Silniční vozidla

Tatra 815 6×6 – valník focený mobilem

IMG_20141006_220833-001Jednak mi to dnes přijde vhod, protože se hlásím z provizorního pracoviště, a jednak to zneužiju jako ukázku toho, že se zde můžou vyskytnout i články vytvořené pomocí fotek focených mobilem, když se to udělá s mírou.

Bohužel už jsem musel několik nadějných modelářů odmítnout, protože jsme se nedohodli ohledně kvality fotek, která právě byly focené zřejmě telefonem. Samozřejmě to nejde generalizovat – záleží na typu telefonu, a to i dnes prezentované fotky jsou na hraně, ale alespoň chci ukázat, jak to vypadat může, když člověk vyvine trochu snahy. Fotky jsou rychle prohnané přes Picasu (doostření, zvýraznění kontrastu – které bohužel vytáhlo i šum). Tyto úpravy však můžu pro nové přispivatele zařídit sám, když mi pošlou fotky v plném rozlišení. Rozhodně nemám žádný špičkový fotomobil, řekl bych takový dnešní horší průměr.

Improvizovaná pracovní plocha vypadá takto – jako pozadí je běžná A4, lampička svítí shora (tomu je potřeba přizpůsobit umístění modelu vůči světlu). V běžné lampičce jsou 2 úsporné žárovky.

IMG_20140825_195435-001

Figurantem je dnes Tatra 815 ve verzi valníku od TTauta.cz.

IMG_20140825_183406-001

Už dlouho jsem si od Štěpničků nic nepostavil, tak jsem se na to popravdě těšil. Možná jsem nezvolil úplně moudře, protože valník je pořád “stará škola” s hodně odlitky a velmi málo lepty, ale i tak jsem se chtěl podívat, kam se kvalita posunula za tu dobu, co jsem od nich nic nestavěl. Tehdy to byla sklopka S3 ještě ve staré verzi s odlitou korbou. Ve stavebnici je tradiční návod, který napoví, ale neprozradí.

IMG_20140825_183439-001

Vysypal jsem díly, nebylo jich moc. Bystřejší divák pozná, že chybí výfuk, blatníky a také ochranný rám na zadní konec rámu.

IMG_20140825_183522-001

Díly jsem si začistil.

IMG_20140825_190106-001

Korba byla už z pytlíku trochu okousaná (prohlubeň v levé části) takže si trošku zatmelím alespoň v rámci možností, co zvládnu.

IMG_20140825_190119-001

Kola jsem lepil na tupo, protože jsem neměl vrták. Sice to jde, ale nedrží to, takže vrtání otvorů do kol je určitě lepší varianta.

IMG_20140825_195359-001

Každopádně pojezd jsem dal dokupy celkem rychle a celkem to šlo bez problému. V pytlíku byly dvě nádrže, tak jsem je nalepil za sebe, nic lepšího mě nenapadlo. Asi to byla blbost, protože jak jsem později v průběhu stavby zjistil, druhá nádrž se tam asi přimotala omylem místo jiných dílů.

IMG_20140825_195408-001

Výfuk zatím znatelně chybí.

IMG_20140825_195418-001

Z leptu přijdou na zadní nápravu pružiny a za kabinu ochranný rám.

IMG_20140825_200228-001

Ještě budu muset vyřešit blatníky, ale samotné sestavení i čištění bylo celkem otázkou okamžiku, když to člověk nepotřebuje mít vyloženě 100%.

IMG_20140825_195443-001

Kabinu jsem nechal původní odlitou, i když dneska už se asi pomalu stává standardem její leptaná verze.

z

Je to pořádný dlouhán, v zadní části vyčuhuje korba poměrně dost.

IMG_20140825_195551-001

Korbu a kabinu zatím lepit nebudu, nechám je zvlášť aby se mi lépe stříkaly barvou.

IMG_20140825_195524-001

Při očišťování korby se mi ulomila středová výztuha na jedné stran, tak ji budu muset dolepit ze zbytků.

IMG_20140825_195511-001

Na spodku rámu jsou nalepeny torzní tyče z přiloženého evergreen profilu.

IMG_20140825_195428-001

V tuto chvíli proběhla změna umístění improvizované dílny a tím pádem také změna osvětlení. Halogenová žárovka je něco, s čím si poradí málokterý foťák. Navíc si všimněte, jak si telefon nedokázal poradit s frekvencí žárovky a na fotce tak vznikají tmavší “vlny”. Protože mi ve stavebnici chyběly nějaké díly, jak už jsem zmiňoval, napsal jsem si o ně přímo panu Štěpničkovi, který chybějící dílky ochotně dodal. Zde zadní ochranný rám a výfuk.

IMG_20141005_142400-001

Opravil jsem nějaké chyby, které jsem předtím vytvořil z nevědomosti a lehkovážnosti. Přesunul jsem péra na zadní nápravě na správné místo, přidělal výfuk, osadil přední blatníky.

IMG_20141005_144222-001

Nalepil jsem zadní rám.

IMG_20141005_144230-001

Dvě nádrže jsem nechal, majitel má asi dostatek pohonných hmot, nebo naopak jezdí do Teska pro levnější benzín, tak aby mu déle vydržel 🙂

IMG_20141005_144238-001

Kabinu jsem si vymaskoval maskolem.

IMG_20141005_145641-001

Vzadu mi něco chybělo, tak jsem tam z papíru naznačil blatníky. Nejsou moc vysoké, je to taková odlehčená verze.

IMG_20141005_150457-001

A pak už jsem se mohl pustit do nástřiku.

IMG_20141005_185733-001

Spodek jsem vzal tmavou základovkou.

IMG_20141005_185740-001

Kabinu jsem vzal bílou základovkou – aby zevnitř nebyla kabina moc tmavá.

IMG_20141005_185748-001

Korbu jsem vzal také bílou, aby se mi na to lépe stříkala barva.

IMG_20141005_185758-001

A poté už jsem vzal pojezd černě.

IMG_20141005_211352-001

Takto na části se to stříká dobře 🙂

IMG_20141005_211403-001

Korbu jsem vzal modře. Byly tam nějaké defekty odlití, které jsem trošku rozbil přestřikem červenohnědou barvou uvnitř korby.

IMG_20141005_211414-001

Sloupnutá kabina nastříkaná červeně. Na zadní stěně je vidět bílý základ.

IMG_20141005_211424-001

Zkušebně jsem si díly sestavil, abych se pokochal.

IMG_20141005_211524-001

Kabinu jsem začal dotírat černou.

IMG_20141005_213213-001

Šedě jsem natřel výfuk a ráfky kol.

IMG_20141005_213232-001

Pak už to nabralo rychlý spád, ani jsem to nestíhal fotit.

IMG_20141006_220653-001

Ke standardní stavebnici jsem nakonec osadil pár doplňků z domácích zásob, aby to trochu chytlo detailnost.

IMG_20141006_220659-001

Dozadu jsem dal SPZ a zvýraznil jsem světla na rámu.

IMG_20141006_220709-001

Na kabině jsem zvýraznil alespoň kliku.

IMG_20141006_220716-001

Dopředu přišly stěrače a zrcátka, stejně jako SPZ.

IMG_20141006_220730-001

Červená je trochu světlejší a mobil si o ní myslí, že je růžová.

IMG_20141006_220735-001

Detaily udělaly opravdu hodně, přitom jde jen o stěrače a zrcátka.

IMG_20141006_220742-001

Korba by se mohla naložit nějakým harampádím.

IMG_20141006_220748-001

Z Tatrovky mám nakonec radost, i když jsem ani moc nedoufal, že se povede.

IMG_20141006_220758-001

Byl to dobrý trénink na příště, až se vrhnu na SPO a PPLA, kde už bude i leptaná kabina.

IMG_20141006_220808-001

Tady jsem si vyzkoušel po dlouhé době, jak na stavebnici co nejlépe a na co si dát pozor, což se mi povedlo. Od posledně je posun v kvalitě určitě vidět. Není už třeba začišťovat tolik díly rámu, také kabinu stačí už jen posadit na rám a hotovo (dříve se muselo ubírat hodně materiálu), je možno dokoupit leptané doplňky, kvalita odlití je celkově mnohem lepší, jsou předělaná kola, takže vypadají výborně detailně atd atd.

IMG_20141006_220819-001

Poslední fotkou se dnes loučím a do příště už se zase pokusím splodit něco klasickým foťákem 🙂

IMG_20141006_220833-001

Stavebnici můžete zakoupit na e-shopu MojeTT.cz >>>

3 komentáře: „Tatra 815 6×6 – valník focený mobilem

  • Opět parádní článek. Fotky mobilem celkem překvapily, je vidět, že úroveň mohou mít s trochou snahy i fotky ve zhoršených podmínkách. Za mě za jedna.

  • Opět pěkný model. Na vylepšení mě napadlo udělat hydraulickou ruku. Možná nějaký starší typ nebo něco novějšího s teleskopickým výložníkem, popř. složenou na několik částí (Paintfinger, Essel), nevím zda se něco takového vyrábí jako leptík, (možná je to i zajímavý návrh pro výrobce). Pak by se na korbu mohli naložit třeba cívky s kabelem, tak jak je vozí AŽD. S pěkně natočenými koly by se to vyjímalo někde u nádraží.

  • Složená ruka (Palfinger) zřejmě během zimy bude. Její využití pak bude i na hasičskou T815 (dozadu za nástavbu), kteroužto začnu stavět hned jak to bude možné 🙂

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..