ČD 853 – odlitek z kterého zbyla jen čela
Nedávno jsem na internetu objevil lepty od firmy Modely Mašinek na řadu 853. Protože jsem měl rozpracovaný odlitek, neváhal jsem a lepty zakoupil.
Jedná se o vylepšení interiéru i exteriéru vozidla, níže pojednám o leptech vylepšujících vnější vzhled modelu. Jak ale lepty použít? V době, kdy jsem se stavbou začínal, ještě nebyly k dispozici leptané boky, takže jsem zvažoval dvě varianty. První předpokládala zachování boku skříně a výroba jednotlivých oken. To jsem zavrhl a pustil se do varianty číslo dvě, tedy výroby komplet nových boků.
Na odlitku jsem vyrobil novou střechu. Jako základ posloužila střecha ze staré ypsilonky rozřezaná a opět poskládaná v optimálním tvaru. Otvory pro žaluzie jsou vyřezané a vybroušené, vlastní žaluzie jsou z tenké plastové destičky.
Z té je vyrobena i střešní nástavba s ventilátory. Ty jsem vyřezal z karoserie nějakého BR-ka. Výfuky jsou z dutinek, jejich lem z měděného drátku.
Z průhledné fólie síly 0,75mm a destičky stejné tloušťky jsem vyrobil nové boky. Snažil jsem se znázornit, že dveře pro cestující zhruba uprostřed vozu jsou mírně zapadlé. U nich jsem také vyřízl otvor pro okno a doplnil tam průhlednou destičku.
Vymaskoval jsem zadní část boku. Jednotlivé díly jsem nalepil pomocí vteřinového lepidla. Díl jsem položil na vyměřené místo, přitlačil a obtáhl vteřiňákem. Přebytečné lepidloj sem odstranil debondérem. Poté jsem bok přilepil na místo, velmi opatrně, aby se lepidlo nedostalo na místa budoucích oken.
Na střechu jsem přilepil další díly, ty vzhledu skutečně výrazně pomohou.
Pomocí maskovací pásky a přebytečného okna jsem si vyrobil masky. Nalepit, obstřihnout, sundat a nalepit na okno, to celé šestnáctkrát.
V této fázi mě napadlo některé žaluzie mírně zohýbat pomocí horkého šroubováku
Zasklil jsem čelní okna pomocí fólie vytvarované na kopytu, zastřižené a dobroušené. Jsou „natvrdo“ přilepené vteřiňákem, případné potřísnění či zmatnění vyřešil debondér.
Vyřízl jsem spojovací dveře a sestavil jejich leptanou náhradu. Lepil jsem opět vteřinovým lepidlem. Sestava nebude namáhaná, mělo by to stačit.
Doplnil jsem stupačky a lept na čele u háku. Stupačky drží velmi dobře, jsou vlepeny do mezery mezi deskami.
Opět z dutinek jsou vyrobeny základny pro nárazníky, zbylá menší okna jsem zamaskoval Mascolem.
Pomocí posuvného měřítka jsem si změřil madla a pak jsem získané rozměry přenesl na bočnici
Následoval nástřik Surfacerem a drobné opravy.
Takto vypadá Hydra po nástřiku karoserie. Okna sice mírně trčí, ale není to zas tak hrozné
Po nástřiku střech jsem zabílil toaletní okénko a doplnil samolepky na okna v oddíle pro cestující. Také jsem obrousil kliky až na kov
Zde je doplněné spřáhlo, madla, schůdky a zásuvka dálkového ovládání, na kterou jsem jaksi pozapomněl ještě před sjednocením povrchu
Na dveře jsem natáhl rozřízlou bužírku, zde bych se přimluvil, aby výrobce nechal dveře o cca 0,5mm povyrůst. Lepit cokoliv ke dveřím natupo se mi nejeví ideální.
Následovalo doplnění hadic, nátěr zbylých detailů a nějaké obtisky. Ještě čekám na lepty stěračů a řadových tabulek + nějaké chybějící obtisky. Nakonec osvětlení a „Hydra“ bude hotová.
Počin Modelů Mašinek hodnotím vcelku kladně, navíc je v nabídce i interiér pro cestující i strojvedoucí. Přesto bych vytkl několik drobností. Zejména mi na planžetě chyběly díly pro žaluzie, čela dálkových reflektorů a díly pro ventilátory, nebo alespoň mřížky na ně. Nový počin s přidanými plechovými boky mě také nenadchl, v podstatě kopíruje chyby odlitku, tj. špatná délka a „mitropácká“ vzdálenost mezi okny. Nicméně jsem si touto zkušební stavbou ověřil, že se tímto stavebním postupem mohu dopracovat vcelku uspokojivého výsledku. A pokud firma udělá i plechy na 854-ku, budu v sedmém nebi.
Na začátku mi chvíli trvalo, než jsem vlastně pochopil oč tu přesně šlo, ale musím smeknout za kvalitní kus poctivé modelařiny! Výsledek je perfektní a ten způsob, kterým se k němu došlo, je obdivuhodný 🙂 Jen víc takových modelářů. Tady musím i pochválit výrobek od MM (minule jsem hanil, tak ať je vidět, že to nemám v úmyslu prvoplánově vše smést ze stolu), takovéhle lepty mají smysl. Pro autora škoda, že to stihl před tím, než se objevily celé bočnice, ale o to víc si může své práce vážit. Místo bočnic pak určitě bude mít úspěch spíš celá stavebnice motoráku (že střechu u MM umí už Pavel dokázal na 053) a zbývá vyřešit čela střechy, ale na to je taky několik způsobů, jak se s tím v leptu poprat. A když se časem dočkáme i BRam a Aam, tak to bude naprosto parádní leptaná Vindobona… (pro zájemce o historii Vindobony dávám opět odkazy na dva velmi návykové články: http://854foto.net/text/s852,853part10.html a http://854foto.net/text/s852,853part12_den_Vindobona_M296.html)
Konečně také pro samé tempo nových leptů vidím, co se s tímto dá vykouzlit. Hydra je velmi povedená. A za tento článek jsem velmi rád. Cesta k vylepšené hydře není jen tato. Možná to veřejně známo je, možná ne, ale na řadu 852 nedám dopustit, je to srdcová záležitost. Takže prvním leptem byly ,,jen,, tyto doplňky ( na odlitek ), dalším byly doplňky s bočnicí ( na odlitek ) a určitě je v plánu i celý lept 853 a podobně bude řešena i 854 a 954, tedy konečně nezkrácené verze. Každý si může pak zvolit míru zásahu a toho, na co si také troufá, popř. jak moc chce do výsledku investovat…Teď se dořešily poslední úpravy vozů celo-lepty 053 a 054 před jejich zadáním do série.
Vovo: Díky. Vindobona ano, také bude, můj odhad je únor 2014 🙂
První prototyp celo-leptu 853 snad už prosinec 2013 ??
http://www.modely-masinek.cz
Koukam, plastikářská klasika, kdysi provozovaná u letadýlek. Rozřežemě několik modelů a slepíme z nich to, co to má ve skutečnosti představovat. Podařená záležitost pro fajnšmekry.
Ale bacha na debondér – některé fólie může místo očištění zcela rozpustit! Naběh jsem si takhle na vidle dvakrát.
Pavle, neuvažoval jsi na ty vozy nějaký drobný okap? Chápu, že se to tam dá v téhle konstrukci osadit špatně, ale takhle na fotkách co máš na webu tam “něco chybí” a na každém modelu (včetně této hydry) je vidět, že ten malý rantlík tam prostě pozitivně “zahraje”.
Vovo : Díky za postřeh, okapničky ještě tedy pořeším.
Vovo : Okapničky jsou vyřešené, ještě jednou díky za upozornění. Fotografie detailů jsou na http://www.modely-masinek.cz
Hezký večer všem
Pavel
Necpi prosím příště všude ty odkazy, od toho máš tu adresu pod jménem, které je pak klikací 😉
no pane jo…to fakt byla mordovačka!!mě to teprve čeká…jen u M 286.0ale asi to tak tadikální nebude…no a ještě plus Balm a Aalm…takže mám co dělat
petr: Ale pre M286 uz existuje aj moznost leptu vid. Jirkov clanok asi spred mesiaca. Myslim ze uprava odliatku je urcite casovo narocnejsia ako postavit cely model z leptu.
Se zájmem jsem si prohlédl fotky,ale hlavně přečetl celý článek. Musím po pravdě napsat, že se to moc líbí, jak se říká ” zatraceně dobrá práce”. věřím, že to byla pořádná “makačka” ale povedlo se . Teď budu netrpělivě čekat až se pustíš do vozů Balm a Aalm, /zejména jak budeš řešit spřažení vozů /je to velká inspirace, držím ti pěsti, ať máš štěstí,ať se ti to podaří.
Byla to skutečně fuška, něco podobného bych absolvoval už jen v nouzi. Kdybych tušil, že se Hydra i Katr již chystají, asi bych šel radši do lesa na dříví, nadřel bych se míň 😀 Nu co už, holka půjde do jiného depa a já začínám šetřit na celou “plechovou kavalerii”
jojo vím…ale asi to broušení nechám na jaro…abych si mohl na zahradě pořádně zaprášit!ale už se na to těším…jen asi neseženu obtisky na 001…a nebo musím zvolit karoserii , variantu-sériový motor…
nevíte kde sehnat i obtisky na Aalm,a Balm?v prototypové variantě?plus tedy M 283.101??děkuji
petr” obtisky – zkus Parostroj ,myslím, že je tam mají zadej si obtisky Parostroj
jojojo…zkusím ale nevím nevím…