Silniční vozidla

Liaz CAS 25 – Hasiči od DH-loko

Na tuhle novinku jsem byl hodně zvědavý hlavně proto, že je to výborný způsob, jak obohatit Karosovou sbírku a tohle je v rámci “Karos neKaros” opravdu dobrý exemplář. Hasiči Liaz. Tečka.

Byl jsem zvědavý, jak se s tím vším u DH-loko popasovali, protože moje Karosy měli už předtím v ruce, a tak se mohli poučit z chyb nebo naopak použít osvědčená řešení. Stavebnice vyleptaná na 0.3 mosazném plechu není jistě žádným překvapením. Plech je celkově trochu měkký, což možná znesnadní práci s většími celky a naopak ulehčí práci s menšími. No uvidíme. Když nad tím tak přemýšlím, určitě se zde nevyhnu nějakým srovnáním s mými autobusy, ale snad to nebude na škodu. Svoje poznatky ze stavby jsem už posílal pánům z DH-loko, tak uvidíme, jestli se některé z nich ještě dostanou do dalších verzí stavebnic… Stavebnici mám ihned od uvedení na trh, nyní jsou už ke stavebnici k dostání například odlité interiéry do kabin, takže nějaký vývoj tam určitě je.

IMG_0326

Kabina v jednom kusu, nástavba v jednom kusu.

IMG_0328

Střechy jednotlivých částí jsou zvlášť.

IMG_0329

Co mě na první pohled velmi upoutalo byla kvalita detailů – ty jsou na výborné úrovni díky kvalitně nakreslené předloze.

IMG_0330

Dílů je celkem dost a ty malé jsou rozeseté všude možně po plechu. Chápu snahu šetřit místo, ale jak člověk vystříhá ty velké díly, tak ten zbytek pak loví pod stolem a snadno se to ztrácí. Když je toho trochu, dá se to uhlídat, tady už toho bylo na mě moc. Nevadí to, jen je to trochu nepraktické, takže to není výtka, spíš moje špatná organizace práce.

IMG_0331

To uprostřed je například maják, na který jsem sám zvědavý, jak se povede složit.

IMG_0332

Všechna kola jsou řešena jako leptaná, k tomu se dostanu dále.

IMG_0333

Zajímavě je provedená kabina, vypadá to snadné na složení, tak jsem zvědavý.

IMG_0334

Rovněž nástavba tím, že je spojená přes zadní čelo, se zdá být celkem jednoduchá.

IMG_0335

Již zmíněná kola, všimněte si v nich těch zvláštních vroubků.

IMG_0336

Tak jdeme na to. Střecha kabiny. Moc se mi líbí provedení drážek pro ohyb, vypadá to hodně promakaně a hodně jednoduše, takže by každý měl být schopný naohýbat ideální tvar.

IMG_0338

Z horní strany. Co je vidět už zde, že pro zapájení ohýbacích drážek ve střeše budete muset opět vykrást obchod s cínem, abyste to celé zacínovali.

IMG_0340

Pustil jsem se tedy nejprve do kabiny. Stačí ohnout do pravých úhlů. Je potřeba si dát pozor na správné ohnutí, plech je opravdu takový dost blátivý a víc ohybů tam a zpátky určitě nevydrží. Vlastně už po prvním ohybu působí, že každou chvíli praskne.

IMG_0341

Přední maska má tendenci se prohnout dovnitř, protože její většina je jen z půlky síly plechu. Na to je třeba dát pozor a zkorigovat to alespoň zpět do roviny. Všimněte si otvorů v rámu pro zrcátka. S autorem stavebnice jsme měli debatu ještě nad mými Karosami – on mi navrhoval, ať udělám otvory pro zrcátka. Já argumentoval tím, že je rám už tak moc křehký a že by to zcela jistě nevydržel v kuse.

IMG_0342

Pohled na přední masku – velmi pěkně provedená na hranici možností leptané technologie.

IMG_0343

Boky kabin jsem ohnul trošku do úhlu stejně, jako to dělám u svých autobusů. Však kabina je stejné konstrukce, tak by to tak mělo být.

IMG_0344

Do předního dílu patří samostatná maska stejně jako u Karos.

IMG_0345

Zde je samozřejmě jen jeden druh masky, její provedení je opět velmi povedené.

IMG_0346

Zadní čelo kabiny. Všimněte si, že boky jsou velmi málo vyosené, takže jsem kabinu naohýbal zřejmě trochu moc.

IMG_0348

Začal jsem ohýbat střechu dle zadku, který tvoří rovnou i šablonu pro ohyb střechy.

IMG_0349

Pokračuji v ohýbání střechy. Jde to opravdu velmi příjemně.

IMG_0351

Zde je vidět zámek, který bude sloužit pro usazení k bokům kabiny.

IMG_0353

A už spojeno dohromady.

IMG_0354

Vzniklé mezery jsou opravdu zbytečně velké a protože mi cín zrovna celkem dochází, celkem jsem si zanadával, proč nutně musím tmelit tak zbytečně moc.

IMG_0356

Nejsem si úplně jistý, že ve všech případech je na skutečných kabinách tolik horizontálních lišt/rýh/svárů.

IMG_0357

Na to, jak je střecha kabiny pěkně tvarovaná, je určitě škoda, že není přiložen nějaký dodatečný kšilt nad čelní sklo pro vytvoření vypouklého čela jako v reálu.

IMG_0359

Maska už je napájena v čumáku. Pokoušel jsem se porovnávat proporce čela a nejsem si úplně jistý, že ty poměry sedí. Zdá se mi to čelo trošku moc vysoké.

IMG_0361

Zde je vidět zajímavé vykousnutí v bočnici v prostoru masky světel. Smysl tohoto vykousnutí jsem nepochopil.

IMG_0362

Už naohýbané rámy oken a naohýbané zkosené části bočnice zužující se k čelu.

IMG_0364

Tady jsem narazil trochu na potíž – pokud ohnu bočnice trošku pod úhlem, tak k nim vůbec nepasuje to zadní čelo, které je skoro kolmo rovně.

IMG_0365

A zde už praktická ukázka toho, jak ta díra pro zrcátko v rámu není asi úplně dobrý nápad. Stačí někde trochu nevhodně zabrat a díra se propadne.

IMG_0366

Čelo jsem naohýbal trochu do vypouklého stavu. Ač to u svých Karos většinou sám nedělám, tady jsem očekával, že na to už právě výrobci mysleli. Rovné čelo střechy naznačuje, že tomu zřejmě tak nebylo.

IMG_0367

Když už je připájená střecha, můžu připájet i zadní čelo k bočnicím.

IMG_0368

No, prostě je tam mezera. Když to ohnu podle zadního čela, bude kabina skoro kolmá, což není taky úplně správně.

IMG_0369

Tím mám tvar kabiny složený a zkusím se podívat na pojezd. Nápravy jsou součástí hlavního rámu. To má výhodu v tom, že se nemusí nikde nic navíc podlepovat. Ale – všimněte si ohnuté levé části rámu.

IMG_0370

Zkusil jsem napasovat jeden díl na rám.

IMG_0371

Aby seděly zámky rámu do otvorů v čelech dílů, musí být ohnutý rám pod úhlem (nejlépe dvěma) a není pak úplně jasné, pod jakým přesně úhlem má být ohnutí provedeno. Navíc při sesazování se snadno úhel vlivem nutného tlaku změní, takže to bylo trošku nepřehledné.

IMG_0372

Spájená zadní nástavba. Velmi dobře byly provedeny zámky střešních a bočních částí. Do zadní části za zadní nápravu je možno osadit dva druhy “výplní” v podobě bedny nebo budíků.

IMG_0373

Provedení zadního čela je také velmi pěkné. U světel bych možná zvolil opačný tvar (rámečky odleptat a světlo nechat) protože v reálu jsou světla docela vystouplá nad zbytkem.

IMG_0374

A opět – dle fotek je úhel nástavby snad ještě větší než u kabiny, zde ve stavebnici je to však skoro rovně, a tak mi vznikne opět škvíra.

IMG_0375

Ty pacičky s dírou jsou prý určeny pro ty, kteří by chtěli nástavby k rámu šroubovat. Celkem praktická vychytávka 🙂

IMG_0376

Přední nárazník. Já sám jsem obdržel nějaké poznámky k tomu, že ta jedna vrstva u autobusů je málo, zde je nárazník tvořen dokonce z půlvrstvy, což už je i na mě žalostně málo. U Karos už je v současnosti dostání pouze verze s dvouvrstvými nárazníky a ač jsem toho původně nebyl příznivcem, výrazně to pomohlo.

IMG_0377

Osazený nárazník. Nepochopil jsem moc “to okolo” protože běžně pod nárazníkem už nic není (snad kromě těch mlhovek).

IMG_0380

Pájel jsem radši víc než míň.

IMG_0381

Nárazníky takto pájím i u autobusů, zajistí to spolehlivé spojení všech částí kabiny, pokud by ostatní spoje nedržely tak festovně.

IMG_0382

Opět detail zadní nástavby se vzniklou škvírou. Střecha je pěkně krablovaná.

IMG_0383

Pokud se těšíte na něco víc na střechu, tak se netěšte. Víc ve stavebnici není a každý si musí dodělat střešní doplňky sám.

IMG_0384

Někdo říká “na střeše je vždycky stříkačka, bedna, žebřík”, někdo zase říká “někdy tam není nic, protože by to tak vysoké do některých zbrojnic nezajelo”, takže je nelepší vybrat konkrétní kus a modelovat dle něj.

IMG_0385

Sám ještě nevím, jak to pojmu, moc se mi stříkačku modelovat nechce z nějakých bužírek…

IMG_0386

Každopádně po zabroušení je celá kostra nástavby připravená na detaily.

IMG_0387

Vzadu tedy sedí oba díly na zámku rámu, naopak ve vnitřních částech se usazují do škvírky. Usazení je tak přesné a nehrozí, že se člověk sekne.

IMG_0388

Tady pod budíky vlevo dole je vidět, jak mi zpod skříně kouká ten ohnutý rám.

IMG_0389

Tvarované nádechy na střechu tak, aby byly duté. Tuhle věcičku už mám taky v Karosách upravenou, sice je to blbost, ale žádné úsilí navíc to nestojí, tak proč to neudělat.

IMG_0390

Žebřík – další kapitola sama pro sebe. Jak naohýbat žebřík bez jakýchkoliv drážek tak, aby se nezohýbal jako na fotce? Škoda, ale bez jemné ohýbačky nebo drážek to prostě nepůjde.

IMG_0391

Co mě hodně zaujalo byly SPZ. Ty jsou vyleptané včetně písmen. Sice to vypadá hodně cool, ale praktickou stránku na tom nevidím. Jak vytvořit žlutý podklad a černé písmo? Jinak než obtiskem to stejně nepůjde…

IMG_0392

Připájel jsem ten nevzhledný žebřík na místo poté, co jsem se ho trochu snažil srovnat v kleštích.

IMG_0393

Osazené obě části na rámu. Ať se snažím jak se snažím, trochu se mi obě nástavby v horní části k sobě přibližují.

IMG_0394

Zřejmě to bude problém v ohnutí čelních částí rámu. Celkem dlouho mi trvalo, než jsem to celé tak nějak “nasucho” poskládal k sobě. Člověk by řekl, že stačí usadit dva díly do zámků a je to, ale pořád to bylo takové zvláštně zkroucené a nepasovalo to podle mých představ.

IMG_0395

Drážky ve střeše jsem nakonec zalil barvou a zbytek přetmelím po základovce, na cínování jsem opravdu rezignoval.

IMG_0397

Pustil jsem se konečně i do kol. Smysl těch drážek jsem opět nepochopil, musel mi ho objasnit až autor stavebnice. Prý stačí přejet tmelem, čímž vznikne imitace vzorku. Tím se ukazuje, že takováto stavebnice bez podrobného návodu “tipů a triků” nemůže nikdy ostatním přinést všechny vychytávky, ač jsou třeba ve stavebnici přítomny.

IMG_0401

Co mě také zaujalo byly otvory pro osičky. Ty jsou kulaté, ač osičky samotné jsou hranaté. Prý kdo by chtěl používat kulaté osičky, má už připraveno.

IMG_0403

Přední kola. Provedení ráfků se mi moc líbí.

IMG_0432

Tenhle díl jsou dodatečná světla do dutých světlometů. To je velmi dobrý nápad – kdo chce třeba osvětlit, má dutou masku, kdo chce “pevná” světla, vlepí tenhle dodatečný díl. I zde je vidět osazená SPZ s plastickými písmeny.

IMG_0405

Na zkoušku osazená kola. Chce to opět trochu poladit výšku a úhel ohybů rámu, aby se dostala kola na správnou výšku vůči nástavbám.

IMG_0406

Nezatmelené vzorky v akci. Protože u těchto vozů nejsou běžně využívané žádné extra terénní pneumatiky, je to možná až zbytečné. Mám vyzkoušeno, že obyčejné vrstvení pneu bez vzorku u Karos dokáže i tak vytvořit pěkně vypadající jemný vzorek. V tomto případě není ani jasno, v jakých úhlech se na sebe mají jednotlivé vrstvy osazovat (protože podle kulatého otvoru pro osu se nedá řídit), takže to chce trochu precizní práce a každou vrstvu usazovat pečlivě zvlášť.

IMG_0407

Usadit kola na nápravu chce i tak trochu štelování. Není tam žádná zarážka, jak hluboko se mají nápravy nasouvat. Také vůle vzniklá nasouváním kulatého otvoru na placatou osu působí, že se kola různě kroutí a nejsou vždy kolmo.

IMG_0408

Osička bez zarážek. Ty by se určitě hodily, je to drobnost, která zajistí správné usazení velmi jednoduše.

IMG_0409

Sestavené všechny hlavní části. Když se divám na fotky, zdá se mi, že hrana střechy kabiny je až v úrovni zábradlí zadní nástavby. Zde je však hrana střechy pod rantlem střechy.

IMG_0410

Z toho usuzuji, že je buďto kabina moc nízká nebo nástavba moc vysoká, je to cca o milimetr a kousek.

IMG_0413

Zatím to připomíná spíš skříňovou ávii, barevná úprava rozhodne.

IMG_0415

V zadním kole jsou vidět pozůstaky mojí lenosti – spojky ke středům kol.

IMG_0417

Proč je žebřík tak ohnutý? Při zásahu byl žebřík poničen a na nový není. A řekněte, že se to v dnešní době nemůže stát 🙂

IMG_0418

Aby bylo trochu srovnání, vyndal jsem jednu rozdělanou C735 z mojí dílny. Karosu trochu degraduje rovná střecha, přesto rozdíl v čele zde je vidět i tak.

IMG_0419

Výška čela i poměry jednotlivých částí jsou úplně jiné, což není vyloženě špatně. Kabina hasičů má na čele trochu jiné proporce a nižší čelní sklo i v reálu.

IMG_0421

Že je kabina u hasičů celkově výš posazená je v pořádku, ale ani ty poměry vůči sobě moc nesedí například pod čelním sklem.

IMG_0422

Jak jsem se původně těšil, že budu mít další Karosu, zatím to vypadá relativně dost odlišně, tak se ještě uvidí, co se z toho vyvine.

IMG_0424

Nyní zůstal ve stavebnici ještě jeden žebřík, je dobře, že je náhradní, ale ten se dá použít na střechu jako doplněk. To nad žebříkem vpravo jsou stěrače a ať dělám co dělám, jsou moc jemné. Kvůli měkkému plechu se neustále ohýbají.

IMG_0425

Tahle celá hromada mi ještě zbyla k osazení. Některé díly jsou navíc (kola), některé jsou na výběr ze dvou variant, ale přesto je toho celkem ještě dost. Za zmínku stojí maják, která ve stavebnici je, ale osazovat ho budu až na nastříkaný model.

IMG_0428

Pro lepší představu o výsledku jsem si hodil model do první tenké vrstvy základovky.

IMG_0464

Základovka to trochu rozsekla, nevypadá to špatně.

IMG_0465

Nějací hasiči z toho budou. Pořád se mi zdálo, že kabina sedí nějak nízko.

IMG_0466

Kompletní spodek se zapadnutými zámky.

IMG_0468

Vzadu mi ještě chybí nárazníky.

IMG_0467

Na ty jsem nenašel žádný díl, byl tam ale jakýsi díl přes celou délku zádě, tak jsem si ho nastříhal na čtyří části a udělal z nich dva dvouvrstvé.

20140218_191414

Větrák na střeše se mi zdál moc placatý, tak jsem na něj doplácnul to samé ještě jednou z náhradních dílů, které jsou ve stavebnici navíc. Sice to zepředu nevypadá moc esteticky, ale vypadá to plastičtěji. Zároveň jsem přetmelil znovu drážky pro lepší ohýbání.

20140218_192655

Už mě nebavilo to protahovat, tak jsem hodil celý model do bílého laku. Zde nepěkně přečuhuje čelo střechy.

20140226_192933

Chtěl jsem to celé pojmout jako takovou ukázkovou stavbu, příště bych už věděl trochu jinak jak na to.

20140226_192947

Při zkoumání “co se mi to sakra na tom furt nezdá” jsem náhodou objevil, že když kabinu posadím asi o půl milimetru výš, najednou výškově pasuje ke zbytku.

20140226_192958

To ale vylučuje použití zadního zámku kabiny, kolmá část prostě do otvoru nedosáhne. Budu to tak muset celé trochu vypodložit.

20140226_193034

Teď už to vypadá o dost lépe, co se týče výšky kabiny vůči nástavbě.

20140226_193011

Rovněž jsem zděšením odfrézoval ze zadního kola ony přebytečné spojky, po zvýraznění to vypadalo opravdu blbě.

20140226_193023

Příště, až zase počasí, čas a nálada dovolí, budu pokračovat v červeném lakování.

20140226_193047

Tam stačí vymaskovat bílé části a zbytek stříknout červeně.

100_1651

Kde mi barva zafoukne nebo není úplně dokonale rovná, tam si nastříhám tenké proužky ze zbytku bílého otiskového papíru a bílou si tam znovu “obtisknu”.

100_1652

Proužek pak stačí přejet Hypersolem, za chvíli se vcucne že už ho nikdo nerozezná.

100_1653

To samé jsem udělal na nástavbě. Vršek jsem natřel barvou Stříbrná. Kola samozřejmě černě.

100_1654

Vzadu se i celkem podařilo vymaskovat prostor pod žebříkem.

100_1655

A z druhé strany to dopadlo podobně úspěšně.

100_1656

Krablovaný plech vypadá nahoře moc pěkně, stříbrná to umocní.

100_1657

Naopak kola zase barva dobře zalije, takže se trochu sjednotí.

100_1658

Můžu se podívat na maják – nastříhaná drobotina.

100_1661

Maják jsem slepil vteřinovým lepidlem a přilepil na pásku pro nástřik základovkou. Zbylé barvy už dotřu štětcem.

100_1666

A zde už je další fáze pokroku – maják na svém místě. Kabina zasklená, ráfky natřené, detaily zvýrazněné (blinkr, madla, osvětlení schodů, SPZ…).

100_1681

Masku světel jsem si donesl vlastní ze zbytků z autoubusů. Díky tomu bude maska vypadat víc sjednoceně s autobusy a bude to o trochu větší “karosa”.

100_1682

Pro maják jsou ve střeše připravené otvory, ale maják má příliš krátké pacičky, aby se tam dal nějak rozumně napájet. Takže jsem ho lepil natupo.

100_1683

Zadní rolety jsem natřel ručně také stříbrnou barvou. Barva jako taková (akrylka od Agamy) je výborná. Perfektně kryje a metalický efekt je výborný. Má jedinou nevýhodu, a to, že na fotkách vypadá, že nekryje, i když v reálu je dobrá.

100_1684

Zadní žebřík jsem dotřel zpět na červenou, zvýraznil světla a žlutě dotřel nějaké detaily (SPZ a vertikální reflexní pruhy).

100_1685

Natřené jsou také budíky od cisterny. V takových detailech se jednotlivé vozy hodně liší. Některé například mají spodní díly pokryté nerozovým plechem, některé je mají stříkané v barvě skříně.

100_1686

Nahoře už je přimontovaný žebřík – je to zbytek ze stavebnice, který jsem nepoužil.

100_1687

Maják představuje nový hranatý typ. Pro starší kulatější je třeba vykanibalizovat nějakou jinou stavebnici.

100_1688

Na tomto modelu si člověk hodně vyhraje se stříbrnou – stříbrné jsou i rámečky v oknech.

100_1689

Když bych postavil stavebnici “tak jak je”, tak bych měl asi hotovo. Já tomu přeci jen dodám maličko své vlastní invence.

100_1690

Jednak tomu znatelně chybí něco dovnitř kabiny. Dnes už jsou k dostání kromě oken na míru i odlitek interiéru. V mé době ještě nebyly, tak si poradím z vlastních zásob.

DSC_0018

Jsou to různé kartonové zbytky. Cílem je jen naznačit, že uvnitř něco je.

DSC_0019

Kromě motoru a předních sedaček je za řidičem jakási bedna.

DSC_0020

Interiér jsem nechal v barvě kartonu, i tak to vevnitř hned vypadá útulněji.

DSC_0016

Jakmile mám interiér na místě, můžu kabinu přilepit napevno.

DSC_0017

Zakápnul jsem jí zespodu na několika místech lepidlem, ty zámky moc nefungovaly. Přední je takový moc gumový kvůli jeho ohnutí do úhlu, navíc nepočítá s vyboulením čela (tedy vůbec nezapadne) a do zadního zámku mi kabina už nedosáhla (tedy taky nezapadne).

DSC_0031

Mezi tím jsou už vepředu osazené i stěrače. Nevypadá to, ale jsou dodávány všechny 3 stěrače jako jeden díl.

DSC_0032

Nejprve se mi to moc nezdálo, stěrače jsou hooodně měkké a velmi snadno se ohnou, musel jsem je srovnávat několikrát zpátky do roviny. Ale nakonec se mi to ohromně líbilo. Natřel jsem je ještě v leptaném rámečku, pak jsem je jen odstřihl a v kuse nalepil na místo. Byla to velmi jednoduchá a rychlá práce.

DSC_0033

Teď už bych měl opravdu téměř hotovo, kdybych se pořád nechystal nějak zaplnit střechu.

DSC_0034

Ta střecha tomu evidentně dodá trochu ten pravý “život”, tedy naznačí takovou tu situaci, že to auto někde stojí a má něco v plánu. Tedy že zrovna nevyjelo z fabriky.

DSC_0035

První na řadě bude bedna na hadice/náčiní. Našel jsem ideální zbytek leteckého dřevěného nosníku. Zakrátil jsem ho na vhodnou délku.

DSC_0036

A pak už stačilo natřít zase stříbrně. Nosníček má zrovna perfektní vzorek už z výroby, vypadá to jako krablovaný plech, takže to bude výborně sedět ke střešnímu plechu.

DSC_0038

Co jsem aspoň ještě obstaral u DH-loko byla dodatečná stříkačka. Je to jen změť pár koleček, které se evidentně budou na něco navlékat.

DSC_0028

Je tedy potřeba nejprve sehnat to “něco” na navlékání. Mně výborně posloužila ustřižená kancelářská sponka, která svým průměrem pasovala do otvoru naprosto perfektně.

DSC_0030

Vypadá to velké, ale není. Po chvíli ohýbání, pokusů o navlékání a čtyřnásobného hledání sestavy pod stolem jsem si řekl, že to zakápnu celé kapkou lepidla, nechám uschnout a hotovo.

DSC_0039

Je mi jasné, že TTjeník by o této stříkačce prohlásil, že je už ve stavebnici naprosto trapně nedetailní a vyrobil by lepší, detailnější a propracovanější. Když si představím, že díly z jeho sad jsou ještě mnohem menší, tak si říkám, že na takové detailní sady asi opravdu nemám. Pro mě už byla takováto stříkačka opravdu za hranicí toho, co asi ještě složím bez lupy a robotické ruky.

DSC_0040

Po natření a nalepení na model to ovšem bude důstojné zařízení střechy.

DSC_0042

Vzadu jsem ještě natřel výstražná žlutá světla a černě tažné zařízení. Podle tipů v komentářích jsem zkusil černou fixou přejet SPZtku. Nedopadlo to nijak slavně, ale ani úplně špatně. Ale na obtisk to nemá kvalitou ani náhodou.

DSC_0041

Ze všech úhlů zrovna není ta stříkačka moc poznat. Nalepil jsem jí natupo do kapky vteřiňáku, rozhodně jsem nechtěl nikde naslepo nic vrtat do střechy.

DSC_0042

Tady je konečně trochu vidět. Natřel jsem konce úchytů černě – jsou tam vždy nějaká gumová madla, aby neklouzalo.

DSC_0043

Vepředu pod nárazníkem mě pořád strašně rozčilovala ta lišta, u které jsem za celou dobu nepochopil její význam. Tak jsem všechno pod blatníkem natřel černě a nechal jsem viset jen mlhovky.

DSC_0044

Tady je vidět dobře motiv té střešní bedny, jak to celkem odpovídá motivu na střeše.

DSC_0045

A už tedy konečně úplně poslední akci budou zrcátka.

DSC_0046

Jsou na ně opět otvory v karoserii (na těch nešťastných sloupcích), ale zrcátka mají opět dost malé nožičky, takže třeba na seriózní lepení to není.

DSC_0047

Nakonec se mi povedlo se trefit do 3 ze 4 otvorů (jen 1 se mi zalil), takže se mi to nějak povedlo přilepit. Ale nožičky na zrcátka by se hodila opravdu o maličko lepší – zkrátit se to dá vždycky, prodloužit už těžko.

DSC_0048

Tím mám Liazku hotovou a jdu jí šoupnout do vitríny k ostatním modelům.

DSC_0049_01

Trvalo mi přesně rok jí dokončit od chvíle, kdy jsem uveřejnil první část článku. To je docela smutná bilance 🙂

DSC_0050

Ale nakonec musím uznat, že se povedla a že model jako takový nakonec vypadá dobře, na některých fotkách vypadá dokonce hodně dobře (tedy mnohem lépe než v reálu) 🙂

DSC_0051

Za tu cenu by se dalo spekulovat, jestli by to nemělo být víc “tady to máš komplet” a míň “dodělej si jak chceš”, na druhou stranu to dodělání mě na těch modelech nakonec baví vždycky nejvíc.

DSC_0054

Stavebnice, která má velký potenciál, ale troška tomu chybí. Velmi precizně provedené detaily, promyšlené nápady umožňující vytvořit opravdu pěkný model – jenže chybí zatím vysvětlení všech nápadů, takže člověk je snadno mine bez povšimnutí.

DSC_0052

Navíc stavebnice trpí některými konstrukčními nedostatky, které alespoň pro nezasvěceného modeláře můžou utvořit past – viz malé úhly nástaveb nebo zvláštní ohyb rámu na čelech. Zároveň se některé nápady dle mého názoru moc nevyvedly (díry na zrcátka).

DSC_0053_01

Pokud už je nyní přiložen ke stavebnicím i návod, lze však většinu mých výtek považovat za bezpředmětné a užívat si povedenou stavebnici, ze které vznikne za vyvinutí nějaké té snahy povedený model.

DSC_0055

Na závěr srovnání s o generaci novější kolegyní – Tatrou 815-7 CAS 30.

DSC_0057

Závidím stavebnici od Aleše Marboa to výborné vybavení střechy. Už jen ty bedny vypadají parádně.

DSC_0058_01

Na druhou stranu Liazka tady z těch dvou vypadá určitě líbivější.

DSC_0059

Tím je tedy další model dokončen, tento poputuje přímo do autobusové sbírky k hasičské Karose 🙂

DSC_0060_01

10 komentářů: „Liaz CAS 25 – Hasiči od DH-loko

  • Podla mojej mienky už mohla byt ten lept hrubý aspon 0.5mm pre boha však si človek kýchne a ten model to neprežije. strašná ale strašná prplačka. Pekný výsledok ale za tolko úsilia… Tie dierky na zrkadlá sú cesta do pekla. Možno by tiež nebolo od veci keby výrobca robí tie zárezy v streche metodou pokus omyl ked už to nejde dopočítat. a robit ich stále užšie až kým nebudú presne lícovat po tom ako sa strecha ohne.

  • Leptaná SPZ – asi by to šlo natřít celou značku na žluto a pak by mohl někdo s dobrým okem a pevnou rukou vystouplá čísla a písmena “přetáhnout” hodně opatrně černým patinovacím fixem od Gunze…

  • Spíš obráceně, natřít nejdříve černou barvou a nechat zaschnout. Pak natřít žlutou a dokud je barva mokrá, tak ji setřít. Z písmen se barva setře a zůstane tam jen černá. V prohlubni pro změnu zůstane žlutá.

  • alebo natriet jemnú vrstvu na niečo hodne tvrdé tú spz tam otlačit a je to bez problemu.

  • Další model hasičské techniky vítám jako hasič a modelář v jednom. Perfektně doplní modely od Štěpničky, Pavlase, Ducháčka, Marboa a VoVa. Střecha mi však přijde velmi dlouhá, neboť ve skutečnosti by měla končit zároveň s předním sklem a bočními rámy, a čemu opravdu nerozumím je přesah zadního čela nástavby za výtlaky, neboť u všech Liazek 101 CAS K25, se kterými jsem se kdy setkal, vždy zadní čela končila nárazníky. Samozřejmě takovou specialitku mohla mít Líza, kterou měl výrobce jako předlohu. Žebřík, síla plechu a otvory na zrcátka beru jako dětské nemoci. Model se mi i tak líbí a výrobce má u mě plus. A VoVovi přeji ať se dál daří.

  • ..první co bych na střeše kabiny přiohnul by byl horní lem předního skla, aby neskončil jako “kšilt” trčící kupředu. Záměrně píši přiohnul, protože tento model má tvarovanou střechu, a není to pravý úhel, který chceme docílit… lem má reliéf gumy okolo skla a tak je to docela na šikovnosti a opatrnosti s tím sledovat v ohybu !!!vnitřní!!! odleptané linie. Ten přesah zadního čela, jsou zástěrky…. přesuneme ke kolu, dobrý typ… a dost věcí okolo detailů mimo střechy, bych letoval zevnitř, asi…, pak zbyde cín i na ni 🙂

  • No musím přiznat, že na Liazku v TT se těším dlouho, ale ….. Odlitková stavebnice (tuším pana Ducháčka?) mě nepřesvědčila, a tohle také není pravé ořechové. Kolem “naší” Liány se pohybuju minimálně 2x týdně, takže v oku jí mám. A když nebudu posuzovat podle naší (je to víceméně atyp díky několika repasím a modernizacím v minulosti) ale podle sériovek vyjíždějících z THT v posledních letech (čemuž jakž takž odpovídá tenhle lept detaily) tak z toho mám stejně atyp.
    Prostě ať na to nahlížím jak chci, tak to hasičské srdíčko a dobrá znalost téhle techniky mi říká, že tohle není Liazka jak by měla být.

  • Taky mám k téhle stavebnici pár výhrad. Jako snad už designéra mě nemůžou netrknout určité disproporce a nevyváženosti hlavně na kabině. Jako hnidopichovi mi vadí občasné lišty navíc a místa zakamuflovaná “aby to nějak dopadlo”.

    Těchhle Liazek bylo pochopitelně dost verzí, různé úpravy, modernizace. Absence čehokoliv na nástavbě mi ale přijde jako nesmysl, protože CAS znamená cisternová automobilová stříkačka. Tudíž by tam minimálně právě to vodní dělo stříkačku tvořící vždycky být mělo. Jestli někde jezdí jeden atyp po přestavbě bez děla mezi stovkami standartních vozů není nic směrodatného…

    Místy je stavebnice překombinovaná, naproti tomu detaily jsou super. Neříkám že celkově to je špatné, záleží kdo je na co zaměřený 🙂

  • Je dobrý, že nová verze má už pro dělo díru (a nešla vyvrtat ruční vrtačkou od Banka? sklíčidlo na vrtačku, závit M 8×0,75, vrták: 0 – 3,0 mm náhled 125,00 Kč/ks plus madlo) …. ale nebudu někomu říkat, jak tlusté si má koupit trubičky a aby si udělal třeba výfuk, stojinu a hubici a od Evergreenu madla stříkačky z drátu. Je fakt, že z plechu se to dost dobře dělá také. Box na hadice jde také vyřešit boční plechy s úkosy a tři trubičky vletovat, ale také tam je dřevěná bedna nebo kovová, hákový žebřík a jednou si Franta nechal nahoře i helmu…
    pánové asi bych chtěl mít svou CASku… a tak dodělání je FREE „aby to nějak dopadlo“. ….i když celý model je dle topologie typáku, a nějaký ten “bordýlek” na střechu už DH-LOKO má z odlitku
    Zdar modelařině… mo de la ři ně

  • CAS-25 mám doma postavenou hned co se objevila na trhu.Tloušťka plechu mě problém až tak nedělala,když jsem s ním zacházel trošku opatrněji.Rám s otvory pro zrcátka se mi taky zlomil,ale trocha cínu to spravila a zrcátka stačí nalepit.Po sletování a slepení vteřiňákem je “lízinka” dostatečně pevná,aby vydržela běžné zacházení.Detaily jsou super a je to pěkný kousek do sbírky.Dnes se už stavebnice prodává s odlitky vnitřku kabiny,doplňky na nástavbu a odlévanými koly.Stavba se dá zvládnout i bez návodu,stačí pár fotek z internetu.Přeji všem příjemnou stavbu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..