Podzimní novinka…Tatra 138/148 Les-Hara 60
Pomalu zase začíná to pravé modelářské období, podzim, zima, krátí se dny, ubývá práce a pobytu venku, takže budeme mít více času na koníčky, právě třeba tu modelčinu. Tak proč bychom nemohli vyzkoušet novou stavebnici typického nákladního vozidla Tatra, tentokrát v provedení jako lesácký speciál…
…na dopravu kmenů z lesů někam k nakládce do vagónů, případně přímo na ke zpracování na pilu. Ideální využít právě další novinku od p. Štěpničky. Kdo jeho stavebnice zná, tomu není třeba nic moc představovat, resinové díly doplněné planžetou leptaných dílů.
Já si základnímu leptu ještě přidal leptík natáčení přední nápravy…
Pochopitelně ty resinové díly je nutno před sestavováním nejprve začistit, pak můžeme hned začít, zase nejdřív zpracuji páteř podvozku s nápravami včetně toho řízení natáčení předních kol. Nesmíme zapomenout ani na znázornění torzních tyčí přední nápravy.
Pak již zkompletovat přední nápravu a osadit kola s pneumatikami…
Z dalších kroků možno trochu individuální – duté kabiny vybavit okenními sloupky a taky zpětnými zrcátky a tykadly.
Můžeme se pustit do tvorby nástavby z leptu, nejprve poskládat základnu a vytvořit na ní „kanál“ pro hydraulické podpěry.
Do něho poskládat ty podpěry, asi nejlepší jsou sletované, na dolním konci opatřit ještě patkami.
A můžeme pokračovat na nástavbě – připravit a osadit blatníky…
…ještě chybí podpěry pro hydraulickou ruku.
A vyzkoušet jak to vlastně bude vypadat na autě.
Dál tu máme přívěsy, opět jsou skoro celé z leptíku, prostě paráda.
Tak a musím sestavit pohyblivě ty hydraulické ruce…
Přívěsy ještě doplnit o oje se závěsnými oky.
…hotovo a jedem do lakovny, postup jako obvykle, základ, jednotlivé odstíny, lak a drobné úpravy, včetně obtisků. Nejdřív zkompletujeme auta… …potom i přívěsy.
Nakonec zbývají náklady…prostě klády, jak jednoduché, stačí trochu suchých větviček ze zahrady.
A to je zase pro dnešek vše.
U nás za komančů lesáci používali dost často tatry v barvě armádní zeleně (někdy i s deklem velitale vozu na střeše) a ve variantě s nějakou menší hydraulickou rukou – bejvala poskládaná napříč za kabinou a nikde výrazně nepřečnívala. Při menších dodávkách podnikům asi silně záviselo na tom, jaká velká série zrovna sjížděla z pásu a podle toho měly i speciály z dané doby konkrétní typ a barvu kabiny…
Super, chtěl jsem ji už o burze ale ještě sem měl smolíka…
Střelec: Jako perličku mohu dodat, že v té době měla, v Kopřivnici a okolí, i většina domků na plotech a okapových svodech stejnou barvu jako auta sjíždějící z výrobní linky. Většinou oranžovou, nebo modrou.
Pravda. Jako kopřivničan jsem vždy podle okapů poznal, která série se zrovna v Tatře dělá.
Podobně to fungovalo i jinde, z toho jsem odvozoval. Škodovka tehdy držela pohromadě Plzeň mnoha způsoby.
Když jsme u toho dřeva – nevíte, zda někdo dělá stavebnici LKT v TT?
Ferys: LKT taky bude, určitě, aspoň jsem to slyšel…
Ještě k hydraulické ruce – v provozu jsem ji dost často viděl nataženou zhora na vezených kládách, drapák přitom svíral vršek nákladu. Samotná ruka bývala otřískaná a zasviněná tak, že nebylo možno určit původní barvu. Úniky provozních kapalin, pryskyřice a dřevařský odpad si spolu s počasím řekly ke vzhledu svoje…
Ahojík masakralní.!!!!!!Moc pěkné!!!!!!