Tatra 815 6×6 – valník focený mobilem
Jednak mi to dnes přijde vhod, protože se hlásím z provizorního pracoviště, a jednak to zneužiju jako ukázku toho, že se zde můžou vyskytnout i články vytvořené pomocí fotek focených mobilem, když se to udělá s mírou.
Bohužel už jsem musel několik nadějných modelářů odmítnout, protože jsme se nedohodli ohledně kvality fotek, která právě byly focené zřejmě telefonem. Samozřejmě to nejde generalizovat – záleží na typu telefonu, a to i dnes prezentované fotky jsou na hraně, ale alespoň chci ukázat, jak to vypadat může, když člověk vyvine trochu snahy. Fotky jsou rychle prohnané přes Picasu (doostření, zvýraznění kontrastu – které bohužel vytáhlo i šum). Tyto úpravy však můžu pro nové přispivatele zařídit sám, když mi pošlou fotky v plném rozlišení. Rozhodně nemám žádný špičkový fotomobil, řekl bych takový dnešní horší průměr.
Improvizovaná pracovní plocha vypadá takto – jako pozadí je běžná A4, lampička svítí shora (tomu je potřeba přizpůsobit umístění modelu vůči světlu). V běžné lampičce jsou 2 úsporné žárovky.
Figurantem je dnes Tatra 815 ve verzi valníku od TTauta.cz.
Už dlouho jsem si od Štěpničků nic nepostavil, tak jsem se na to popravdě těšil. Možná jsem nezvolil úplně moudře, protože valník je pořád “stará škola” s hodně odlitky a velmi málo lepty, ale i tak jsem se chtěl podívat, kam se kvalita posunula za tu dobu, co jsem od nich nic nestavěl. Tehdy to byla sklopka S3 ještě ve staré verzi s odlitou korbou. Ve stavebnici je tradiční návod, který napoví, ale neprozradí.
Vysypal jsem díly, nebylo jich moc. Bystřejší divák pozná, že chybí výfuk, blatníky a také ochranný rám na zadní konec rámu.
Díly jsem si začistil.
Korba byla už z pytlíku trochu okousaná (prohlubeň v levé části) takže si trošku zatmelím alespoň v rámci možností, co zvládnu.
Kola jsem lepil na tupo, protože jsem neměl vrták. Sice to jde, ale nedrží to, takže vrtání otvorů do kol je určitě lepší varianta.
Každopádně pojezd jsem dal dokupy celkem rychle a celkem to šlo bez problému. V pytlíku byly dvě nádrže, tak jsem je nalepil za sebe, nic lepšího mě nenapadlo. Asi to byla blbost, protože jak jsem později v průběhu stavby zjistil, druhá nádrž se tam asi přimotala omylem místo jiných dílů.
Výfuk zatím znatelně chybí.
Z leptu přijdou na zadní nápravu pružiny a za kabinu ochranný rám.
Ještě budu muset vyřešit blatníky, ale samotné sestavení i čištění bylo celkem otázkou okamžiku, když to člověk nepotřebuje mít vyloženě 100%.
Kabinu jsem nechal původní odlitou, i když dneska už se asi pomalu stává standardem její leptaná verze.
Je to pořádný dlouhán, v zadní části vyčuhuje korba poměrně dost.
Korbu a kabinu zatím lepit nebudu, nechám je zvlášť aby se mi lépe stříkaly barvou.
Při očišťování korby se mi ulomila středová výztuha na jedné stran, tak ji budu muset dolepit ze zbytků.
Na spodku rámu jsou nalepeny torzní tyče z přiloženého evergreen profilu.
V tuto chvíli proběhla změna umístění improvizované dílny a tím pádem také změna osvětlení. Halogenová žárovka je něco, s čím si poradí málokterý foťák. Navíc si všimněte, jak si telefon nedokázal poradit s frekvencí žárovky a na fotce tak vznikají tmavší “vlny”. Protože mi ve stavebnici chyběly nějaké díly, jak už jsem zmiňoval, napsal jsem si o ně přímo panu Štěpničkovi, který chybějící dílky ochotně dodal. Zde zadní ochranný rám a výfuk.
Opravil jsem nějaké chyby, které jsem předtím vytvořil z nevědomosti a lehkovážnosti. Přesunul jsem péra na zadní nápravě na správné místo, přidělal výfuk, osadil přední blatníky.
Nalepil jsem zadní rám.
Dvě nádrže jsem nechal, majitel má asi dostatek pohonných hmot, nebo naopak jezdí do Teska pro levnější benzín, tak aby mu déle vydržel 🙂
Kabinu jsem si vymaskoval maskolem.
Vzadu mi něco chybělo, tak jsem tam z papíru naznačil blatníky. Nejsou moc vysoké, je to taková odlehčená verze.
A pak už jsem se mohl pustit do nástřiku.
Spodek jsem vzal tmavou základovkou.
Kabinu jsem vzal bílou základovkou – aby zevnitř nebyla kabina moc tmavá.
Korbu jsem vzal také bílou, aby se mi na to lépe stříkala barva.
A poté už jsem vzal pojezd černě.
Takto na části se to stříká dobře 🙂
Korbu jsem vzal modře. Byly tam nějaké defekty odlití, které jsem trošku rozbil přestřikem červenohnědou barvou uvnitř korby.
Sloupnutá kabina nastříkaná červeně. Na zadní stěně je vidět bílý základ.
Zkušebně jsem si díly sestavil, abych se pokochal.
Kabinu jsem začal dotírat černou.
Šedě jsem natřel výfuk a ráfky kol.
Pak už to nabralo rychlý spád, ani jsem to nestíhal fotit.
Ke standardní stavebnici jsem nakonec osadil pár doplňků z domácích zásob, aby to trochu chytlo detailnost.
Dozadu jsem dal SPZ a zvýraznil jsem světla na rámu.
Na kabině jsem zvýraznil alespoň kliku.
Dopředu přišly stěrače a zrcátka, stejně jako SPZ.
Červená je trochu světlejší a mobil si o ní myslí, že je růžová.
Detaily udělaly opravdu hodně, přitom jde jen o stěrače a zrcátka.
Korba by se mohla naložit nějakým harampádím.
Z Tatrovky mám nakonec radost, i když jsem ani moc nedoufal, že se povede.
Byl to dobrý trénink na příště, až se vrhnu na SPO a PPLA, kde už bude i leptaná kabina.
Tady jsem si vyzkoušel po dlouhé době, jak na stavebnici co nejlépe a na co si dát pozor, což se mi povedlo. Od posledně je posun v kvalitě určitě vidět. Není už třeba začišťovat tolik díly rámu, také kabinu stačí už jen posadit na rám a hotovo (dříve se muselo ubírat hodně materiálu), je možno dokoupit leptané doplňky, kvalita odlití je celkově mnohem lepší, jsou předělaná kola, takže vypadají výborně detailně atd atd.
Poslední fotkou se dnes loučím a do příště už se zase pokusím splodit něco klasickým foťákem 🙂
Opět parádní článek. Fotky mobilem celkem překvapily, je vidět, že úroveň mohou mít s trochou snahy i fotky ve zhoršených podmínkách. Za mě za jedna.
Opět pěkný model. Na vylepšení mě napadlo udělat hydraulickou ruku. Možná nějaký starší typ nebo něco novějšího s teleskopickým výložníkem, popř. složenou na několik částí (Paintfinger, Essel), nevím zda se něco takového vyrábí jako leptík, (možná je to i zajímavý návrh pro výrobce). Pak by se na korbu mohli naložit třeba cívky s kabelem, tak jak je vozí AŽD. S pěkně natočenými koly by se to vyjímalo někde u nádraží.
Složená ruka (Palfinger) zřejmě během zimy bude. Její využití pak bude i na hasičskou T815 (dozadu za nástavbu), kteroužto začnu stavět hned jak to bude možné 🙂