Návštěva muzea MHD ve Strašicích u Plzně
Jakousi náhodou padl návrh využít sobotní příznivé počasí k návštěvě muzea městské hromadné dopravy ve Strašicích u Plzně, přesněji u Rokycan, provozované Škoda-Bus klubem Plzeň.
Otevřeno je jen jednou do měsíce, takže to vždy chce najít si na internetu ten správný termín. Zároveň to chce si pečlivě nastudovat popis cesty, protože ani v samotných Strašicích jsme nenašli jedinou ceduli směřující nás na správné místo. Muzeum se nachází v bývalém vojenském areálu, přesněji v části garáží onoho areálu.
Z autobusového pohledu jsou jistě velmi cennými kousky tři klasičtí zástupci – krásně zrenovovaná ŠL11, neméně vyfešákovaná atmosférová LC735 a turbo C734.
Rovnou vedle C734 stojí jedna V3S s dlouhou kabinou určená na opravu trolejového vedení.
Většina exponátů je umístěna přímo v garáži a celkem natěsno k sobě, takže možnosti focení jsou omezené, což limituje i výrazný nedostatek světla ve většině haly. Klub se soustřeďuje především na kolekci a renovaci vozidel a doplňků, muzeum je zatím v takové “syrové” podobě, kdy se člověk vyloženě toulá setmělou garáží a může se v klidu kochat.
Zrovna tato LC735 stála už předlohou pro leptanou stavebnici, přesněji pro verzi obtisků klasické zájezdové verze právě ve verzi žlutých pruhů ČSAD.
Venku i uvnitř jsou vystavené části a součásti vozidel, trolejového vedení trolejbusů a další drobnost, zastávkové stojany, různé cedule z historie městské dopravy a další.
Nad drobnostmi je zavěšená i poměrně zajímavá fotka prvního pokusu o unifikaci autobus a trolejbusu – ŠM11 jako trolejbus.
Zajímavý trolejbusový exponát Škoda 17Tr, který měl být unifikovanou řadou trolejbusů a autobusů s plánovanou Karosou řady 800, takže si lze dobře představit, jak měly vypadat i přímé náhrady sedmistovek.
Do některých vozidel jsou dveře otevřené, takže se dá brouzdat libovolně i vnitřkem.
Opačným případem pokusu o unifikaci je vystavený autobus Škoda 21Ab, který měl být unifikovanou odvozeninou s trolejbusy 21Tr a jichž se vyrobilo jen kolem dvacítky.
Kdo je od Mladé Boleslavi, může si udělat krátký cyklovýlet za odstavenou 21Ab zde (dle StreetView).
Pro rodilého pražáka jsou trolejbusy tak trochu zjevením, hlavně když v tom člověk jede s pocitem, že tomu “něco” chybí. Prostě jak to nebrumlá jako autobus a bezhlučně se “to” rozjede, tak je na tom něco podezřelého 🙂
Většina vozidel je uvnitř tak, jak opustila běžný provoz se vším provozním opotřebením.
Kdo potřebuje na výlet vzít děti a potřebuje je mít jako rukojmí pro návštěvu vlastních koníčků, tak je tu připravená třeba dětská tramvaj.
Děti si můžou třeba zvonit na opravdový tramvajový zvonek na opravdovém tramvajovém pultu 🙂
Docela velkou část exponátů (napočítal jsem 5) tvoří autobusy Ikarus. Tento je typický městský.
A tento linkový.
Mezi autobusy jsou ustájené i nějaké starší automobily.
Vpředu vlek Karosa B40, na kterém probíhají renovační práce. Co mě zaujalo, že blatníky jsou gumové.
Za ním novější typ Ikarusu.
Jedním z posledních přírůstků je i plzeňská T3.
Uvnitř v docela původním stavu, hlavně co se týče původních sedaček.
A to už je z muzea jako rychlá ukázka vše. Exponátů bylo v šeru schováno ještě několik a dva byly odjeté kdesi na akci (B731 a ŠD11), ale i tak se bylo na co dívat. Muzeum si určitě zaslouží návštěvu a podporu dobré věci, kdy za příznivých 50 Kč máte možnost nakouknout v klidu do časů dávných, nedávných i nevšedních. Všechny potřebné informace jsem čerpal z http://skodabusklub.cz/
A aby tu bylo i něco vláčkového, tak cestou jsme objevili zajímavé místo na focení – to v pozadí jsou Hořovice, a toto je ze silnice směrem k D5 na Prahu. Zajímavě se kroutící esíčko z lehkého nadhledu dokáže vytvořit jistě zajímavé obrázky, mimo jiné díky tomu, že se zde vyskytuje i Pendolino, které v těchto obloucích opravdu pěkně “klopí”.
Pěkná reportáž, přestože to není v TT. I ta poslední fotky se povedla, ikdyž fotomrak nezklamal. 🙂
Zmíněný trolejbus na bázi š11, tedy Škoda 11tr je v Brně ve vlastnictví technického muzea. A je v provozním stavu, je tedy možnost si ho nejen prohlédnout, ale i svézt…
Tak co Vovo, na který z nafocených kousků se máme těšit? Budou Ikarusy? 🙂
Je pravda, že předloh vhodných ke zpracování mají v muzeu několik 🙂 Jak to jen tak mimochodem vypadá s tou tvojí sedmistovkou? Když už teď umíš pájet Kocoury, tak sedmistovku slupneš jak malinu 🙂
Paráda. Až pôjdem do muzea v Střešovicích ktoré mám na skok tak sa tiež podelím o fotky. Inak ten ikarus u nás v Leviciach jazdil ešte pred 4rokmi. Trolejbusy rovnakého typu jazdia v Bratislave stále 😀
Sedmistovka leží a čeká na příležitost, teď jsou jiné priority, v oblasti zakázkové elektroniky. Ale neboj, bude brzy následovat!
Ani jsem nevěděl, že mám takové muzeum skoro “Za domem”. Pěkné fotky, mám tak hned plán na prázdninový výlet s vnoučaty. Poslední fotka vlaku v oblouku- tak to je nově vybudovaná část trati, část tělesa staré trati je trochu vidět před vlakem.
Za to, že si návštěvníci musí sami cestu najít, musíme poděkovat neznámému “fandovi muzea” , který nám soustavně kradl směrové cedule na křižovatce u obecního úřadu. Návštěvníci pak stejně bloudili, protože je první cedule nasměrovaly a další již nenašli, protože tam, kde měli odbočit byla ukradená. Pevné značení nám nebylo povoleno, takže to byla cedule na “áčku”. Nyní již neosazujeme žádné značení a návštěvníci se buď doptají, nebo mají cestu nastudovanou. Z internetových stránek lze získat i GPS souřadnice přesné polohy. Jinak Ikarusů v době návštěvy autora pěkné reportáže, bylo v muzeu k vidění celkem 6.