Nový nízkostěn Kbkks od SDV
Další stavebnice pro každého, kdo dokáže udržet v ruce nůž a lepidlo. SDV pokračuje v krasojízdě, tentokrát neokoukaným nízkostěnným dvouosým vozem Kbkks.
Před dvěma měsíci jsem tu ukazoval první fotky ze zkušebních výlisků (článek doporučuji prohlédnout před čtením tohoto, pokud jste ho ještě neviděli). Stavebnice je na trhu už od března, ale znáte mě – poslední dobou mi všechno hrozně trvá. Ale i tak jsem se dostal ve stavbě do takové fáze, že se už dá něco pěkného sepsat. Možná se budu občas opakovat s prvním článkem, tak mě kdyžtak omluvte.
Jedná se tedy o dvouosý nízkostěnný vůz pro přepravu především různých “kusových” nákladů, jako jsou kontejnery, silniční vozidla, velkorozměrové výrobky a další. Vůz má velmi nízké sklápěcí bočnice (sklápěcí pro usnadnění nakládky), stejně jako má sklopná čela (pro přejezd kolové techniky mezi vozy). Na bocích i čelech jsou odnímatelné klanice (pro jejich převoz je pod vozem přihrádka). Klanice jsou dále vybaveny řetězy, které jsou buďto prověšené mezi dvěma klanicemi na šířku vozu, nebo jsou schované v dutých klanicích – zde se klanice liší od vozů Res. U vozů Res jsou to jen profily s háčky, řetězy jsou sundávací. U vozů Kbkks jsou nepotřebné řetězy schované v samotné klanici. Řetězy se hodí především pro přepravu dřevěné kulatiny a dalších podobných materiálů. Vůz je poměrně dlouhý (na délku cca jako Rajka) přestože má jen dvě nápravy. To limituje jeho ložnou hmotnost na “pouhých” 23 tun, takže s nákladem je třeba uvažovat trochu střídměji, než u vozu Res. Vyráběný byl v 60. letech a v provozu se pár posledních mohykánů drží pod hlavičkou ČD Cargo dodnes. Na délku je delší než jeho kolega Kns (článek o přestavbě vozu Tillig ke shlédnutí), který byl však vyráběn až v 90. letech, takže většina modelářů epochy IV si je zaměnit díky časovému rozdílu nemůže.
Toť k originálu, a teď model. Nedočkavostí jsem se pustil do verze ČSD. Jestli jí stihnu dokončit před příchodem verze ČD si netroufám odhadnout, verze ČD by měla dorazit během pár týdnů také. Použitá je opět pevná krabička, stejná jako mají stavebnice z Peček.
V krabici jsou dva pytlíky a návod. V jednom pytlíku jsou plastové výlisky, kinematiky, spřáhla. V druhém jen leptík a obtisk.
U návodu se tentokrát v SDV snažili, je to celá A4 plná informací. Na první straně opět něco z historie skutečného vozu…
Na druhé schéma složení a obtisknutí vozu.
Na třetí obligátní složení kinematik a vysvětlivka k leptu.
A na čtvrté něco málo o kontejneru a také – což je pěkné – seznam produktů v TT, takže si člověk udělá přehled, co vlastně všechno existuje. Mimo jiné se dá ze seznamu vyčíst i připravovaná verze ČD/ČD a ŽSR/ZSSK, dále spojovací vozy U-x (už jsou i na trhu) nebo kontejnery jako samostatný artikl.
Obtisky obsahují i potisky na kontejnery, a nutno říct, že na tak malý vůz je jejich bohatost slušná. Leptíků je jen pár, za povšimnutí stojí leptané řetězy, které vypadají výborně.
Výsliky začnu kontejnery, ač tentokrát kontejnery vynechám a věnuji jim celý samostatný článek. Přesto, aby nedošlo k mýlce – ve stavebnici vozu Kbkks jsou přiloženy dva tyto kratší kontejnery.
Na pravých dílech si lze všimnout (jsou oboustranné), že lze sestavit kontejner se dvěma verzemi bočnic. Buďto plně prolisované, nebo s vynechaným žebrem pro popis.
Spodek, vršek a čela z druhé strany. Díly obsahují zámky, takže skládání by mělo být snadné.
Kinematiky, spřáhla Kuehn, závaží.
A konečně díly samotného vozu. Bočnice jsou lisované v červenohnědé. Ta se mi zdá trošku moc do cihlova, přesto kdo nechce stříkat, tam barevně bočnice přesto vyhoví. Zbytek je černě, což opět usnadní práci především méně náročným modelářům. Celkově lze říct, že prostě není třeba vůz vůbec barevně upravovat. I když jak bude vidět dál, kdo chce osazovat lepty, stejně se tomu logicky nevyhne.
Dva shodné díly s bočnicemi a klanicemi, jen focené z obou stran.
Klanic jsou dva druhy – vpravo nahoře jsou dvě trochu jiné, ty patří na čela. Bočních klanic je o 1 víc do zásoby.
Čelo i boky jsou jednoduše, ale přesto povedeně vyvedené.
Spodní rám s přípravou pro kinematiky (ať už SDV nebo Peho).
A totéž z druhé strany.
Líbí se mi provedení brzdových válců.
Ani tolik nálitků po vyhazovácích zde nebude.
Kola už jsem chválil minule a chvála zůstává. Mnohem menší okolky, velmi čistě lisované a navíc jedna náprava jako bonus.
Z druhé strany opět v pořádku, bude stačit jen vyříznout jako u LPH.
V horní části bedna na klanice a jinak rozsochy a jejich okolí z obou stran. Rozsochyj sou i zvenku velmi jednoduché, což ovšem odpovídá skutečné předloze.
Oba díly vcelku pohromadě. Ty malé obdélníčky jsou plechy na rám pro popisy vozu.
Bedna je pěkně plastická včetně nožiček pro uchycení do rámu – vše v jednom kuse.
A z druhé strany.
Podlahu už jsem taky chválil minule, struktura podlahy je povedená.
Z druhé strany přibyly zámky pro přesné usazení rámu, což beru jako vítaný doplněk.
Pro závaží je připravena prohlubeň, která je s rezervou větší než závaží.
Tak se pustíme do stavby. Můžu hned na začátku říct, že nejvíc práce zabere zase to nepříjemné začišťování dílů. Zde vidíte nálitky na spodním profilu bočnice. Je to mnohem lepší než u Es, ale horší než u testovacího výlisku, kde jsem výslovně kvalitu lisování pochvaloval.
V obou částech jsou proti sobě přesné zámky, které zajistí jednoduché a přesné spojení.
V původní testovací verzi byl otvor trochu větší, a tak byla v zámku nepříjemná rezerva, to je teď odstraněno.
Na spodku bočnice přibyly na každé straně tři zámečky pro zajištění podlahy.
To ocení člověk během stavby tak, že se mu dlouhá podlaha nikde nekroutí.
Slepení je tak díky drobným vylepšením otázkou chvilky a povede se to spolehlivě přesně. Já si ověřím rovnost na podložce, žádná vrtule se nekoná, což je u tak dlouhého vozu příjemné zjištění. Ani jsem to přitom nijak extra nehlídal.
Podlaha chce opět trochu začistit, aby šla vložit do bočnic volně. Nejprve lepím všechny 4 bočnice k sobě (díky zámkům drží spolehlivě u sebe v pravých úhlech) a až poté vsazuji podlahu zespodu jako u vozu Es.
Přemýšlel jsem, jak slepit pojezd a přitom ho nezalepovat ještě do nástavby.
Všechny tři části jsem složil pod nástavbu a spoje mezi nimi jsem zakapával opatrně lepidlem. Pak už stačilo jen všechny tři díly spolu pomalu vytáhnout a nechat proschnout. Tak mi vznikl rovný samostatný pojezd, který mi bude určitě správně pasovat do zbytku vozu. Při této akci je vhodné vsadit do rozsoch dvojkolí, která vymezí správný úhel osazení bočních dílů ke středovému rámu tak, aby se později dvojkolí volně protáčela.
Vteřinovým lepidlem jsem zalepil dospodu závaží.
Tady je možná na rohu trochu vidět, že se bočnice jakoby vychyluje pod lehkým úhlem ven a není úplně kolmá k vodorovné ose. Na toto doporučuji dávat pozor (já to mám špatně) protože člověk si toho normálně nevšimne, ale tahle chybka se projeví později tím, že klanice nebudou úplně kolmo.
Tahle fotka se moc nepovedla, ale měla ukázat, že na rozsochách na nejvystouplejším místě je malý nálitek, který je vhodné srazit skalpelem.
A po lehkém začitění jsem už nalepil klanice. Lepení jde krásně, pro klanice je přesně připravené místo a také malý zámeček, takže se vždy povede je usadit přesně.
Čelní klanice to samé.
Nárazníky vždy trochu opatlám lepidlem, nechám naleptat, a pak je pomalu krouživým pohybem “všroubuji” do otvorů. Druhá možnost je otvory trošku převrtat na větší průměr.
A teď ta zmiňovaná nepříjemnost, která se mi stala a před kterou chci varovat – všimněte si klanic sbližujících se k sobě.
Objeví to až nalepení klanic, a to už je většinou pozdě. Takže opatrně už při prvotním sestavování!
Čelní klanice také nesou známky po začišťování – ta světlejší drážka uprostřed klanic.
Zkušebně vsazené kovové dvojkolí.
Teď rychle o těch plastových – prostě dobrá práce.
Osičky jsou tentokrát menší, takže kola jdou krásně nasadit a musí se naopak zajistit kapkou lepidla. Takto je to pro mě mnohem praktičtější, než to tam rvát vší silou a zlomit osičky, ač to drží bez lepení.
Složené kolo za 10 vteřin.
Začišťování je zde opravdu minimum.
Jinak není kolům opravdu co vytknout.
Zkusím je vsadit do vozu, uvidíme co to udělá.
Světe div se, točí se parádně, i když jde o kontakt plast na plast. Na dlouhé ježdění to samozřejmě není, ale jako zkušební nebo občasný prostředek pro zpojízdnění jsem s koly tentokrát spokojený.
Podle návodu jsem se pustil do osazení plechů pro popisy.
Jednou jsem je strhával a přelepoval, ale to byla moje chyba, že jsem nevěnoval dost pozornosti návodu, kde je to jasně nakreslené. Důležité je sledovat vůči nim pozici přihrádky na klanice.
Kompletní pojezd.
A už mi ze stavebnice zbylo jen pár přebytků, které jsou vyloženě navíc. Klanice 2x, přihrádka na klanice a jedna osička.
Takže po plastové stránce je hotovo. Kdo neholduje leptům, ten už může jít rovnou obtiskovat.
To jsem si říkal, že už jen osadím těch pár leptíků, což bude brnkačka, a bude hotovo. To jsem se trochu zmýlil, čekala na mě nejhorší část stavby, a to jsou tyhle titěrné přejezdové profily nad nárazníky. Ohnout dvakrát dovnitř a pak zadní čelo do pravého úhlu.
U prvních to byla katastrofa, byl jsem rád, že se to nerozpadlo. U čtvrtého už jsem trochu přišel jak na to. Stisknout do něčeho pevného (kleště, svěráček) a skalpelem tlačit pro vytvoření ohybu.
Nakonec neúspěšně naohýbáno, ale aspoň úspěšně nalepeno.
Někdy více a někdy méně přesně.
No tady to vypadá šíleně, tak si všimněte spíš stupačky. Stupačka je pěkná, ale dost blbě se odděluje od rámečku, chce to opravdu ostrý nůž nebo nůžky a stejně hrozí, že se trochu prohne. Také kotvičky už jsou na místě.
A přestavovače dle návodu.
Poslední leptík jsou madla pod nárazníky. Řetězy osazovat nebudu, protože plánuji vozy naložit zřejmě autobusy, takže řetězy jsou “jako” schované.
Kompletní oleptované čelo.
A vlastně kompletně sestavený vůz.
Zhodnocení je jednoduché. Stavebnice na kratší večer, která se drží započatého trendu známého z vozu Es – jednoduchá stavebnice s možností jí vyšperkovat, obsahující vše potřebné a díky tomu i za slušnou cenu.
Celkový dojem z vozu je možná pro mě trošku masivnější, skutečný vůz vypadá na fotkách trochu “křehčí” jestli pochopíte, co tím myslím.
Ale dejme tomu, že v rámci toho, aby to bylo dostatečně tuhé a zřejmě i z nějakých jiných technických důvodů, bych v tom nehledal nic zásadního.
Minule u Liazky byla zvědavost na C735 CDS Náchod, tak zde je jako figurant ložená na voze.
Na délku se vejde krásně. Mám dokonce jednu fotku, kde se na tomto voze přepravuje tramvaj T3, které se jinak normálně vozily spíše na vozech Res.
Na šířku se vejde akorát s lehkou rezervičkou, Reálný ložný prostor, který je možno ve voze využít, je zrhuba 123 x 22 mm. Hmotnost takto složeného vozu (plastová kola a bez kinematik) je 18 gramů. Při délce přes nárazníky cca 135 mm by měl mít cca 34 gramů. Tak uvidíme, jak s ním ještě zahýbají kola a kinematiky, ale i tak bude vhodné použít na vozy nějaké náklady, které hmotnost ideálně doženou, nebo je zespodu skrytě trošku dovážit.
A zde je onen známý problém, který jsem zmiňoval s barvou výlisků. Jestli to chce člověk dělat pořádně a osazovat lepty, stejně musí celý vůz přestříkat základovkou. Pravda je, že nemusím stříkat základovku poctivě, protože když bude někde trochu prosvítat červenohnědá, výsledku to nevadí, ale jiank je to opravdu jedno, jakou barvu měl plast.
Zde jsou pěkně vidět ty sbližující se klanice, tedy nechtěná chybka při sestavování. Napadá mě, že by možná stálo za to klanice nalepit před sestavením samotného vozu, čímž by se člověk mohl dobře orientovat, zda lepí bočnice správně.
Takto už to poznat není.
Pak už je to snadné. Opět jsem si oddělil nástavbu od rámu a nastříkal jí červenohnědě.
Podlaha je mix patinátorů jako to dělám vždy, tím docílím vždy stejného odstínu podlahy a vozy tak u sebe vypadají podobně a sjednoceně.
Šmrdlám štětcem jak to vyjde, aby byla podlaha trochu nepravidelně zašpiněná.
Obtisky se nanáší dobře, jak je u SDV už zvykem z předchozích stavebnic. Všechny obtisky jsou lakovány zvlášť, ostrost je velmi dobrá a není jich ani moc, takže obtiskování je otázkou chvilky.
Obtiskuje se i rám a celkem dobře jako podklad poslouží i přiložený návod s náčrtkem rozložení obtisků.
Celkový pocit je tedy velmi pozitivní, SDV se opět o kus pohnulo oproti Es a to je jedině dobře.
Těžko na této stavebnici hledat nějakou technickou chybu nebo něco, co by komplikovalo stavbu (až na ten můj boj s malým leptíkem, ale to není stavebnicí – to jinak vyřešit zřejmě nešlo).
Vůz se prostě vydařil a jak už jsem říkal minule, ve výsledku může být takový vůz jedním z nejuniverzálnějších na kolejišti díky tomu, že dokáže převést skoro cokoliv.
Ještě se můžete podívat na detailnější fotky popisků. Přečíst to sice z fotky nejde, ale tisk je výborný.
Jako poslední byly fotky s hotovými přepravními kontejnery, které jsou součástí stavebnice. Je to jen jedna z variant vhodného nákladu, ale rozhodně ne jediná. Spřáhla si osadím zase jindy.
Stavebnici ČSD Kbkks můžete zakoupit na e-shopu MojeTT.cz >>>
je to drahý ….
Hmm tak ta CDSka vypadá parádně!
Jak jsem tak koukal na ty kola tak mě příjde že nejsou z leptu ale je to odlitek? Vypadají dobře.
Když se ale vrátim zpět k LIAZce nemáte v plánu prodávat i samostatnou sadu kol právě pro případ takové úpravy jako byla ukázána v předchozím článku? Tu LIAZku to vzhledově podstatně vylepšilo!!
Výbornej postřeh, ta kola jsou opravdu odlitá 🙂 Byly to testovací vzorky, jeden šikovný kolega vytvořil odlitky po úpravě původních leptaných kol. Momentálně dolaďujeme poslední detaily. Ostatně, za pár dní bude nový článek, kde bude použita ještě jedna nová technologie při výrobě kol (standardně součástí nových stavebnic). Tak o tom podiskutujeme později. Ke kolům samostatně – zrovna včera jsem o tom uvažoval, momentálně by se jednalo zřejmě o leptaná kola. Něco vymyslím, případně zatím zájemci o samostatná kola můžou napsat email.
Hezka prace. Uvazuji o koupi. Vzhledem k rozvoru by me jeste zajimalo jake jsou jizdni vlastnosti v oblouku?
Anonym: drahý? Stavebnice “echt českého” vozu včetně kontejnerů a kinematik za 350 vs. hotový přetištěný německý nízkostněn s trubkami od Tilliga za 650. To mi zas tak brutální nepřijde. Vagonky už bohužel nikdy 7 Kčs stát nebudou…
VoVo: ty přejezdové profily jsou naohýbané trochu špatně, vrchní “propojka” se ohýbá o 180° nahoru přes profily, potom to pasuje přesně okolo podkladnice nárazníku. Ale na mrňavosti dílu to nic nemění 😀
Jo, je to “drahý”, proto jsem si místo jednoho pořídil hned dva. 🙂 Přestože kinematiku a dvojkolí dám ze svých zdrojů, nemyslím si, že je model drahý. Já tu cenu s úsměvem akceptuji a těším se na stavbu. Tilligův vůz mám sice už nějaký rok také, ale v provedení DR. Firmě SDV tímto děkuji a držím palce při vývoji dalších modelů.
pro některé to bude vždy drahý 🙂 . Pěkná práce, jen více český vozů
Tak samozřejmě, každý by chtěl, aby byly modely levnější. Také si říkám, co je třeba na zvukovém dekodéru tak drahého, přitom je to taková mrňavost.:)
Pěkně jsi postavil. Kdybych měl už nějaké nákl. vozy a loko, tak bych do něj také šel. Jenže do soupravy Ypsilonek by se nehodil…
Po první recenzi zkušebního výlisku jsem se na stavebnici velmi těšil. Poněkud zklamán jsem byl ohromným množstvím otřepů. Všechny hrany bylo nutno začistit, což zejména v mezerách v bočnicích byla lahůdka. Strávil jsem tím dohromady cca pět hodin. Po osazení klanic jsem narazil na shodný problém, naklánějí se k ose vozu, navíc podlaha je nepatrně kratší než bočnice, čímž u čel tak vznikly nepatrné mezery. Problém je u leptaných podpěr sklopených čelnic, nepasují přesně do mezery mezi přírubou nárazníku a čelnicí, je třeba tam trochu materiálu “odpižlat” (vhodnější technický termín mě nenapadá). Brzdové přestavovače ve skutečnosti nejsou v úrovni vzpínadla, ale lehce nad, leč to je vcelku zanedbatelný detail. Použít originální kulisy jsem ani nezkoušel, do vozu šlo rovnou PEHO. Toť kritické poznámky. Výsledkem však je skvostný vůz, typické československé konstrukce, stavebnice je pěkně do detailů propracovaná. Obával jsem se kroucení modelu, nic takového však naštěstí nenastalo, asi také zásluhou poměrně dlouhého závaží v rámu. Po stavebnicích uhláků Es je to další pěkná stavebnice a obohacení kolejiště typickým domácím vozidlem. Těším se na další.
Ano, lze konstatovat, že je to pěkná stavebnice a VoVo, jako vždy odvedl dobrou práci. S tou cenou lze polemizovat, jasně, pro někoho, kdo moc nevydělává a musí “otáčet” každou korunu je to moc. Je ale pravda že proti výrobkům zahraničních firem je to cena celkem příznivá.
Krásný, dlouhý, nákladní vůz, typický pro naše tratě 60-80.let. SDV s výběrem předlohy doopravdy nešláplo vedle.
Stavebnice v základní verzi nabízí vše, nicméně kovová dvojkolí a ložiska PEHO jsou na kolejiště asi nutností – je to ale hodně dobrý polotovar pro modeláře.
Mám k ní ale pár výhrad:
nárazníky – neodpovídají IV. epoše, lze použít třeba ty ze stavebnice LPH pro vozy Uacs/Raj.
přestavovače – bez zásahu visí v prostoru, podlepeny malými profily Evergreen
Stupačky okolo nárazníků – ohnout lept něšlo a jak to okolo nárazníků nalepit mě taky nenapadlo. Nakonec jsem ohýbání vzdal, odlomil jsem z nich horní spojnici a každou (celkem je jich 8) jednotlivě nalepil natupo na karoserii.
Podlaha – je širší a kratší. Do délky se dá nastavit evergreenem, šířka má vliv na kolmost bočnic
Klanice – připadají mi, že do zámků bočnic dole nezasahují a pak vypadají jako šikmá věž v Pise. Možná prověšené řetězy to opticky zlepší.
Prostě je nutno si kolmost každé klanice pohlídat zvlášť!
Cedule na popisy (na rámu) – původně asi zamýšleno jako přídavný pancíř na vojenskou techniku – s tloušťkou 1,05 mm (cca 125 mm tloušťka plechu ve skutečnosti) se na ni vážně hodí. 0,2-0,3 mm by stačilo pro modelovou věrnost a pevnost. Jako náhradu lze použít např. bezpečností tabulku zbroušenou na 0,3 mm.
Obtisky – jasné a čitelné. Nicméně musel jsem některé vyřezávat. Asi jsem měl “kliku” na nedokonalý aršík.
Lepty – tady vyjma skládačky stupeček okolo nárazníků nemám větších výhrad. Snad jen info, že druhé stupačky pro posunovače se lepí dovnitř karoserie a že by se hodila leptaná schránka na průvodky.
Váha vozu – se závažím, kovovými(!) dvojkolími a oběma kontejnery je vůz přesně na normě (pouze pro info).
Celkově k plastovým výliskům: Spousta otřepů, blan, a to dokonce i tam, kde bych je nečekal. Téměř každý díl. Jakoby se vrátil Plastikom Kolín (po dvaceti letech). Zaráží mě však výlisek kol přiložený ke stavebnici – ten je dokonalý (žádné bramboroidy jako u stavebnice Es). V kontrastu s tím je vlajková loď SDV v TT – “výlisek” kinematik – jedno velké neštěstí. Na výlisku kol SDV ukázalo, že to umí – proč toto nelze udělat také u kinematik, potažmo u celé stavebnice?
Resumé – po doplnění stavebnice některými díly (dvojkolí, nárazníky, ložiska PEHO, kousek plastové tabulky) získává modelář za 400,- Kč dobrý polotovar pro stavbu typicky českého vozu s výhledem na 20-30 hodin modelaření. Záměrně nepíši zábavy (očišťování dílů od otřepů je spíše pro zlost). Výsledkem je však nakonec pěkný vůz, který dělá radost.
A nakonec neskromné přání: SDV by dokázalo zlepšením kvality výlisků udělat stavbu ještě zábavnější. Snad se toho dočkáme už u uhláků Eas…
Především díky všem za postřehy. Věřte, že tým SDV to tu sleduje a je snaha na připomínky reagovat (proto ta předělávka koleček atd.), možná tedy dojde minimálně k upravení návodu aby bylo jasné co s těmi plechy kolem nárazníků. S 30 hodinami modelaření zásadně nesouhlasím, u mě byl model postaven do stavu jako na etiketě krabičky za 3 hodiny včetně základu patiny + schnutí olejovek 😀
Co se týče kvality výlisků, tam je to bohužel “jak kdy” a tak to nejspíš i zůstane. Udělat výlisky jako LPH je záležitostí investice několika miliónů, což si ale v dnešní době nikdo netroufne. S Plastikomem bych to ale nesrovnával, tam už to byla skutečně sochařina 🙂 Zrovna ale třeba kinematiky nikde výrazné otřepy nemají, co mi tak prošlo rukama. Rozhodně na celém Kbkks nebylo nic, co bych nespravil jedním tahem nože za pár vteřin (pravda, blanky v dírách bočnice jsou nepřijemné,ale dá se to). Tabule jsou zvlášť proto, aby na rámu nepřekážely napevno (bude zreinkarnován na další vůz) a plastové proto, aby byly k dispozici v základu probarvené a snadno nalepitelné i pro začátečníky. Nároční modeláři si je dovedou vystříhnout ze čtvrtky nebo zbytku plechu… Mě na tom ty tlusté plastové nevadí, nebo spíš “čekal jsem to horší” 😀
Práce kvapná, hovno platná. Až po nastříkání modelu základovkou a pročtení zdejší diskuse jsem se odhodlal prohlédnout si znova a důkladněji a nafotit skutečný vůz, kolem kterého chodím do práce. Kdybych to udělal nejprv, mohl jsem se vyvarovat některých chyb. Takže můžu potvrdit, stupačky jsou přidělány na zadní straně čelníku. A kdybych si k tomu také důkladně prošel návod, došlo by mi jak na ty podpěry čelnic a nesnažil se je pak nacpat, kam se nevešly. Chyba u mě, ne ve stavebnici. No, nastříkaný vůz předělávat nebudu a u druhého modelu se toho vyvaruji, tabule na popisy si udělám z plechu, přestavovače podepřu profilem Evergreen a nárazníky dám asi resinové od ES. A ještě drobný postřeh na závěr, vůz, který jsem si prohlížel, byť velmi sešlý a posprejovaný, nese jasné známky toho, že i pojezd, vzpínadlo a nárazníky byly natřeny červenohnědě. Celý vůz komplet jednou barvou.
Zjevně jsem nebyl sám, kdo měl problém s otřepy, stejně jako s nespolehlivostí kulis SDV. Za zbytečnost považuji plastová kolečka, asi každý, kdo chce s modelem jezdit po kolejišti (co s ním také jiného, že?), jej opatří kolečky kovovými. Vhodný doplněk by naopak byla mosazná ložiska, leč, kdo je chce, sežene si je sám.
I přes vznesené výhrady je výroba stavebnic vozů v TT skvělý a chvályhodný počin, těším se na avizovaný Eas a velmi doufám v další rozšiřování sortimentu.
Jojo, viděl jsem fotky vozů čsd i čd, které byly celé hnědé, včetně popisových tabulí, černé byly jenom rozsochy. Rohodně bylo tohle provedení ale ve výrazné menšině. Do soupravy je to ale určitě vítané zpestření, viz nedávný článek o ucelenkách.
“je to drahý…”
No jo, ale když ona cenotvorba je trošku problém. U vagónů se težko dá očekávat prodejnost v řádech jaké jsou třeba u plastikových modelů letadel (tisíce kusů). Forma stojí v řádu deseti až statisíců, k tomu materiál ze kterého se lisuje, “drobnosti” jako krabička, návod, obtisky. To vše se musí nějak zaplatit. A ve finále od vás obchodník očekává takovou velkoobchodní cenu, aby měl aspoň 30-40% marži, když bude prodávat za doporučenou prodejní cenu (40% je běžná realita např. v zahraničí). Realita je taková jaká je a 350 Kč je v lisované malosérii ještě hodně dobrá cena…
“Jinak není kolům opravdu co vytknout.”
až na dva poněkud zásadní nedostatky. Prvním je to, že dvojkolí nejsou kovová. Kdo chce s modelem jezdit, vyhodí tento výlisek do koše. Kdo dnes používá plastová dvojkolí? Druhá věc je, že plastová osa je asi o půl mm kratší než u normovaných kovových dvojkolí, takže místo leptaných rozsoch se musí navrtat důlky pro ložiska Peho, jinak se to točit nebude.
Právě že situace není až tak jednoznačná, divili by jste se, kolik lidí je za plastová kola rádo. A pro výrobce plastikových výlisků je mnohem jednodušší vyrobit kola plastová, než za nemalé peníze odebírat další subdodávku, což je problém sám o sobě. Mějte s tím ty nervy, když třeba Tillig není přes čtvrt roku schopný dodat objednaná spřáhla…. Stavebnice s kovovými koly by nebyla o nic levnější než když si kola dokoupím zvlášť, ale byla by zbytečně dražší pro ty, kteří je nepotřebují.
Ty osičky jsou pravda o chlup kratší (teď jsem měřil, o 0,3 oproti MDM dvojkolím), ale nikdy mi to problémy nedělalo, slepím vagon a pak je fuk, jestli tam vrazím kovová nebo plastová kola. Plechové vložky zatím neosazuju, ty beru jako nápravu jestli se mi originální důlky časem vyjedou….
Nejak muj prispevek zapadl v diskuzi o cene. K te jen jednu poznamku, At ten co se mu zda ceny vysoka si zkusi vagonek postavit sam ne ze stavebnice. Po dokonceni at zvazi zda to za to stalo a jak se mu to verohodne povedlo !!! Myslim ze priste bude mit nazor jiny.
Pro me jsou hlavnim kriteriem dobre jizdni vlastnosti a nejakou tu nepresnost ozelim. Ja vagonky pouzivam na kolejisti a ne ve vitrince. Z pohledove vzdalenosti vetsinou jiz stejne detaily moc nejsou videt. Vagon zarazeny do soupravy musi bez propblemu projela nadrazim a nezustavat v krajine (podle zakona schvalnosti v tunelu) vysypany i se zbytkouvlaku. Proto jeste jednou nekoho prosim, muzete mi rict jak je to s jizdnima vlastnostma?
JIzdnima vlastnostma samozrejme myslim prujezdnost oblouků a vyhybek To jestli se toci kolecka mi nic moc nerika. Jedine snad to, jak vyrobce zvlada technologii vyroby. A predpokladam, ze stavebnici vagonku kde se kolecka netoci dobry vyrobce nepusti do prodeje.
Dobrodruhu, máš ty jízdní vlastnosti už nějak ověřené?
Mě to zatím jezdí rovně, kinematiky a spřáhla tam nechci prozatím .(napevno) dávat, alespoň podle toho, co psal Jacek.
Jak se Ti to chová v obloukách? (kupř. prubířský kámen R286)
No, já sice nemám R286, ale na R310 v pohodě s plastovými i kovovými kolečky. Mám osazené SDV kinematiky, vzdálenost nárazníků mezi dvěma spřaženými Kbkks je lehce přes 1 mm, můžu je i sunout protiobloukem a všechno je ok. Je jedno jestli jedou Kbkks na konci vlaku nebo za nimi visí dalších patnáct vagonů. Samozřejmě pokud jsou instalovaná kovová kolečka, vůz jede lépe než s plastovými a snáz projede třeba obloukem. Co mě ale překvapilo, ačkoliv je vůz delší než třeba nové Gbs a Ibbhps od Tilliga a má nápravy napevno v rámu, obloukem projede dokonce o něco plynuleji než právě vagonky od Tilliga, co mají nápravy uchycené otočně…
“je to drahý ….”
a další komentáře ke stavbě …
takže tu máme za 350,- nepřesný polotovar, na kterém je práce jako na kostele, a na který si ještě musím věci dokoupit, čili já s tím souhlasím. Oželel bych krabičku a píčovinky okolo, ale za tuto cenu chci poněkud kvalitnější výrobek. Chápu, že někteří budete chválit i za cenu dvojnásobnou, jen když to bude podle českého vzoru, ale to že se na to musíte koukat z dálky je vám jedno. Nějak to trochu nechápu, místo, aby komunita modelářů a potencionálních zákazníků tlačila na výrobce, aby dodával kvalitní výrobky, tak budete dokola omlouvat nekvalitu rádoby národnostním cítěním ….
Pokud jede vagon lepe nez Tilliguv s otocnymi napravami (to se mi nechce verit). Bude to pravdepodobne tim, ze nebudou nakolky podle normy hlavne vnitrni rozmer 10,2, ale mensi. Jinak to nemuze vychazet. V tom pripade podle zkusenosti cekam problemy na srdcovkach vyhybek profiloveho kolejiva. S kovovymi koly pokud nebude v oblouku zadny spoj to asi jezdit bude, ale i tak musi byt odpor velky. Zkouseli jste “zduchnout” samostatny vagonek do oblouku? Jjak daleko pres nej projede?
Ale prdlajs, vagonek projíždí s kovovými koly MDM (jestli ty neodpovídají normě, tak už fakt nevím co tam kdo dáváte) oblouky úplně ok, na výhybkách ani jinde nevypadává. To že odpor v oblouku je nižší než u Tilliga jsem zjistil právě tím šťoucháním do oblouku, dojel dál než konkurence. Jak daleko dojel jsem neměřil, prostě dojel dál. Při testech měl vagon hmotnost přesně podle normy.
Kolegové, se zájmem jsem si přečetl články a recenze o stavebnici ale i postavených vozech. Konstatuji, kolik lidí tolik názorů ale tak to má být. Dále bych řekl ,že není model ten, aby se zalíbil všem .Co se týče, samotného vozu, barvy, nárazníků a apod. jsem ve skutečném provozu viděl tento vůz v různých odstínech červenohnědé až hnědé barvy .Záleželo, jak dlouho byl a kde v provozu , kdy a kde vůz prošel opravou, ať dílčí, nebo úplnou, takže i odlišné typy nárazníků. Popisy vozu jsou dobré a odpovídají režimu vozu. Také jsem měl možnosti šetřit nehody těchto vozů ale to už je ta tam. Závěrem bych chtěl říci to, že záleží na každém z nás, jak si tento vůz postaví, upraví, co si k němu dokoupí .Pro mne je důležité, aby se vůz v základu podobal skutečnému vozu a nad některými detaily prostě přimhouřím oko. Nestavím modely pro soutěž ale pro své potěšení. Jsem jenom rád ,že tu je tohle diskuzní fórum. Ač věkem starý modelář, vždy se rád něco nového přiučím a poučím, za to nestydím. Chápu to, že třeba se mnou nebude někdo souhlasit, ale to je v pořádku, kolik modelářů, tolik názorů.
Jestli jsem dobre cetl, testy byly na oblouku 310. Tak to s kovovymi koly by mohlo jeste vyjit. Pri danem rozvoru se delka rozvoru v TT projevuje az pod tuto miru. Ale i tak smekam a asi by mel TiIlig a jini vyrobci prehodnotit svuj pristup a zbytecne nedelat nataceci podvozky a tim prodrazovat vagonky a vykaslat se na matematiku a fyziku.
dobrodruh: no on je problém s tím, že Tilligovo natáčecí dvojkolí má někdy snahu se natáčet obráceně – vnější kolo nabíhá okolkem na kolejnici, má větší tření – a neštěstí je hotový. Mám ten chlaďák taky a že bych byl spokojený, se říct nedá. Proto bych na Kbkks dal dvojkolí kovové a hotovo, Rosťovi věřím, že zkoušky neodflákl.
To o tom protisměrném natáčení podvozků jsem viděl v jedné staré knížce. Akorát jsem to nečetl pořádně a neanalyzoval. Co je na tom pravdy? Proč vůbec železniční vozy mají okolky na vnitřní straně kolejnic?
Proč mají okolky na vnitřní straně?
Zapátral bych ve fyzice – odstředivá, resp. dostředivá síla 🙂
S tím co napsal Rosťopiš u mě byl model postaven do stavu jako na etiketě krabičky za 3 hodiny včetně základu patiny + schnutí olejovek 😀
Tak to bych chtěl vidět na vlastní oči že to zmákl za 3 Hoďky jenom začištění otřepů a slepení dost dlouho trvá.
Jinak je to model moc pěkný ale musí si sním modelář trošku vyhrát.
Ja som si kúpil taký istý, ale s nákladom “dřevěných vaznic”. po zámene koliesok za kovové a naolejovaní jazdí ako továrenský model. a v podstate si môžem dokúpiť kontajnery a striedať náklad.
Od SDV mám ešte 2 U-x-ká (jedna stavebnica, postav si ich, odporúčam) a 2 es-ká.
Jaké používáte lepidla?
Moc,ale opravdu moc děkuji za odpověď.
Míla
Cokoliv určené na plastikové modely – Agama, Revell… je to jedno. Na lepty pak vteřinové lepidlo. Třeba zde: http://www.mojett.cz/101
Mohu poprosit o prozrazení průměru dvoukolí. Děkuji
Žirafáku, žirafáku předhodím tě Rosťovi. Píše se tady o tom dost často. Podívej se na “Parostroji” na článek o předloze, tam je napsáno, že průměr kol je 1000 mm. vezmi si kalkulačku a vyděl to měřítkem (v TT je to 1 ku 120) a vyjde ti průměr modelového dvojkolí, čili po zaokruhlení 8,3.
Děkuji za vyčerpávající odpověď. Důkladně jsem prostudoval všechny zdejší články o tomto voze a nic. Hledat obecnou odpověď, mě netrklo.
Moje chyba.
Nerad vstupuji do vaší čtené diskuze, ale nedá mi to trochu k realitě.
Nejdříve lepidlo, nejlepší nejen snad kvalitou, ale i ekonomické je perchoreethylen s rozpuštěnymi zbytky plastových zbytků (čím světlejší, tím lepší, byť nejlepší jsou průhledné). Lepil jsem tím stovky stavebnic LPHa SDV, našeptávač plochy a v provedení husté kaše se s tím dá i dobře “kytovat”.
Při první recenzi se píše, že podlahové fošny jsou věrnější, že mají nepravidelný reliéf. Zde trochu jako praktik ze skutečné železnice dovolím si oponovat. Na pravém voze mají být fošny co nejblíže k sobě, pevné. Fošny mají od cca 10 až něco málo přes 20 cm. A po celé délce stejnou tloušťku. Takže chvalené kostrbaté jsou spíše na “vyžilém” voze, kde strouchnivělé fošny už nemají co do bezpečnosti přepravy co dělat. Přecijenom se do nich tlučou hřebíky s klíny a podobně.
K ceně – zarazil mě zmiňovaný rabat od obchodníků. Spiš bych vysvětlil, že z konečné ceny je dle státu připočtené DPH ve výši 21%. Tedy, spíš odpočítat, pak další běžný rabat obchodníků 25 – 35% a jste na ceně, za kterou by žádný modelář pomalu ani nevzal kus plastu a zabalil do krabičky, která může ve výsledku mít cenu i přes 10,- Kč. A bez krabičky by to sic někteří možná rádi koupili, aleeeeeeee… Kolik z vás si kupuje “točené” mléko…
Takže, cena je byť jako velký modelářský polotovar, příznivá. Kdo remcá, ať dokáže to udělat levněji.
A co mě zaráží, že zde nikdo nezmínil, že pro poslední epochu by měli mít žlutě udělané ty ochrany nárazníků (správně přejezdy pro vozidla mezi vozy).
Jinak, opět další modelářský blud puštěný mezi modeláře, ale verze bez řetězů prostě v reálném provozu neexistuje…! Pokud je vůz prázdný, řetězy se musí proti sobě spojit. Pokud připravujete třeba vozidlo, řetězy se omotavaji kolem klanic. I na zmiňovaném parostroji je tato skutečnost patrná. Řetěz na provozním voze jsou pevně navareny na klanici. Takže na klanici by v tom případě u modelu mělo být znatelné – model zas získá na modelové věrohodnosti.
O kontejnerech už raději psát nebudu, doporučuji se každému podívat na fotky skutečných a pak teprve realizovat model.
Omlouvám se za kritiku, ale nedalo mi to toto nezmínit pro lepší věrnost modelů.
Dovolím si také oponovat – řetězy na tomto voze rozhodně nikde omotané nejsou – viz foto na parostroji: http://www.parostroj.net/katalog/nv/images/fotografie/Nsk_10c.jpg. Vyžilé dřevo – ano, to my modeláři máme rádi, protože máme neradi vozy nové, tedy každý takovýto “defekt” je vítaným modelovým zpestřením. Poznámka s kontejnery – poprosím o vysvětlení. Není horší modelářská rada, než “k tomu se radši vyjadřovat nebudu” aneb v překladu “když se k tomu vyjadřovat nechci, můžu mlčet” 🙂
Tak také pomalu dodělávám jeden kousek a za sebe musím říci: Je to levné. Když porovnám množství zábavy a času, který jsem natom strávil a porovnám to s jinými aktivitami (půlhodina v Imaxu nebo hodina v bazénu, 2 hodiny na motce a co teprve celý večer v hospodě 🙂 Nene, tohle je rozhodně levné
V novém Železničním magazínu (1/2016) je reportáž z Legiosu (dříve Lostr) – mimo jiné se tam uvádí, že na znovuzprovozněných vozech Kbkks ČDC vozí svařence kotlů na svoje cisternové vozy z Horního Slavkova do Loun, v soupravách po 4 vozech. Vypadá to parádně – obrovský nenastříkaný kotel jako náklad na plošiňáku zaujme.
Zdravím, chci se podělit se svoji zkušeností se stavbou, dopustil jsem se totiž několika chyb, které vcelku zkomplikovali stavbu, tak třeba to někomu pomůže při stavbě :-). Jsem taky začátečník, stavěl jsem předtím jen Es SDV a Hagds od Detailu (který mne mimochdem moc mile překvapil)
1) klanice – v návodu je jejich přilepení k rámu nakresleno na začátku. Tak jsem je přilepil ještě k nesestavenému rámu, říkal jsem si, že se pak bude lépe kontrolovat od oka kolmost při sestavení. To sice byla pravda, klanice však celkově stavbu komplikují, protože zhoršují úchopové možnosti a 2 jsem i zlomil (ještě že byly 2 náhradní :-). Chystám se stavět ještě jeden, klanice bude určitě poslední věc,kterou na model přilepím.
2) sestavení rámu – poprvé jsem nejprve sestavil rám a pak podlahu. Bohužel jsem si nevšiml, že rám se mi zkroutil :-(. Naštěstí to šlo i druhý den skalpelem rozřezat (byť to mělo nějaké následky, ale nic hrozného) a podruhé jsem lepil postupně stěny rámu k podlaze a přišlo mi to lepší, vše je hezky pravoúhlé i bez zámků, které vzaly za své při rozřezání
3) ohýbání přejezdových profilů je fakt očistec, při ohývíní v punzetě se mi 3 ze čtyř zlomily, musel jsem je pak lepit jako dva díly. Není to sice dokonalé, ale nakonec to vcelku ujde. Také pro příště doporučuji nejprve nalepit tento leptík a až poté nárazník, mne překážel při usazování.
Vůz po nástřiku základovkou a červenohnědou vypadá nakonec slušně, lak a obtisky mi ještě chybí.
No a ještě trochu do diskuze viz výše:
Nálitky – ano, jsou tam, ale mne nevadí. Odstranění skalpelem není složité a aspoň jsem si stavbu o něco déle užíval ;).
Cena – podle mne slušná, hezky to popsal Radim ze Zdic.
Ačkoliv mám k modelu sestavené i kontejnery, na tento vůz budu počítat spíše s Karosou ŠL11 od VoVa, na jejíž stavbu se už moc těším.