Autobusy v TT

Karosa jako trolejbus z Pchjongjangu

000_3935Zní to bizarně, ale je to pravda. V Severní Koreji jezdí Karosy, ale nejsou to obyčejné Karosy. Nejezdí ani na naftu. Jezdí na elektřinu. A tu elektřinu si berou z nadzemního vedení. Takže jsou to prostě trolejbusy.

Na tuhle zvláštnost mě upozornil kolega Rosťopiš a přišlo mi to tak zajímavé, že jsem vzal jeden leptík a do trolejbusu se pustil. Pokud jsem to dobře pochopil, jedná se o licencovanou výrobu přímo v Koreji. Proto doporučuji na internetu pohledat fotky, je to opravdu zajímavá podívaná na vyspělost socialistické metalurgie – připomíná mi to tu reklamu, jak si hoch v Indii z místní plečky obocuhal Peugeota 206. Kvalita povrchu onoho Peugeotu je zhruba srovnatelná s korejskými Karosami. Když si k tomu přičtete, že správný korejský dělník používá k lakování štětku a barvou uvědoměle šetří, je povrch nesrovnatelně pečlivěji vyvedený, než na jejich původních předlohách s ČSSR.

Na model jsem použil prototypovou stavebnici, která měla nějaké mouchy, ale to není podstatné. Stavba probíhá v zásadě pořád stejně.

000_3216

Kastli jsem normálně spájel, to je vše stejné.

000_3217

Samozřejmě si můžete všimnout, že na kastli není žádná struktura – to je právě jedna z těch prototypových změn oproti finálnímu modelu.

000_3218

Naopak je tam jedna drážka navíc, tu jsem zatmelil.

000_3219

Základovka prozradí…

000_3229

Na prototypu nebyly ani čelní rámy oken. Čelní masku jsem se rozhodl celou zatmelit a nakonec jsem jí přelepil nejtenčím Evergreenem pro získání hladkého povrchu, na který poté zpátky začnu osazovat blinkry a zbytek bude řešen obtisky.

000_3230

Ty jsem doplnil z Evergreenu včetně speciality, které mají Korejské kopie, a tím je středová příčka – logicky je jednodušší vyrobit dvě rovná skla než jedno vypouklé.

000_3231

Zatím je to pořád obyčejný autobus 🙂

000_3232

Na zadku jsem také přetmelil víčko a lištu.

000_3233

A hurá do úprav na trolejbus. Na střechu z plastové tabulky obroušené do potřebného tvaru jsem nalepil podsadu pod kladky.

000_3234

Samozřejmě jsem vynechal střední větrák.

000_3235

Z žebříku od DK modelu jsem udělal žebřík na střechu. Pod okno jsem si navrtal dva otvory, do kterých jsem žebřík naohýbal a vlepil, aby pěkně držel.

000_3236

Nárazník a osazené blinkry. Dle fotek pochybuji, že se jedná o funkční světla, nýbrž pouze o atrapy respektující původní tvary.

000_3237

A kladku jsem vyrobil celou z ocelového 0.8 mm drátu.

000_3238

Do podsady jsem navrtal díry, kladky naohýbal a vlepil. Zadní část kladek jsem přilepil k žebříku, na který jsem ještě osadil příčnou “podložku” aby to lépe drželo. Většinou jsou kladky zaháknuté za konce žebříku.

000_3239

Pružiny jsem naznačil ze čtyř zbytků stejného drátu.

000_3241

Z Evergreenu (toho nejtenčího hranolku) jsem na střeše naimitoval dráty od kladek do útrob autobusu. Většina trolejbusů má kabely vedené až sloupky za řidičem.

000_3242

A takto už je vůz osazený vším potřebným.

000_3244

Vypadá to nezvykle, ale velmi rychle se na to dá zvyknout.

000_3245

Takhle úprava je i modelářsky atraktivní.

000_3246

Celé v základovce. Kladky vyčuhují možná trochu víc, ale nevadí.

000_3247

Vždycky se mi líbí, jak můžete na detaily použít klidně kůrky od chleba a po přestřiku základovkou jsou si všechny materiály rovny.

000_3248

A už je nabarveno.

000_3251

Bílá moc nekryla, což v tomto případě vůbec nevadí. Kladky jsou modré.

000_3252

Čelo jsem si nakreslil jako obtisk. Některé trolejbusy mají skutečná světla (zdá se, že jsou to jediná funkční na celém voze), některá už nemají ani to. Stav některých trolejbusů je prý naprosto katastrofální a je s podivem, že to ještě jezdí pohromadě. Některé dokonce dle prohnutí skříně vypadají, že se už přelomily a byly zase znovu skuty (pokud se vám ten výraz zdá povědomý, tak jsem neměl na mysli žádný Mordor).

000_3253

Vozy jezdí většinou v modré, červené nebo zelené – alespoň tak jsem to našel na fotkách. Schéma je vždy stejné, ať se jedná o městské či linkové verze (jezdí tam takto upravené obě).

000_3255

Zadní světla se zdají být také jen natřená, tak já je taky jen natřu.

000_3256

Na čele nesmí chybět efektní černá náprsenka.

000_3257

Zadek už je osvětelný mezi tím celý.

000_3264

Připravil jsem si nápravy. To je vám taková zvláštní věc – evidentně to jezdí stylem “co ještě neupadlo, to jede, minimální požadovaný počet kol je 4” přičemž se dají objevit autobusy s 6ti, 4mi, ale i 5ti pneumatikami. Že občas chybí vnitřní kolo z dvojmontáže, to by se dalo pochopit, ale že chybí občas i vnější, to už je něco špatně (v tom případě je samozřejmě vnitřní na svém místě, zmíněné pravidlo platí za podmínky “v každém rohu je vždy kolo alespoň jedno”)…

000_3265

No a pak už to stačilo celé jen sestavit a dokončit jako jakýkoliv jiný autobus. Protože na autobusu chyběla struktura vík, tak jsem jí nahradil pokusným obtiskem. Stejně mají ti Korejci některé ty dekly jen proto, že je měla předloha, tak proč by je nemohli mít jen namalované jako ostatní části autobusu.

000_3926

Takže interiér je klasika C734 (kompletnost reálných interiérů nebyl možno nijak ověřit).

000_3927

Zasklení je klasika fóliemi, stěrače většinou chybí, výjimečně je jeden u řidiče.

000_3928

Dosadil jsem nějaká náhodná evidenční čísla ze zbytků obtisků.

000_3930

Ráfky jsou jak kdy, takže jedny jsou černé a jedny světle šedé.

000_3932

Na střeše by se snesla i větší patina, takto jsou to jen takové náhodné fleky méně kryjící bílé. Tak třeba do budoucna. Každopádně už teď má autobus takovou autentickou ošuntělost, která mu dodává punc elitního severokorejského přepravního prostředku.

000_3933

Každopádně jako kuriozita je to určitě zajímavé, úprava není složitá a je to zajímavý přírůstek do sbírky.

000_3935

A pro škarohlídy: NENÍ TO AUTOBUS, takže si nemůžete stěžovat, že už jsou tu zase ty blbé autobusy 🙂

20140103_220617

20140103_220629

Stavebnici C734 můžete zakoupit na e-shopu MojeTT.cz >>>

17 komentářů: „Karosa jako trolejbus z Pchjongjangu

  • Zase si neodpustím sem vyblít nějaké vědomosti 😀

    Pro všechny, co dosud čučí s otevřenou pusou: tohle není žádné “věřte/nevěřte”, tohle je skutečně model na základě reálné předlohy. Oficiálně se jedná o tamní výrobek honosící se názvem v překladu něco jako “Předvoj mládeže”. Jestli je to ale novostavba, nebo překopávka je předmětem mnoha diskuzí. Do KLDR se ještě v dobách velké družby několik set karos skutečně vyvezlo. Dožily by se ale v takovém počtu dneška? Pravdou je že na mnoha fotkách jsou vidět 100% karosy v top stavu, protože jsou používané jako elitní busy a jinak skoro nejezdí (není nafta). Na druhou stranu mají i trolejbusy pár znaků typických právě pro karosy a které jsou u trolejbsu naprosto zybtečné, nebo je zbytečné aby měly totožný vzhled. Spousta ČS věcí se ale v KLDR běžně licenčně vyráběla (resp. tolerovalo se plagiátorství), takže je možné, že na něco tam mají přímo tovární fígle. Každopádně tyhle trolejbusy na základu B732 a C734 (v převaze) tam běžně dodnes jezí a jezdit budou, protože je to jediný způsob jak se od někud někam dopravit (běžní lidé nesmí vlastnit auto). Běžnou praxí jsou nejenom chybějící světla, ale i kola, okna, sedaček je v interíéru taky pomálu (většinou mezi nápravami není žádná, alespoň se vejde dovnitř víc úderníků). Model odpovídá opravdu dobře,a korát je pořád moc čistý a chybí typické prohnutí kastle 🙂

    Známé jsou taky přestavby sergejů na elektrické lokomotivy, ale zajímavý (a typický) je i přístup ke korejským tramvajím. Ty jsou taky totiž skoro všechny z Československa. Jenomže u vozů KT4 byl nějaký problém s klouby na tamních kvalitně stavěných tratích (nehledě na to, že si troufaly vyžadovat nějakou údržbu). Korejci proto klouby vyřízli a svařili oba články do jednoho vozidla. Tak co, nakonec se tu nemáme zas tak špatně, ne? 😀

  • Právě se mi zhroutil celý dosavadní pohled na svět.

  • Ejhle, první vlaštovka, no, je to zajímavá stavba, jako vždy perfektně zpracovaná. Otázka zní: “Co s ním?” Snad jedině navagonovat a odeslat do Hamburku na loď-))). Ale výzva pro stavbu našich trolejbusu tu už je.

  • Námět na umístění v kolejišti bych měl: soudruzi z KLDR přijeli na bratrskou návštěvu za soudružkou Semelovou 🙂

  • V časopise Dráha byl o dopravě v Pchjongjangu celý článek (číslo nedám dohromady, nemám je teď u sebe). Bylo tam napsáno, že se jedná o kopii, ne licenci, která je tam vyráběna “načerno”.

    Z článku si nepamatuji nic o přestavbě Sergejů na elektriky; jen to, že je chtěli vyrábět taky, ale vznikly jen dva prototypy (ty Sergeje). Jejich elektriky vzdáleně vzhledem připomínají naše “Bobiny” a název je “Rudá vlajka”.

    Přestavby KT4 na jednodílný vůz tam byly zmíněny také (a myslím, že i něco takového, že se nyní jedná o nejdelší nečlánkový vůz na světě)

    Pikantní je, že většina tramvají tam byla dodána v devadesátých letech.

    VoVo: Nejen pseudoRTO, ale i pseudoIkarus 280…

  • Já právě četl jiný článek (bylo to na pokračování už nevím kde) o karosách a tohle tam bylo uvedené jako zajímavost. Tak jsem se v tom vrtal dál. Samozřejmě že v KLDR sbouchané karosy jsou černota, ale zase není vyloučené, že se na ně nepoužívají díly z vyřazených legálně dodaných karos, nebo nějaká šmelina z Číny (tam jim kopírování teprv jde). Ikarusy v Koreji jsou původní, jezdí jich jenom pár a po světě jich běhají mraky, takže se sem tam může nějaký zatoulat i do Koreje. Vzhledem k jejich celkovému počtu pár kusů a zpracování to žádná místní výroba není. Kdežto karosy se tady vyráběly, dokonce i RTO (to je to vaše “něco jako rto”), proto to má trochu jinak tvary (vyklepává se to ručně, tak se to zjednodušilo).

    Ono autobusy, které nejsou předělané na trolejbusy, tam jde potkat v dobrém a původním stavu (skoro nejezdí) a to jsou jak karosy 700, tak RTO a dokonce nedávno proběhla fotka i evidentně provozní Škody 706RO, což je u nás záležitost 50. let. Takže původní originální výrobky se tam zase tak špatně nemají.

    Tramvaje jsou z výroby odebírané na začátku 90. let, ale docela nedávno tam putovaly další vyřazené T3 z Prahy, takže export pokračuje 🙂

  • … a taky z bývalého NDR T4D. Jsem rád, že informace dáváme dokupy:-)

    To “něco jako RTO” bylo myšleno právě pro kopii, a také díky tomu, že je to tykadlák. Omlouvám se za nepřesné vyjádření.

  • Chlapi, nevíte o někom kdo dělá trolejbusy 14Tr nebo i 15Tr: Ať v leptu nebo resinu. A buď v TT nebo i v HO.

  • david742, co kdyby jsi nechal politiku stranou a věnoval se modelařině, nevím jak kdo, ale jsem velmi naštvanej a háklivej /a mám na to věk, a bolševiků se nezastávám/, když si někde vylévá svoje politické komplexy, kam nepatří,Jsme tu přece pro modelářství a ne pro politiku ,tu si nech podle mého názoru jinam, třeba na předvolební míting, ale ne tady!!!!!!!!

  • Myslím, že to byla od kolegy jen narážka v rámci už nastoleného nadneseného tónu (jestli to byla nějaká historická narážka, pak jí bohužel nechápu, čímž se případně za špatnou interpretaci omlouvám), s kolegou davidem jsme si už psali nedávno nějaké maily a rozhodně mi jako emotivně nevyrovnaný člověk nepřišel, takže to opravdu beru jen jako vtip 🙂

  • Milý starší vlku neptal jsi se náhodou “co s ním?” Nechtěl jsi ho vagonovat a posílat do Hamburku? Pravděpodobně tak jako já jsi to myslel v žertu, tak jaká politika ? 🙂
    A pokud jsem se dotknul tvých citů tak se samozřejmě omlouvám 🙁
    V každém případě zajímavá varianta na téma Karosa

  • davir742,
    vážený, máte pravdu, ano napsal, protože se opět v nejmenovaném jihočeském městě začaly opravovat trojejbusy a to nejen pro ČR ale jsou zakázky pro SR ,Rusko apod. A co se dělá s opravenýmí trolejbusy?Odesílaji se zpět k zákazníkovi. Ale pozor, nikoho nejmenuji,neboť, osoba, který byla jmenována by mně mohla třeba zažalovat třeba pro pomluvu – viz zákon na ochranu osobnosti apod-)))).
    Ale beru to jako žert, tak vše jen v dobrém. Jinak budou fotky opravených trolejbusů ale i motorových . vozů pro JHMD, mám v té firmě kamaráda a tak o fotky nebude snad nouze.

  • Tenhle článek mě fascinuje i po letech. Vždycky na to čumim s otevřenou hubou a nemám slov.

  • …a u stavby bych asi vylít z kůže, jsem úchylnej na čistotu stavby a podle fotek jsou tady u toho škvíry a podfouklá barva přímo nutností.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..