Laaeks od Malé Železnice – dvoupatrová paráda
Tato novinka od Malé Železnice mě ohromně potěšila už před jejím vydáním. První zmínky jsem zaslechl někdy kolem vánoc a po půl roce to je konečně tu. Stavebnice dvoupatrové dvouvozové jednotky na převoz automobilů…
První pocity byly smíšené – je to přeci jen dost náročný vůz a jak se ho asi podaří vytvořit z laserem řezaných destiček? No ale uvidíme dál, jestli se to povedlo… Stavebnici jsem si přivezl z výstavy v Pečkách, kde byly hotové exponáty k vidění, takže nešlo o žádného zajíce v pytli. A už na první pohled vypadaly hotové vozy nadmíru pěkně, takže jsem se na stavbu těšil. Mimo jiné měli v Pečkách i další novinky, o kterých se tu objeví články od kolegů, kteří si některé vozy také pořídili.
Ve verzi “základ” – což je mimochodem ta srpávná verze pro nás stavitelské nadšence – vyjde dvouvozová jednotka na 560 Kč, což dle mě není vůbec špatná cena za tak pěkný vůz (vlastně dva vozy za cenu jednoho) a v porovnání s Tilligem se z toho dá vykouzlit za rozumný peníz parádní ucelená souprava…
Obtisky zvlášť.
Hlavní plastové platíčko dílů pro sestavení základní konstrukce vozu. Baleno 2x (logicky na 2 vozy).
Ozdobné díly ze silného kartonu, vše rovněž 2x.
Stavební návod. Dostanu se k tomu dál, ale doporučuji si to vzít ke kafi a deset minut študovat každý detail ještě před stavbou. K ruce si vzít všechny dostupné díly stavebnice a kontrolovat každý díl a jeho umístění.
Přibalené nárazníky, závaží na míru, díly z tenkého papíru a pozor – MOSAZNÁ LOŽISKA!
K této jednotce je dodáváno i pružinkové spřáhlo mezi vozy jednotky, kde není kinematiky třeba.
Slepena lepidlem na plastikové modely základní konstrukce.
Snadné, rychlé, přesné, zábavné.
Díly opět zapadají přesně a není problém ani s udržením pravých úhlů.
Pohled odspodu (místo pro závaží).
Přilepené kartonové podlahy obou pater. Zde jsem se již dopustil chyby – na vrchním patře má být silnější karton podlepen děrovanými plechy ze slabé čtvrtky v celé ploše podlahy… V tuto chvíli jsem to však ještě nevěděl… Zmátlo mě trochu to, že existují dvě verze stavebnice a ta druhá verze krytý střed nemá. Ta moje však ano…
Každopádně to vypadá takto moc dobře. Všimněte si, že karton je sice světlý, ale vyřezané reliéfy jsou černé. Zdá se to jako maličkost, ale tyto černé reliéfy slouží jako předstínování pro budoucí “patinování”. Letadýlkáři to musí pracně zvýrazňovat pistolí nebo napouštěním, tady je to už v základní stavebnici…
Přilepené závaží.
A složený pojezd.
Velké otvory pro dvojkolí tu nejsou jen tak náhodou.
Do těch přijdou natlačit přibalená mosazná ložiska a perfektní jízdní vlastnosti jsou na světě. Doporučuji zatlačit ložiska do dílů ještě před jejich vzájemným slepením. Ložiska jsem nijak nelepil, drží tam jak čert a pro jejich zatlačení je třeba vyvinout značnou sílu. Já tlačil proti stolní desce, abych si plastové díly nezlomil nebo jinak nepoškodil.
Přilepené masky…
A vsazená dvojkolí. Otáčí se krááásně volně a uložení je přesné a shodné na všech čtyř nápravách.
Zde už obalena nástavba silnějším kartonem. Bál jsem se zábradlí, že bude moc silné, ale je to dobré. Kdo samozřejmě chce, může si naprdět, koupit Tilliga nebo si udělat zábradlí z drátku.
Hubenému vzhledu pomáhají i černé hrany všech dílů.
Přestavovače a detailní pohled na nástavbu… Jako u každé stavebnice od MŽ zde platí, že tunit se dá téměr do zblnutí. Stavebnice poskytuje vše, co by vůz měl obsahovat, ale některé detaily je prostě nutné kvůli technologii zjednodušit nebo nejdou udělat tak přesně a jemně. Je tedy na každém, kolik péče modelu věnuje.
Staví se to opravdu snadně a pěkně.
Detail zábradlíček a přejezdových můstků “ven” z jednotky.
A toto už je ten slavný díl, který jsem zapomněl vlepit mezi oba díly vrchního patra. Jelikož jsem si to stále neuvědomil, říkal jsem si, kam by tak mohl pasovat.
Nepasoval opravdu nikam, ale ani to mi nebylo divné, tak jsem ho zastříhl a přilepil zespodu.
To vypadá trochu zvláštně, že?
Na vršku jsou vidět ochranné kolejničky proti vyjetí automobilů doprostřed vozu, dole je vidět jedna přejezdová rampička do druhého dílu jednotky. Na každém dílu je rampička jen jedna.
Nyní už jsem si svou chybu uvědomil, leč jeden díl plechu už byl při odlepování zničen. Takže jsem zbývající díl nastříhal a prostředek proložil obyčejným papírem bez reliéfu. Vím, nevypadá to tak dobře jako by mělo, ale co už…
Tím jsou oba vozy hotové. Když řeknu, že jsem oba vozy stavěl dvě hodiny dohromady, tak hodně přeháním. Je to taková rychlovka na jeden večer.
Osazené jsou ještě drobné detaily jako kotvičky, stupačky a mřížky schránek na dokumenty.
A zde už v základovce.
Nárazníky s podkladnicemi jsem osadil přiložené. Nevypadají špatně, ale od SDV jsou věrněji zpracované. Přiložené nárazníky jsou moc masivní, nebo tak alespoň vypadají.
Při stříkání je třeba dát pozor, aby se barvy dostaly do všech zákoutí, kterých je tu celkem požehnaně a hlavně na podlahu a spodek “v mezipatře” se dostává poměrně obtížněji.
Už to vypadá s mojí “vytuněnou” podlahou lépe, snad se to trochu sfoukne… I když poznat to bude, to je jasné. Je vidět, že černě zvýrazněné rýhování neschovala ani základovka a tak je tu šance, že ani červenohnědá povrch nesjednotí a buou tak “díry” více prostorově vystupovat z okolní plochy.
A klasická červenohnědá.
Ještě štěstí, že stačí celý vůz jednobarevný.
Podlaha vypadá jako původní, pokud zrovna nejste z těch, kteří tenhle vůz znají i při pohledu svrchu.
Návod k obtiskům přišel velmi vhod včetně rozkreslení dílů.
Obtisknuto. Vypadá to moc pěkně, obtisky moc pomohly.
Nanášení bylo naprosto bez problému.
Lak drží obtisk pěkně pohromadě, takže nanášení je radost, žádné krabacení.
A detailnost naprosto dostatečná. I obtisky na náboje kol jsou obsaženy, je jich ale jen přesné množství na 8 nábojů, což mi nestačilo. Ty nejmenší obtisky na takto tvarově náročný povrch by snesly nějakou rezervu.
Do šachet pro spřáhla jsem sestavil přiložené pružínkové šachtičky, podle návodu to bylo skutečně snadné.
A šachty jsem vsadil do připraveného prostoru. Nijak jsem jen nelepil, drží výborně i bez lepení a ulehčí případnou budoucí výměnu. Pak už jen zacvaknout spřáhlo, vrátit zpět dvojkolí, a je to.
Výstupek v šachtě ucpe otvor v čelníku.
A spojení dvou dílů pevným přiloženým spřáhlem.
A jednotka je hotová. Po spojení je to slušný dlouhán, ale vypadá opravdu moc pěkně.
V tuto chvíli je už potřeba začít dávat pozor na vrchní zábradlí, při manipulaci možná nebude věčné.
I s pevným spřáhlem je vzdálenost obou dílů minimální.
Je tedy hotovo.
Nyní by se slušelo doplnit vozy nákladem nových automobilů, jejichž cena snadno přesáhne cenu stavebnice, ale vhodnou alternativou jsou například odlitky Felicií nebo lepty “stopětek” nebo “stodvacítek”.
Kapacita jednotky závisí na konkrétním automobilu – škodovek by se vešlo 4 x 2ks, tedy 8 automobilů.
Pořád se chystám, že si jich nadělám tak 20 kusů a pořád na to nemůžu najít čas přes všechny ostatní věci k sestavení. Do spodního patra se auto vejde bez problému.
Golf je kratší, těch by se vešlo 4 x 3 ks, tedy 12 automobilů. Na šířku se všechna auta také bez problému vejdou.
No, kdo chce pěknou soupravu přepravy z automobilky, sice to není levná sranda, ale výsledek může být perfektní.
No, už jsem taky jedním očkem pokoukával po tomto “dvou-voze” 😀 myslím že po dobře zvládnutém Sgnss se do toho pustím.. I v základovce to vypadá pěkně.
V Pečkách sa toho dalo nakúpiť naozaj veľa. Kým sa dostanem k skladaniu noviniek, tak to ešte nejaký čas potrvá. Zatiaľ som len na začiatku, keď na pracovnom stole vzniká Vtr, Vase a Sgnss. Ale ako inšpirácia veľmi dobrý článok. 🙂
No tak jsi vyhrál no 😀 . Jinak musím říct že vypadaj pěkně, a jak jsi psal, ložiska jsou absolutní bomba co se jízdních vlastností týče.
Já sice nevím v čem jste hoši soutěžili, ale já už mám svoje Sggmrssíky definitivně dokončené, takže jsem jen tak mimo soutěž možná zvítězil úplně 😀
Faktem je, že touhle várkou novinek se stavebnice od MŽ posouvají zase o kus dál. Jízdní vlastnosti jsou už vyřešené, nově se krom linkového vypalování dostalo ke slovu “gravírování” ploch, což je vlastně přímá konkurence technologii leptů. Občas je sice u stavebnic trošku problém s věrností předloze, na druhou stranu jsou dodávané v takové formě, že jde vpodstatě všechno upravit jak si kdo usmyslí. U tohohle vagonku se přímo nabízí srovnání s modelem od Tilliga. Samozřejmě možnosti plastu jsou někde jinde než “skládání placiček”, takže Tillig jednoznačně vede v plastičnosti a drobných detailech. Nesporná výhoda stavebnice MŽ je ale v tom, že je to od začátku šité jako český vagon jak má být. Co se týká třeba papírového zábradlí, vzhled modelu to nijak neruší a v tomhle ohledu MŽ nijak za Tilligem nezaostává…
Pěkné, pěkné, taky na mě tahle jednotka čeká v “šuplíku”. A i další novinkové stavebnice od Malé železnice. Jen mít tak čas…
nemozem si pomoct ale tieto laserom vypalovane stavebnice z papiera fakt nemusim, a dat za papier 560 Kc je tiez riadna brutalita, vyrobna cena bude na par chechtakoch. ale pohoda, nebudem to nejako brutalne kritizovat, o.k. kto chce nech si to kupi u mna teda vobec nehrozi. plast alebo lept je uz ine kafe.
to PANTANY: no jde vidět, že jsi stavebnice nestavěl a seš jeden z těch co čtou na internetu různé rádoby diskuze :-/ … Až stavebnici budeš mít v ruce, tak pochopíš, že jde o plnohodnotný plast a jen doplňky jsou z papíru. Rozdíl ve výsledku nepoznáš!!! Navíc výborným počinem k tomu všemu jsou teď ty ložiska, které jak mi bylo sděleno v Pečkách dávájí do všech stavebnic vagónů.
Omlouvám se všem, ale šíření “poplašných zpráv” musím zastavit! Kluky z MŽ trošku si myslím znám a tohle si asi fakt nezaslouží :-/ … jejich snaha od mnoha lidí není doceňována. Můžeme být rádi, že se vůbec někdo pustil do něčeho takového a českého.
Pamatuji si mašinkářský “středověk” v naší republice,a poroto říkám,nepodceňujte papír jako stavební materiál.Metodu napouštěného papíru přivedl pan Miloš Kratochvíl z Kolínského klubu k absolutní dokonalosti.V šedesátých a sedmdesátých letech tvořil modely,kterými zastínil tovární BTTB.A tohle je velice podobná technologie povýšená přesným výřezem dílů a možností vytváření různých zámků k udržení geometrie.
Takže pěkná práce,a rád dám brutálních 560,abych si postavil pěkné dvojče,kreré si může každý vylepšit podle svého umu.
to jaroslav blazej a pre ostatnych nadsencov tychto modelov: vsak ako hovorim kto chce nech si to kupi ako hovorim u mna nehrozi, tucna pohoda, zivot ide dalej.
to PANTANY: Chápu tě, jen mě mrzí vůči klukům z MŽ, když někdo šíří to, že vozy jsou jen z papíru -> to není pravda!!! Budme trošku ohleduplní vůči všem výrobcům co se snaží, aby náše záliba neskončila tak, že všechno bude německé jsme přeci češi a slováci 😉
Jaroslav Blažej: ahoj, jsem rád, že jsi se zastal kluků z MŽ, jsou to šikovní chlapíci, osobně se s nimi znám, a když mám cestu, stavím se k nim, a vždy si něco vyberu, dokonce mi nabídly, že mi vyřežou na laseru okna pro mé depo, nikdo jiný mi to nenabídl. A vozy, které nabízí, ve verzích ČD/ČSD jsou už témeř dokonalé…jak bodou penízky, hned koupím.
pantany: jak uvedl Jarda Blažej, je málo takových výrobců co dokážou něco vyrobit, za zakovouto přijatelnou cenu, zejména domečky a vše co se krajiny na kolejišti týče, o vagoncích v TT nemluvě!! Jen poznámku, a ted si rýpnu, vám Slovákům se pořád něco nelíbí, znám to z práce, kde je vás požehnaně. Tohle není stránka na vzájemné osočování, modelář si koupí stavebnici, sběratel koupí hotový vůz! Komu se líbí, koupí, komu ne, nechá být!!!
Zdravím všechny Modeláře! Recenze je suprovní, ale hned jak jsem si přečetl některé komentáře, musel jsem komentovat. Lidi, kteří tvrdí, že 500kč je mnoho, když výrobní cena je nula nula nic, je zcestné. To mohou tvrdit lidi, kteří nakupují brambory v kauflandu v akci, 3kč/kg, ale pokud chcete nakupovat kvalitu, tušíte, že brambory z pole nesou i nějaké náklady. Nafta v traktoru, čas 4 lidí, kteří museli zasét a sklidit a obdělávat. To se pak promítne na tom, že brambory z pole jsou 8x dražší než brambory, které se chemicky “dochucují”. To stejné je i u firem, které dělají s laserem, taky jsem si v minulosti jak jsem viděl laserovat některé věci říkal, na tom přece nic není, nevím jak u MŽ, ale myslím si, že tyto vagony nevyrábí jen jeden člověk, musí se vymyslet, překreslit (/zabere nějaký čas), potom se doladí v počítači nebo přístroji, který to laseru přetlumočí. No a ten čas od vývoje k realizaci, opotřebení počítačů, laserů a hodin práce zaměstnanců až po konečnou expedici si myslím, že je někde jinde. Soukromník si doma na svém laseru určitě udělá pár fušek, kdy ho výroba tolik nestojí, protože to dělá ve volném čase u rodičů doma atp. tak ten to může tvrdit, ale v dnešní době kdy živnostníky a firmy ždímou státníci z kůže se ani nedivím, že firmy (nejen MŽ) musí pracovat s takovou cenou. Pokud se nepletu, MŽ je dlouholetá značka, snad už za Svazarmu a už i naše sousedy jejich ceny lákají. Pokud to zvládáte někdo dělat levněji, klobouk dolů a můžete MŽ konkurovat, rád bych si od vás koupil vagonek za 50Kč a rád se s jejich lepením pochlubím na internetu 🙂 Roman
Pěkně provedená práce! 🙂 Jen se tě zeptám jak je to s křehkostí celého modelu? Zvláště pak v oblasti zábradlí.
Někde jsem četl, že jsou to v současnosti nejstarší vozy v mezinárodním provozu. Mám k ním dva dotazy: existuje k tomu dvojčeti obtisk v epoše IV, nebo jen to, co dělá MŽ, tedy ep. III a ep. V.? Co na to ložit za auta, když se to potiskne III. epochou? Dá se někde sehnat odlitek nebo 3D tisk nějakého toho Spartaka nebo Octavie, případně třeba Cortinu, Simcu, Brouka, Saaba 96, cokoliv? Na burzách relativně dostupná škoda 110R od BTTB je bohužel nepatrně užší, takže propadá.
O jiných obtiscích nevím. Auta – např. 1000MB od Herpy (pravda, na 1 vůz to vyjde za cenu lokomotivy), nebo odlitky od Haulera (Octavia), jsou tady v nabídce v eshopu 🙂 Pokud by to měl být vůz napevno s nalepenými auty, tak bych případně upravil stavebnici tak, aby daný vůz nepropadával (napevno přilepit, nebo odstranit zábrany mezi prostřední dírou).