Vůz Vase ze stavebnice od Malé Železnice
Tato stavebnice již není žádnou novinkou z nabídky fy. Malá železnice, ale doma se mi „válela v šuplíku“ již dost dlouho. Jen proto, že jsem k ní neměl patřičné popisy. Když se objevily v nabídce p. Jirana, pustil jsem se konečně do její stavby.
Jedná se o vysokostěnný otevřený vůz se spodními výklopnými klapkami, kromě vlastní stavby je toto jediná možnost jak ho mít na kolejišti, příp. ve vitrínce. Nebudu se zde dlouze rozepisovat o laserem vyráběné stavebnici, ale pustím se hned do její stavby. Jednoduchý stavební návod je zase součástí.
Opět nic složitého. Nejprve připravit díly a zkompletovat korpus vany. (již při vyjímání dílů mi jedno čelo prasklo, ale slepením se vše zase napravilo)
Dále jsem sestavil spodní část rámu pojezdu skládající se ze tří vrstev a žeber.
Potom jsem chtěl lepit vrchní vrstvu z kartónu a všiml jsem si svého omylu, kdy bočnice stěn vozu jsem nalepil opačně (ale ještě to nebylo řádně proschlé, takže to šlo opravit a tyto stěny otočit).
Takže jsem ještě doplnil vnitřní vrstvy podlahy vozu včetně závaží z přiloženého plechu.
A konečně jsem nalepil vnější žebrování vozu, nejprve ze silnějšího kartonu, potom ze slabšího rámy výsypných vrat.
Stejně jsem nalepil žebrování na čela vozu, zde jsem navíc zalepil středový otvor pro spřáhlo na perko, protože osadím kinematiky.
Jedno čelo jsem navíc osadil stupačkami nad nárazníky a madly (vše je z kartónu, ale u dalších vozů to raději budu řešit strunou a leptanými stupačkami).
Z drátu o prům. 0,2 mm jsem vyrobil madla pro posunovače pod nárazníky.
Podle fotky skutečného vozu jsem ještě z drátu prům. 0,15 mm vyrobil kotvící oka na bočnice, do nich jsem předvrtal otvory a osadil tyto oka.
A ze zbytků leptů taky madla na boční vrata. Přestavovače a čelní stupačky jsem použil z leptíku od fy. Hekttor.
Nyní zbývalo sestavit podvozky včetně osazení ložisky.
A již vše po odzkoušení putovalo do lakovny, základovka pak červenohnědou na vanu, černou na podvozky, lesklý lak. A na popisy jsem použil velmi pěkně a zcela maximálně zpracovanou sadu obtisků od p. Jirana. Pak stačilo opět přelakovat lesklým a potom matným lakem.
Trochu patiny, zvýraznit přestavovače, kotvičky, osadit kola ruční brzdy z leptíku a opět matný lak.
A ještě zkouška zkompletovaného vozu.
Umístit kinematiky, tentokrát opět SDV osazené spřáhly Kuehn.
A taky vyrobit nějaký náklad, nakonec to “vyhrál sypký” materiál. Nejdřív základ v podobě dřevěného základu.
A na něj náklad klasiky – uhlí.
Nyní mohl být vůz zařazen do pravidelného provozu na kolejišti.
Ale v budoucnu bude potřebovat nějaké své kolegyně, tak budu muset zavítat opět do obchůdku Malé železnice.
Moc pěkná stavebnice a moc pěkně postaveno. Akorát je mi záhadou, proč na všechny čtyř-nápravový uhláky se dělají popisy Eas / Vase. To je totiž špatně. Správně by to mělo být když už Eacs. To je stejné, jako na pravý Eas dát popisy Eas / Vsa. Přitom to má býr. Eas/Uae. Doufám, že se jednou dočkám správných obtisků, bez těhle hloupostí.
Jinak opravdu moc pěkné!
Pane kolego, opět super model, detailní zpracování a vychytané detaily! Palec nahoru! Jen bych trochu snížil “kastli”, ale to by pak asi kolidovalo s podvozky, žejo… Výrobci taky pochvala za pěknou stavebnici, u těchto vozů nachází laser-cut technologie svoje uplatnění naplno.
Ano, v aršíku je dokonce i správné značení Eacs/Vase. Řada Vsa, nově Eal měla jen dvoje velké dveře.
povstalec: Ano, pane kolego, moje chyba, přehlédl jsem to, jinak na aršíku těchto obtisků od p. Jirana je i to správné označení Eacs/Vase, takže se příště polepším, nějaké ty detaily se nechají zpracovat ještě lépe…
Zlámalík: výškově to i sedí, ale příště asi použiju podvozky bývalé LPH, pracuje se s nimi lépe i za cenu dodatečného odvrtávání těch bočních otvorů, jsou odolnější na manipulaci než ty přiložené.
Jinak všem díky za pochvalu.
Jirka: podvozky jsou na tomto modelu ještě z ” první ” série! Nyní jsou podvozky u všech našich vozů řešeny gravírováním ( viz. recenze na Sggmrss ) a samozřejmostí jsou také ložiska.
Vypadá to luxusně, ale pěkná patina mi nekoresponduje s hladkostí stěn vozu. Předpokládám tedy, že další kousek bude mít nejen správné obtisky, ale bude i náležitě “obouchaný”.
Je ovšem otázkou, jak na karton napodobit boule, které na předloze v hojném počtu vytváří právě nešetrně sypaný náklad. Patrně by to vyžadovalo na bočnice zevnitř obkreslit bílou pastelkou rámování a pak volné plochy “upravit” pomocí raznice vhodného průměru.
Bočnice neboli celý základ vozu jsou vždy z plastu ( černá destička tl.1mm), jen ” doplňky ” ( svislé příčky ) jsou kartón a ” detaily ” slabý bílý kartón. Už si na to prosím kluci zvykněte 😀 … Vytvoření ” boulí ” je tedy v tomto dosti obtížné. Existuje samozřejmě možnost jak tohoto docílit, ale to teď nechci rozebírat 😉 … třeba časem bude k dispozici ” rozšíření ” nejen pro tento vůz.
Vzít plech, ten naboulovat, nahřát a plast podle něj vytvarovat. Ovšem za celkový tvar bočnice neručím 🙂
No, taky přispěju jedním domácím receptem 🙂 Já bouluju tak, že zvenčí vagon pomažu tmelem Tamiya (jenom plechy mezi žebry) rovnou z tuby, po zavadnutí umačkám prstem “chlupy”, případně přejedu lehce šmirglem, a zevnitř plech “pošimrám” kulovou frézičkou. Chce to vychytat otáčky a intenzitu. Zatím jsem to praktikoval jemom na zkušební Es od Tilliga, na stavebnici MŽ jsem to nezkoušel, ale plastový základ by se měl chovat obdobně.
A taky samozřejmě pochvala pro Jirku i MŽ 🙂
Jen mala poznamka. Vsiml jsem si chybicky. Pri slepovani plastovych obvodovych sten spravne patri naznaceni dveri do vnitr vozu a ne smerem ven. Jinak hezka prace.
Neboj, autor si toho taky včas všiml.
Malá železnice: Ano, zavčasu jsem si toho všiml a stačil svoji chybu napravit.
Mám len jednu otázku a to – vodolepky p. Jirana sú skvele nalepené aj spracované,no ja som také šťastie nemal.Na model cisterny som potreboval dva aršíky vodolepiek.Sú neskutočne jemné,keď sa ich podarý dať na povrch modelu,nie je zaručené že sa ich podarý dať presne podla predstáv,lebo sa buď to skrútia,alebo iným spôsobom pokazia.Lakovali ste vodolepky pred nanášaním na model ?Ďakujem.
robo: obtisky od p. Jirana před použitím nelakuji, pouze na plošku, kam přijde umístit příslušný popis kápnu trochu vody, potom obtisk usadím, vysaju přebytečnou vodu a přetřu štětečkem namočeným do přípravku MS231 Mr.Mark Softer od Gunze, obtisk se vypne a drží.
Taky jsem si nechal od “Ježíška” nadělit tento vagónek.Jak píše Jirka, s podvozky je trošku více práce a zasouvání zdrží do otvorů jsem, po několikeré snaze, vzdal a nalepil jsem je “na tupo”, samozřejmě po úpravě. Taky otočný čep podvozku si vyrábím nový (nejen u této stavbnice), používám šroubeček M3 se zapustnou hlavou a matičku. Tady to šlo velice snadno, díky “sendvičovému” provedení spodního rámu pojezdu a podlahy. Jelikož jsem se rozhodl použít KKK od SDV, tak jsem upravil (odřezal) část spodního rámu a KKK lepil přímo na podlahu vozu, čímž jsem ji dostatečně zapustil, takže nepřekáží podvozkům pří natáčení ani v obloucích R-285. Obtisky jsem použil od MŽ, jsou trochu “chudší”, než od p.Jirana (asi představují začátek provozu těchto vozů), ale perfektně se s nimi pracuje. Akorát mi ve stavebnici chybí přestavovače a mechanika brzdového systému pod vozem. Ale celkově velice pěkný vagonek.
Mne napadla jedna vec ohľadne značenia: Vozne Vase sa vyrábali v rokoch 1966-69. Približne v týchto rokoch sa u ČSD začínali vozne aj preznačovať podľa nového značenia UIC. Vtedy však bol systém tohto značenia ešte v kolíske, veľa sa toho pomenilo aj v ďalších rokoch. Napr. Rajky sa po novom spočiatku začali značiť Uas/Raj a neskôr Uacs, tak ako sa to udržalo dodnes. Prečo by sa teda aj uhláky Vase nemohli najprv začať značiť Eas/Vase a neskôr preznačovať na Eacs? Podľa mňa sa pokojne mohli v jednej súprave stretnúť vozne označené Vase (vyrobené v r. 1966), Eas/Vase (vyrobené trebárs v r. 1968 alebo 1969) a možno aj Eacs (preznačené niekedy na začiatku 70. rokov). Menili sa aj označenia cisterien (Uah na Zaes, Uachs na Zacs, Uahrs na Zas atď.), sypákov (Fads a Uads na Faccs) a iných vozňov (Uahs na Slmmp a neskôr Sklmmp) a takisto sa menili číselné intervaly. Železnica je ale taký kolos, že prakticky nebolo možné urobiť v značení všetkých vozňov poriadok v priebehu jedného roka a určite ani niekoľkých rokov. Preto si myslím, že označenie Eas/Vase pokojne môže zostať a milovníci IV. epochy si môžu urobiť rozmanitú zbierku prakticky zhodných vozňov, ktoré odlíšia len obtlačkami. Mimochodom, o veselom preznačovaní sa zmienil aj VoVo vo svojom článku o Sklmmp: http://www.mojett.cz/?p=8276 („i na ty čtyři vyrobené vozy tohoto typu by to bylo tak 16 – 20 verzí obtisků :-)“).