Silniční vozidla

ZiS-5 1/100 Zvezda

DSCN0349Pro příznivce přelomu II a III epochy je dostupná stavebnice sovětské válečné třítunky ZiS-5 od firmy Zvezda. Model je v „univerzálním“ měřítku 1/100 a jeho primární určení jsou „wargames“. Měřítko odpovídá většině staveb od Auhagenu (bez ohledu na to, co „soudruzi z NDR“ na krabicích o měřítku píší) a náklaďák je tak použitelný pro TT.

Primární určení stavebnice je znát jak na nevalné detailnosti modelu, tak na počtu dílů. Tím se otevírá široké pole působnosti těm, kdo rádi vylepšují.

DSCN0340

Samotná stavba je rychlá, model ze zelené, relativně měkké a lehce gumovité hmoty lze i bez lepidla „secvakat“ a náležitě vybarvit za cca dvě hodiny, pokud použijete rychleschnoucí barvy.

DSCN0343

DSCN0344

DSCN0346

DSCN0348

DSCN0352

DSCN0349

Trochu problematické je vmáčknutí motoru na jeho místo – zde bude třeba brousit. Druhým problémem je kryt motoru – v licím rámečku je „naplacato“ a před instalací je nutno ho uprostřed ohnout do potřebného tvaru. Aby nepraskl (jako mě), je potřeba ho místě ohybu naříznout či do poloviny tloušťky probrousit z vnitřní strany. Dále je nutné dorýt prkna na bočnice korby (stačí naznačit špičkou nože), které jsou z technologických důvodů hladké a případně na spodek vozu doplnit kardanku, výfuk a náznak převodovky, kterými se výrobce vzhledem k původnímu účelu modelu nezdržoval. Následně je možné doplnit i další detaily, běžné pro civilní provoz (stěrače, zpětné zrcátko, zadní světla, blinkry, značky, atd.). Fajnšmekři mohou zasklít kabinu a doplnit do ní interiér, ale je otázkou, jestli se to u rychlostavebnice za cca 80,- Kč vyplatí.

DSCN0334

Kus na fotkách je doslova „zbouchaný“ metodou „žaves“, což sice zblízka vypadá příšerně, ale už ze vzdálenosti půl metru to nehraje roli… Po válce se u nás tyto vozy nějaký čas pohybovaly, takže mohou celkem věrohodně doplnit vozový park kolejiště, zaměřeného na těsně poválečný provoz.

4 komentáře: „ZiS-5 1/100 Zvezda

  • Nejen po válce. Zis totiž je americká licence- Ford A z dvacátých let.Už tehdy se dovážel do Evropy a používala ho např. anglická,nebo německá armáda a pokud vím měl Ford filiálku i Německu a později i většina modelů vozů Opel byla jejich dítě.
    Stalin si licenci koupil, Hitler amíkům fabriky na nákladní auta znárodnil a ještě auta v nich vyrobená používal proti nim ve válce 🙂

  • ZiS byl až druhá generace. První byly “ruské fordy” (z originálních amerických součástek a jejich přesných kopií), pak jejich pro sovětské výrobní i provozní poměry upravené verze GAZ “AA” a “AAA” (tedy dvou- a třínápravová verze). ZiS byl až odvozený “čistě sovětský” typ se zesílenou konstrukcí, vyšší nosností a poněkud výkonnějším motorem. Design byl ale prakticky stejný, hlavní “pohledová” odlišnost GAZu a ZiSu je počet otvorů v discích kol (v reálu i v rozměrech). GAZ měl pět děr v disku, ZiS jen dvě. GAZ (Gorkovskij avtomobilnyj zavod) byla fabrika koupená v USA prakticky na klíč (totéž platí i o továrně na traktory Stalinec, originál Caterpillar) a původně se jmenovala i v SSSR Ford, ale pak přišly první čistky a všechno bylo jinak. Zkratku GAZ ale podstatně déle používal letecký závod č.1 (Gosudarstvěnnyj aviacionnyj zavod), kde dlouhá léta působil N. N. Polikarpov…

  • Máte pravdu, Zis už je upraven pro podmínky výroby v SSSR, včetně převodu rozměrů z palců na milimetry.
    Hlavní co jsem chtěl říci je ,že je použitelný i do předválečných a válečných epoch, včetně toho, že existovali vozy Ford ať vyrobené v USA, nebo v Německu v provozu i tady u nás.
    Zdravím David742

  • Postupně jsem spáchal pár dalších kusů v poněkud divokém civilním zbarvení, vykašlal jsem se při tom na úpravy podvozku a místo toho překopal korby. Stejně jsem postupoval u Opel Blitz

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..