Faccs LPH a bezproblémová instalace kinematik
Kdysi dávno už jsem se do tohoto dobrodružství vrhnul v článku o vozu Faccs s krytou střechou. Tehdy jsem kvůli umístění kinematik frézoval a byla to spíše hodinářská práce a hlavně dost otrava. Tentokrát to bude mnohem jednodušší.
Inspiroval jsem se u kolegy Rosťopiše, i když momentální nápad jsem nakonec vymyslel “sám” – Rosťopiš mi psal, že dokázal umístit kinematiky do vozu a ani se při tom nezadýchal… No a když jsem přemýšlel, jak to mohl udělat, tak mě napadlo to, co bude obsahem násleujícího pojednání. Nakonec jsme se shodli na tom, že jsme to oba udělali stejně.
Jedná se samozřejmě opět o stavebnici LPH.
Vrhneme se tedy rovnou na to, co je potřeba udělat jinak, aby šlo umístit kinematiky s úsměvem.
Takto vypadá původní rám.
A takto vypadá rám už upravený. Všem zřejmě dojde, co zde bylo změněno 🙂
Zde jsem se vrhnul do začištění korby. Jak jsou po koncích podlahy ty černé fleky, tak tam byl asi nějaký vtok ve formě nebo něco takového.
Vznikly tam takové jemné výstupky, ale protože jsou na obou korbách stejně a nešly by obě půlky slepit správně k sobě, je potřeba zarovnat výstupky s okolím (zde nožíkem vydloubnutá malá prohlubeň).
Na aukru jsem před nějakým časem sehnal závaží dělané přesně pro tyto vozy.
Závaží se vsazuje úhlopříčně pod falešnou podlahu (takto samozřejmě podlaha ve skutečném voze nevypadá).
Pak stačí slepit obě půlky korby k sobě a závaží je zafixované, pasuje přesně a je to asi nejlepší řešení závaží, i když hmotnost ani tak není dostatečná.
Nyní už můžu přistoupit ke kompletaci vozu. Rám slepený s podélníky.
Přilepená korba.
Přilepené čelníky odřezané z původního rámu. Je třeba lepit pomalu a pečlivě a nechat díly alespoň lehce proschnout.
Poté přijde přilepit na obě strany plošina. Ta krásně zafixuje pevnost čelníků a podélníků ve všech osách, takže se není třeba obávat o pevnost rámu.
A tím nám vzniklo co? No přece krásný hladký prostor dostatečně velký pro umístění kinematiky.
Je třeba dát pozor při lepení žebříků – ty jsou trochu delší a při vlepení do otvoru v podlaze mohou vyčuhovat, doporučuji je proto o pár desetin milimetru dole zkrátit.
Tím je příprava pro kinematiky hotová a ani to nebolelo 🙂
Pří běžném pohledu není poznat, že čtvrtina rámu zmizela, snad krom škvírky mezi plošinou a příčníkem s uložením podvozků, ale jak uvidíte na konci, tento otvor nám zaplácne právě kinematika.
Už je nastříkáno a připraveno na vlepení kinematiky.
Kinematiky jsem samozřejmě zvolil od SDV. Tentokrát na nich bude třeba provést jednu úpravu – místa ve Faccsu opravdu není na rozdávání a kinematiky se bez úpravy sice vejdou, ale podvozky se neotáčí. Takže je potřeba kinematiky trochu seříznout, což lze nejlépe žiletkovou pilkou s trochou trpělivosti – netlačit, nebo odlamovacím nožem – tlačit. A nejlepší je to samozřejmě udělat před kompletací kinematiky.
Jen pozor, protože se odřeže plocha, kde se kinematiky lepí k sobě, je potřeba lepit opatrně. Už hotovou kinematiku lze také takto amputovat, ale už jen žiletkovou pilkou, veeeelmi opatrně a chce to dát pozor, aby se kinematika nerozlepila.
A zde už je kinematika vlepená do vozu. Zasunutá co nejhlouběji k uložení čepu podvozku. Co nejhlouběji znamená cca půl milimetru za čelník, takže žádná sláva 🙂 Překážkou je především poměrně masivní magnet, odvážlivci mohou odfrézovat ještě kus rámu pro hlubší zapuštění.
Třeba Peho má v tomto výhodu že je asi o dalšího půl milimetru kratší a lze jí tak zasunout ještě o kousek hlouběji.
Trn se nemusí nijak zkracovat, vychází to výškově zhruba takto (chce to doladit na kolejích).
A takto se k sobě přiblíží dva vozy osazené SDV kinematikami.
Těch půl milimetru na Pehu by ve výsledku ubralo další milimetr, ale i takto je to výrazné zlepšení na to, že na voze vlastně není místo na žádné pokročilé výmysly a úpravy.
Já vím, nové Loco Faccs se rozmáhají čím dál víc, ale myslím, že pro nás – domácí stavitele – budou mít LPH stavebnice ještě dlouho své kouzlo a zároveň budou znamenat výraznou finanční úsporu 🙂
Jo tak je to úplně v pohodě, já to taky tak dělám, jen neřežu kinematiku tolik, jenom nožem srazím hrany na široké části, ale zato odříznu příčník podvozku.
VoVo: Je fakt, že u té mojí poslední Faccs LPH (viz dříve-s leptanými doplňky TT Jeník) jsem použil Peho, ale i u nich jsem odřízl ten výstupek.
Ale jinak dobrý. A jak říkáš pro nás stavitele LPH pořád dobrý.
No Jirko neboj, tvůj článek jsem si znovu prošel před psaním, abych viděl, jak jsi to dělal, ale ty jsi taky jen frézoval a zeslaboval rám. Tohle má výhodu že se to zapustí hlouběji do vozu a tím se to nemusí tolik pižlat protože to méně překáží.
Jinak na počátku jsem se celkem bál snížení tuhosti vozu, ale teď už to dělám i u Rajek a funguje to všude stejně dobře 🙂 A příčník podvozku samozřejmě musí pryč, to už jsem ani nezmiňoval protože jsem to bral za samozřejmost 🙂
VoVo: Jo, jo, frézoval jsem, protože jsem si nebyl jist, jak se ty leptané lávky budou chovat, ale v budoucnu to budu dělat jako ty, ty podlahy drží jak “přibitý”, tak se na ně v poho může kinematika přilípnout.
To jsem se akorát bál, že to nevydrží podvozky, když jsem je zeslaboval a vytvářel ty otvory, ale dopadlo to dobře a už jsem jich zase pár udělal.
No, včera jsem skládal leptané masky podvozků pro Wapku a je to ještě lepší. Neboj, pochlubím se.
Už před rokem jsem tento problém řešil na svém webu. Udělal jsem to úplně stejně jako Vy. Povedlo se mi do Faccs narvat kinematiku Peho 101 ještě s rezervou a kinematikou jsem si zaslepil i bývalý otvor pro spřáhlo na průžinku. Zde foto: http://files.lhotisazejmi.webnode.cz/200000709-639b866e24/IMG_5070.JPG 😉
No vida, ten článek jsem si prohlížel ale už je to dooost dlouho a tehdy jsem tuhle problematiku neřešil. Každopádně jak už jsem naznačil na začátku, patent si na tenhle způsob dělat nehodlám a určitě (teď už je to i potvrzené 🙂 ) nejsem první, koho to napadlo 🙂
Zejmi: no pěkně sis zabrousil :-), ale nejsou pak vozy daleko od sebe? Kinematika by měla být tím výstupkem právě v díře pro spřáhlo – na to ten výstupek je, že 🙂 To bych radši dal kinematiku s magnetem.
Jinak jak píše VoVo, u Rajky je to malina, tam se dá rám vykostit dle libosti, protože pod rakev stejně dávám celoplošnou desku a jen ji nad kinematikama zhora vyztužím, ale u Faccsu holt tu “sílu” musí snést plošina.
Zdravím, pěkná práce VoVo. Měl bych však jeden, možná nevhodný dotaz, (nebo spíše hloupý), pro usazení podvozku na rám, takto vybavený kinematikou, je nutno upravit tento podvozek, tedy oddělit z příslušné strany část “žebroví” pokud se nemýlím (mezi podélníky podvozku nad jednou nápravou……)?
VoVo:
První jsem s tím nejspíš taky nebyl. 🙂
Zlámalík:
Vozy by při této úpravě a klasickém nasazení byly opravdu daleko. Do šachty jsem proto vyvrtal otvor. Zde foto: http://files.lhotisazejmi.webnode.cz/200001069-c85ffc95a4/DSC_4140.jpg v pozadí právě osvětlená 742 132-4. Kinematika i po této úpravě funguje skvěle a nemám s vozem žádný problém.
Zejmi: Vyřešeno na jedničku. Palec nahoru.
To už je na mě moc úsilí kvůli ušetřeným 20 korunám, lepší připlatit za jistotu v podobě Peho 100 nebo koupit SDV 🙂
VoVo: asi tak. Peho 100 to jistí.
Jarda TT Dluhonice: dotaz je naopak chytrý, je to tak, na podvozku se musí vykostit jedna strana. Platí i pro všechny obdobné konstrukce (Rajky apod.).
Jojo už se na to někdo ptal tak už jsem tu na to odpovídal, podvozek samozřejmě amputovat jako vždy: http://www.mojett.cz/wp-content/2011/12/000_1761.jpg
K tomu lze říci jen jedno. Nemá to chybu
Možná by jste to dalo dohnat pevným spřáhlem