také se mi
jich v krabici pár válí a čeká na novou příležitost.
Podvozky bych asi také neměnil.Dvě cisterny s původními podvozky používalo depo Nymburk ještě v devadesátých letech.Jinak 1 .
Krásná práce, už zase nemám ani slov, jen zírám…
No to je parádní, moc pěkně repasovaný model, který by jistě jinak skončil někde v propadlišti dějin…
Ta patina vypadá na fotkách opravdu povedeně… šlo by přidat pár slov o tom, jak je udělaná?
A Dehtochema v TT existuje dost věrná, takže je kam jezdit s těmito kotly