Nákladní vůz ř. Fall/Wap z leptu Cekul
Jak napovídá trochu název, pustil jsem tentokrát do stavby známého nákladního vozu ř. Fall/Wap, který je v nabídce p. Dvořáčka jako polyuretanová stavebnice. Ale na její postavení jsem využil novinku-stavebnici tohoto vozu z leptaného plechu od firmy Cekul.
Součástí stavebnice jsou planžety mosazného plechu s díly vozu a druhá s díly podvozků, stručný přehledný návod a obtisky.
Vyjmul jsem z leptu hlavní části, tedy horní část skříně a díly vnitřní přepážky.
Tyto jsem si vytvaroval.
Tu horní část skříně jsem následně zkompletoval.
Rovněž i vnitřní přepážky.
Pak přišly na řadu další díly spodní části skříně – bočnice, střední rámeček a čela.
Sestavení bez problémů, díly mají zámečky a krásně zapadají do sebe.
Do této části se musí vsadit zkompletované díly vnitřní přepážky.
Navrch pak horní část skříně, vše řádně proletovat.
Potom jsem osadil vrchní žebrování na čelech.
Následovalo žebrování horní části bočnic.
Potom přišlo na řadu žebrování dolní části, tedy výsypných klapek.
Čela jsem ještě doplnil stříškami.
A nyní začala příprava pojezdové části vozu, nejprve rám podvozku.
Vytvarovat.
Další díly k němu jsou obslužné plošiny.
Taky detaily na čela rámu – desky nárazníků a tažné středové háky.
Takže jsem osadil nejprve detaily.
Potom přidal obslužné plošiny.
Zkouška kompletace sestav.
A můžeme jít na podvozky, příjemným překvapením jsou i díly na sestavu kinematik, buď s očkovými spřáhly nebo příprava pro šachty.
Takže jsem si připravil díly jednoho podvozku.
Tyto potom zkompletoval a ihned proletoval.
Takto jsem si připravil oba podvozky, potom jsem vrtáčkem z vnitřní strany „vyhloubil“ ložisková pouzdra v místech naznačení.
Podvozky jsem výškově doladil pomocí podložek.
K upevnění na rám podvozku použiji šroubky a na rám naletuji podložky.
Vrátil jsem se zpět ke skříni vozu a doplnil ho madly a žebříky na čela.
Z mosazné trubičky a tyčky jsem ještě vyrobil nárazníky a přiletoval na rám.
Provedl jsem ještě váhovou zkoušku vozu, vzhledem ke své délce 110 mm by měl vážit 27,5 g, ale je trochu těžší.
Vše jsem nejprve odmastil, potom ještě vyčistil ultrazvukem a nastříkal základovou.
Následoval nástřik šedou, lakem, nanesení obtisků, patina, opět lak.
Podvozky a rám černou.
Sestavit „naostro“ kinematiky, šachty vybavit spřáhly.
Podvozky potom vybavit dvojkolími, osadil na rám a vše zkompletovat.
Vůz uvnitř ještě doplnit zbytky uhlí a jinak může být zařazen do pravidelného provozu.
Na závěr mohu jen uvést, že stavba není nikterak náročná, vše je přesné, celý vůz se nechá postavit za dva večery.
Tímto patří p. Cekulovi dík za další obohacení vozového parku.
proti odlitku lépe vynikne patina řekl bych ;] pěkná práce!
Ta strukture výztuh je oproti odlitku “hrubší” čímž se ta patina víc ukáže. Jsou rovněž řešeny lépe horní partie vozu. Co mi však na tomto vozu stále “chybí” je lepší provedení vnitřku – výztuhy atp, a také ta hodně vysoká hmotnost…
Pamatuju verze se zakrytýma plošinama (“bouda” přes celou šířku vozu – ale jen na jednom konci, žebříky přes celou vejšku na druhým), taky mi ty vozy jako malýmu harantovi připadaly tmavší (zhruba britskej odstín Sea Grey). Jinak plech umožňuje udělat vůz s deformacemi, které u předlohy způsobovalo sypání nákladu – sežvejkaná horní hrana mezi výztužema, různý boule na bocích. Možná by to chtělo ještě trošku zasvinit práškovejma patinátorama za sucha (směs černý, prachu a rzi s proměnlivým poměrem složek podle umístění).
krásná práce, ale neviděljsem ji na stránkách výrobce v TT, jen v H0 a N 😉
jako vždy dobrá motivace ke stavbě leptů jen tak dále,myslím si že by mu slušela i jiná barva kvůli zvýraznění potisku.
Patiny je až až ne vždy vše vynikne z přeplacanou patinou.Jezdily i vozy které byly nové nebo po opravě.
Patina a její rozsah je opravdu věcí názoru, někdo má raději vozy čisté, někomu je třeba tohoto zašpinění ještě málo, já jsem docela spokojen.
Pokud je mi známo, ČSD tyto vozy provozovaly převážně v šedé barvě, později docházelo i k přestřiku na červenohnědou, tak jak je v současné době provozují soukromí dopravci.
Jarda TT Dluhonice: Na stránkách výrobce zatím opravdu není, jedná se o novinku v TT, ale od března by měly být.
Nedávno jsem potkal několik zrekonstruovaných kusů v zářivě modrý barvě, patřily nějaký firmě na štěrk a lomovej kámen.
Střelec: Zajímavé, a jsou nějaké fotky?
Bohužel, zahlíd jsem je náhodně z okna vlaku a foťák s sebou běžně netaham. Taky jsem takhle “omylem” potkal loni v létě prototyp náhrady za MUVku v Černý v Pošumaví, byla tam v rámci testů….
modré bunkráky:
http://parostroj.net/katalog/nv/formular.php3?ind=66&odkud=0&obdobi=0&ktere=0&razeni=0
http://parostroj.net/katalog/nv/formular.php3?ind=106&odkud=0&obdobi=0&ktere=0&razeni=0
To jsou ale úplně jiné vozy 🙂
Vladimír_B: VoVo má naprostou pravdu, v odkazu jsou úplně jiné vozy, jsou jugoslávské výroby, kdežto wapka je československé výroby. I tak díky za snahu, rád bych viděl tu klasickou českou v modrém nátěru, zatím jsem neměl štěstí.
Jirka: a taky mít nebudete, protože ty české jsou skoro všechny zrušené a ty zbývající má AWT (OKDD). Pokud je teda ještě má a ti je určitě nedávali do modré. Modré byly a jsou jen ti jugoši.