Hnací vozidla

Stavba parní lokomotivy 434.1 ČSD od p. Cekula

Takže bych vám chtěl ukázat jak jsem stavěl Čtyřkoláka. Je to můj první lept, co jsem kdy udělal a po dvanácti letech je to něco co jsem vůbec udělal 🙂 Budu se především soustředit na pojezd.

Prvně bych napsal, že stavebnice je v celku nenáročná na stavbu. Čekal jsem horší zpracování, vyleptané díly sedí na jedničku a nemá cenu se k nim moc vyjadřovat. Jen upozorňuji na to, že stavebnice je jen holá kastle – nic víc. Obsahuje tendr, kotel, rám, budku strojvedoucího, komíny a polepy. Nejsou tam nárazníky, háky na spřáhla, ani všechny ty trubky a hejblata, co tam mají být ve skutecnosti (vše jsem dělal sám) . Ale co mě osobně štvalo nejvíc, byl fakt, že tam není žádný detailní výkres lokomotivy 🙁 No popravdě tam jeden je, ale to je jen parodie na pixel téma “hádej co je to za vlak”. Návod na sestavení tam je, ALE je tak nepřehledný a divně udělaný, že jsem používal jen popis očíslování dílů (nejsou očíslovány všechny, jen ty podstatné). U některých  dílů jsem určení zjistil až z fotek, které jsem našel na webu. A že to není moc sranda najít použitelnou a užitečnou fotku, se asi přesvědčíte sami.  Proto budu dělat 434 ještě jednou, páč jsem našel lepší foto  až když jsem měl velkou část stavby hotovou a mně to prostě nedá 🙂 Tak jsem se rozhodl, že jí udělám lesklou a né na dráhu. 434.1 bude jen jako dekorace, ale funkční.

Ke stavbě je potřeba koupit: stavebnice spřáhel  Hekttor 12044, žebřík  DK TT 0940, čtyřpatkový tyčový nárazník LEPI 01.

Začneme s úpravou pojezdu BR 92/81 .

Je potřeba ho pořádně ořezat, má na sobě spoustu neužitečnych věcí 🙂 Není potřeba se nečeho obávat, nedá se nic zkazit, ale změna je samožrejmě nevratná.

Je nutná uprava ohnutím kontaktu.

Dál se budem věnovat uchycení motoru. Použil jsem Tillig, starý z BTTB tam nepůjde). K samotnému uchycení je potřeba udělat držák. Použil jsem zbytek leptu a udělal jsem takový patvar. Ten zobáček (1) slouží jen na zasunutí do dílu pod motor se schůdky. (2) je držák ložiska šneku – je opravdu nutný, jinak se vám “kousne šnek” a tohle je nejjednoduší řešení. (3) je uchycení do samotného pojezdu. (4) uchycení plastového držáku motorku, napříč napájet pásek a přehnout přes  plast .

Tohle je díl pod budkou, slouží jak k uchycení motoru tak kastle. Je to upaveno v plánech od p. Cekula – je to součást kastle a je to fajn než začnete řešít pohon, takže nepájet a vytvořit samostatný díl. Tohle je už upravený, ve stavebnicí to je jen takové účko se schůdky, ostatní je opět zbytek plechu. (1) tam se zasune ten zobáček “patvaru”. (2) to je otvor na uchycení k rámu prům. 2mm. (3) napájené packy k uchycení kastle.

Přišroubování schůdků k rámu upravením matky M2 – trošku uřezat a sedne do rámu.

Připraveno na našroubování oje tendru.

Aby se matka oje nevyšroubovala, je na spodek rámu nalepen kousek pěnového těsnení, co se používá na okna a dverě.

Nasazení motoru na rám.

A opět nasazujeme 🙂 osu pohonu. Je upravená delší o 10mm než puvodní ( ještě že mám hřebíky) a zajistíme špendlíkem do otvoru 0.8mm, vyvrtaným skrz celý rám do oka (3) na “patvaru”.

Zapájíme sběrače k motorku společne s kondenzátorem (já ho tam ješte nemám).

Takhle by to mělo vypadat před složením.

Spodek kastle, (1) mezi písty vyvrtat uprostřed dírku a vyřezat 2mm závit (sešroubování kastle). Je to vlastne puvodní závaží napájené na rám. (2) taky napájet na rám.

(1) tohle jsou packy na zasunutí do kastle, jsou mezi dýmnicí a písty uvnitř kastle, drží předek kastle. (2) je otvor na zafixování a sešroubování kastle a k uchycení prědní nápravy. Dvojkolí je z BR 56/86.

(*22-25) Provedeme zasunutí kastle a podvozku.

Aaaaaaaaa to je výsledek .

Kompletování táhel pístu je taky jednoduché, jsou to špendlíky a to čevené je bužírka od drátu (čevená proto že jsem opravdu nenašel čenou 🙂 )

Samotné uložení vrchu soustavy je provedeno tak, že jsem ustřihl pásek mosazi a ohnul do U, vyvrtal diry 0.9mm na špendlík, pak jen připájet na rám a hotovo.

Před lakem.

Po laku a před složením, je to vlastne kompletně rozložená 434.

A skoro hotovo 🙂

Měsíc práce utekl jak voda.

Nejdéle jsem dělal to všechno okolo, ono napájet všechny ty serepetičky je neskutečna dřina a to jsem hooodně zjednodušoval, protože jsem němel potřebný materiál.

Ale podruhé to bude jiná káva, tedy 434 🙂

Ještě doladit, nasypat uhlí, obarvit přední osu, nasadit spřáhla a snad hotovo.

21 komentářů: „Stavba parní lokomotivy 434.1 ČSD od p. Cekula

  • Tak to tedy smekám, já jsem se zmohl jen na Štokra od DK, ale tohle je jiná frajeřina…

  • No super práce, vypadá vážně povedeně! To, že je první lept? No klobouk dolů! Leštěnka jak z fabriky!
    Do dalšího kola bych jako extra horskou prémii doporučil použít kinematiky, pětipólový motor Mashima a výměnu převodů za modul 0,3 a bude to dokonalý 😀

  • Na prvotinu perfektní. Jen škoda žes použil ten ohyzný pojezd BTTB. Já se na ní (stejně jako na štokra a kupu dalších) taky chystám, jen si najít čas. Ale plánuju jí posadit na Tilligův pojezd a možná zkusím pohon narvat do tendru. Taky na ní nechci ta půlená vrata, ale klasická vypouklá: http://www.vlaky.net/upload/galeria/000695/012764.jpg . Tak mě napadá, jsou ve stavebnici taky, nebo aspoň stavebnice s něčím takovým počítá? Nebo budu muset koupit sadu na 455 od Hekttora a patřičně upravit?

  • Ve stavebnici jsou jenom ta půlená. Ale ta hekttorovská sada de docela pěkně použít.
    Jinak moc pěkný model.

  • vypouklá vrata,vzduchojemy a další věci se dají docela dobře ořezat z odlitku této řady.

  • Hezká práce! Nehodláte se s novým modelem pustit i do zpřesnění pojezdu? Poslední náprava má totiž jiný rozvor, než ostatní nápravy a při stavbě mého modelu (434 2186) je ten 0,5 mm docela vidět. Také křižák je na předloze dvojpravítkový. Jestli jsem Vám tím nasadil brouka do hlavy a rozhodnete se u dalšího stroje, co budete stavět, vytvořit lept křižákových pravítek, křižáku a spojnic, tak Vám budu nápomocen ze všech sil a jistě se najde i spousta zájemců na tento lept. 😉 S pozdravem Golem

  • To Golem: Pokud by byl lept spojnic a hlavně dvoupravítkového křižáku, pak bych se ze všech sil snažil nacpat pohon do tendru abych mohl na mašině i prodloužit rozvor. Ale minimálně bych se pokusil sehnat Tilligova kola na BR92 protože mají menší okolky a vypadají celkově lépe.

  • Já právě nad pohonem v tendru taky uvažuji. Jinak okolky se dají dobře stáhnout pilníkem, upneme li za druhou stranu nápravu do vrtačky 😉 Zkusil sem to u 414 096

  • TTmilli – ja mám 434.1 rozostavanú. Kola z novej BR 92 sú krajšie, ale ja použijem kola z novej V36 Tillig (ešte menšie okolky a väčšie hviezdice), Rám mám nakreslený na papieri pre túto variantu s tým, že osi dvojkolí sú presne podľa skutočnosti. Pohon určite do tendra.

  • Tak teda dik za pochvalu sem rad ze to aspon nekdo oceni. Ale jak sem psal byl to muj prvni lept a neni ani zdaleka hotovej. Jen sem to udelal abych se poucil jak to aspon delat. Jinak ten pojezd je BTTB ale priste to us bude tilling jen sem nechtel zrusit noveho tillinga napoprve :-))) A pohon v tendru by nebyl zas moc dobrej napad je dost malej ale hlavne by byl dost lehkej us jen samotny lept vazi opravdu dodne a utlacit jeste naklad ? Takhle se zlepsila taznost tak o 100% ale jinak sem mel pripravenou variantu s volnou budkou s motorem uvnitr kotle.

  • Tak PANE MODELÁŘI, tohle už se vymyká mému chápání. A hlubší poklona už je jen kotrmelec. Nádhera.

  • Výborné lepšího jedničkového čtyřkoláka jsem neviděl.

  • Super! Já bych to ale trochu zmatněl…

  • Za precizně odvedenou práci chválím, a to jak na lokomotivě tak na pojezdu. Určitě bych se pro příště také přikláněl k tomu zvolit jiný vhodnější pojezd s menším pětipólovým motorem. A taktéž bych byl příště střídmější při lakování, volil bych spíše pololesklý lak a jen lehce poprášit, skutečná lokomotiva sice z výroby lesklá byla, ale barvy velice rychle zašli, a hlavně model je v měřítku 1:120 tak by i ten lesk měl být 120krát menší :-).

    Ale jinak moc chválím a rozhodně pokračuj, máš talent.

  • Já bych doplnil k tomu lesku,že i pokud je to lokomotiva čerstvě po vyrobení,tak dýmnice je vždy matná!!

  • Ztotožňuji se s názorem airwara, ale určitě bych volil podstatně lepší pojezd, ale jinak na tvoji prvotinu parádní práce.

  • Na prvotinu skvělé,pan konstruktér Rihosek by Tě vzal beze všeho na pivo,z pojezdu by si zasloužil dosadit dvoupravítkový křižák.
    Ještě jednou chválím,vypadá jako na vlečce ČKD v roce 1917.

  • Opravdu velice podařený model.
    Chtěl sem se zeptat. Nezbyla vám ze stavebnice nějaká závaží rozvodu?
    Děkuji.

  • Ne nic me nezbylo delal sem to ze zbytku co sem mel. Ale zavazi sem pouzil to puvodni co tam bylo ,protoze je z cinu a jen sem to napajel na kastlu.

  • Ahoj,

    mám dotaz na autora. Jakej běhoun jsi použil a jaký dvojkolí pro tendr? Díky.

  • Do tendru idú pokiaľ viem lúčové kolesa 995 mm reál cca 8,3 mm TT , dajú sa kupiť Hädll .Behúň je 830 mm reál, TT 7 mm . Dá sa použiť predný behúň napr. BR 86

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..