Autobusy v TT

Karosa C734 VS ČR – něco pro zločince

20151128_130557Abychom tu nediskriminovali, i vrazi, zloději a podvraťáci si tu přijdou na své. A to tak, že dneska si postavíme, milé děti, Karosu C734 ve speciální úpravě pro Vězeňskou službu ČR na převoz vězňů.

Je vhodné poznamenat, že toto je vymoženost období až od devadesátých let, takže pouze pro epochu V a VI. Něco vhodného pro epochu IV bude příště 🙂

Původně jsem si říkal, že to vyřeší nějaká přestavbová sada na ucpání oken, ale nakonec bylo jednodušší ta okna zadělat přímo v bočnici a vyleptat celý autobus znovu. Na ucpání oken budou jiné, vhodnější autobusy časem. Takže nový leptík komplet autobusu. Nevešlo se vše do “unifikovaného rámečku” takže trčí mimo plech majáky a zaplechování zadního čela (vlevo nahoře).

000_4005

Bočnice ve speciální úpravě – prý aby vězni neviděli ven, tak jsou okénka jen takto nahoře. Ta zadní dvě jsou výš proto, protože jako u běžné C734 se za prostorem druhých dveří podlaha se sedačkami zvedá, takže o stejný kus jsou zvýšená i okna.

000_4009

Stavba je úplně klasická, naopak bočnice mají díky absenci oken lepší tuhost a při pájení lépe drží tvar. Zadek se skládá z klasického zadku a plechu místo okna. Toto řešení mi přišlo spolehlivější než celý zadek v jednom kuse, bál jsem se malé tuhosti horního plechu, když bych udělal vše v jednom kuse. Takto se plech podlepí / podpájí pod běžnou záď a je to. Lze osadit až dodatečně po spájení celé skříně – já lepím vteřiňákem dle aktuálního prostoru, který mi nad motorem vznikne.

000_4008

Dále je navíc leptaný maják. Komu se nebude líbit vrstvený, ať si udělá svůj. Tento se skládá z pěti vrstev (první vrstva je jen podložka) a jako skutečný se směrem nahoru zužuje.

000_4032

Zde je ona podložka, aby maják neležel přímo na střeše jako v reálu.

000_4033

Pak už stačí jen osadit na střechu, ať už rovnou nebo zaoblenou.

000_4035

Za prvním majákem je navíc tento kryt (prosot pro něj není vyznačen) a dále je přidána navíc jedna větračka do prostoru pro přepravu vězňů (ve střeše je prohlubeň jako pro ostatní větráčky, takže se člověk nesplete).

000_4036

Tím je Karoska hotová – opět snadné jako facka.

000_4037

Když si to srovnám po dokončení hrubé stavby, tak by se mi opravdu nechtělo každé okno zadělávat zvlášť nějakou speciální sadou. Takto je to 100% čisté a snadné.

000_4038

V zadní části je druhý maják.

000_4039

Případnou vzniklou mezeru mezi plechem zadního čela a střechou je třeba přetmelit. Já vyleju zevnitř Herkulesem a nechám zaschnout. Herkules pěkně zalije jakoukoliv spáru, ale nevyteče ven.

000_4040

Herkulesem není vhodné “tmelit” před opláchnutím plechu – já vždy oplachuji jarem, vodou a zubním kartáčkem.

000_4041

Stříknout bíle je už stereotyp. Takže hurá na obtisky. Celoplošné pruhy a i čela. Mřížka na boku motoru součástí pruhu.

000_4112

Tentokrát to byly mnohem větší díly k obtisknutí, ale přesto se zadařilo krásně a obtiskování bylo snadné.

000_4088

Dělá vůbec někdo modelářský odstín v takto krásně fialové? Tím se komplikuje případná retuš, takže to chce nanášet obtisky na první dobrou. V nejhorším případě poslouží tmavě červená.

000_4089

Zadek je jeden kus, takže světla, SPZ a všechno ostatní už jsou zabudované do fialového obtisku. Tím je to velmi jednoduché.

000_4090

Nárazník je v tomto případě bílý a výfuk zde není, protože platí pravidlo “mřížka na boku = žádný výfuk”.

000_4091

Majáky jsou natřené štětcem a poté je střed přetáhnutý přebytečnou obstřiženou maskou – šířka je nechaná, jen na délku je maska zastřižená. Šlo by to natřít i štětcem, ale tohle mi přijde elegantnější a přesnější.

000_4093

Poznáte, že je maják vrstvený z leptu?

000_4095

Já myslím, že to ani poznat není, takže tohle se povedlo 🙂

000_4098

A po delší době mi doma přistál konečně vzorek interiéru.

000_4143

Je velmi jednoduchý, není zde co vymýšlet.

000_4145

Nové je uspořádání řidičova místa, tohle vylepšení se v brzké době dotkne všech verzí interiérů.

000_4146

Když jsem si to zkušebně složil, došlo mi, že jsem nějak opomenul skříňku (nebo jsem možná ty díly na ní ztratil?), takže jsem ze zbytku rámečku vystříhl dvě vrstvy a nalepil.

000_4147

Vsazené je vidět, že nic vidět není. Ještě jsem černě natřel přední dekl, na to jsem předtím zapomněl, ale ten má být tmavě šedý nebo černý.

000_4157

Možná v příštích verzích to bude chtít zvýšit o jednu vrstvu sedačky, aby byly trochu výš.

000_4158

Ale celkově je v interiéru tma tmoucí, takže takto to naprosto stačí.

000_4159

Vzadu za první oknem samozřejmě není nic, kdo bude mít nutkavou potřebu, doporučuji si poradit svépomocí 🙂

000_4182

Tím je po dokompletování Karoska hotová.

000_4184

Je to hodně zvláštní kousek, ale do sbírky parádní.

000_4187

Dneska jsou tyto samé vězeňské verze k vidění i jako devítistovky (šlo by postavit pomocí doplňkové sady na řadu 900), nebo už jsou dnes tyto speciály dělané i z Irisbusů.

000_4190

Další model ze speciální série je tedy hotov. Jednorázová várka bude vyrobena na začátku ledna pro případné zájemce, další dostupnost je zatím nejasná.

000_4188

20140103_214207

20140103_214221

20140103_214236

20140103_214250

A jak dopadne ten samý autobus s naohýbanou střechou je vidět na následujících fotkách (přidáno leden 2016).

20151128_130545

20151128_130557

20151128_130607

20151128_130618

20151128_130628

16 komentářů: „Karosa C734 VS ČR – něco pro zločince

  • Chci se zeptat kde je k dostaní a za jakou cenu

  • Tedy to je paráda. začínám o těch autobusech uvažovat, ale práce s lepty mi zatím moc nejde.
    Uvidím. Máš to zatím za 1*
    Zdeněk

  • Ešte to tak autobus nabúra a všetci zlodiji sa mi rozutekajú po koľajisku a ukradnú mi koľaje.

  • motorak: Zatím jen u mě mailem.
    Zudenek: Už jsem sice slyšel názory “ten první autobus jsem myslel, že rozšlapu”, ale když člověk přijde jak na to, tak už je to pak brnkačka. A těch spojů tam zase není tolik takže na začátek myslím to není špatná volba. No a kdyby sis netfoufl, tak napiš, možná bych mohl posloužit spájenou kastlí.

  • VoVo: možná tě zneužiju na to pájení. Tmelit a “stříkat” to mi šlo vždycky a jsem v tom za ta léta už vytrénovaný….. Lepení, řezání, vrtání pilování… to jo. Ale ty lepty mne nějak ne a ne chytit. Přotom pájet umím od 7 let coby radioamatér.
    Ještě to zvážím myslím tvijí nabídku.

    Zatím díky Z

  • Chci se zeptat na tvůj mejl

  • Tedy VoVo, to nemá chybu, silně o tom vězeňském eskortní busu uvažuji. Jen pro zajímavost, používá se nejen na eskorty k soudům ale i převoz vězňů z vazeb po pravomocném odsouzení do věznic.

  • pekna praca.

    kedy pribudne sofer a posadka ?????

  • No já na ty postavičky moc nejsem, počkáme co nám ukáže Jirka se svými Karosami 🙂 Ohledně posádky – jelikož interiér nemá vzadu sedadla, tak by si vězni neměli kam sednout, navíc je tam tma jak v pytli, takže většina vězňů by se stala neviditelnými 🙂

  • No ale to by taky někdo musel pro ty vězně vyleptat pouta. 🙂

  • Neříkej, že to nejde, nebo se najde někdo, kdo to neví, a udělá to.
    Znáš, žejo 🙂

  • Dobrý den, chtěl jsem se zeptat jestli se tento model dá někde sehnat. Měl bych vážný zájem a klidně si připlatím ale zase né moc. Díky za odpověď

  • Odpovězeno e-mailem. Momentálně 1 poslední stavebnice volná.

  • Na (asi lehčí) vězně byla ještě jedna speciálka – modrá karosa, ale jen s předními dveřmi. Okna to mělo, ale snad s mléčným sklem a zevnitř před nimi byly horizontální mříže z těch šedě potažených tyčí používaných na madla.

    Jeden obrázek je tady http://stary.seznam-autobusu.cz/vscr/jh_ax2952.jpg, ale to je trochu moc moderní těmi zrcadlovými skly.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..