Tatra 815 AD-28 od p. Štěpničky
Opět se mi dostala do rukou další zbrusu nová stavebnice z dílny p. Štěpničky, tentokrát Tatra 815 6 x 6 s jeřábovou nástavbou AD-28.V tomto provedení se jedná zatím o nejrozsáhlejší stavebnici, protože po sestavení vznikne „funkční“ model – jeřábové rameno včetně kotevních patek je možno ustavit do pracovní polohy.
Součástí stavebnice jsou již tradičně jednotlivé díly opět pečlivě odlité z polyuretanové pryskyřice, arších leptaných dílů, tyčka profilu evergreenu prům. 1 mm, mosazné trubičky a tyčky, aršík obtisků a samozřejmě návod ke stavbě, tentokrát poměrně rozsáhlý.
Opět jsem vlastní stavbu zahájil začištěním veškerých odlitých dílů.
Nejprve tedy podvozková část.
Tady mi to nedalo a opět si upravil přední nápravu a kola jsou nyní natáčecí.
Vyrobil jsem jednoduché závěsy ze zbytku mosazného plechu tl. 0,3 mm a drátku prům. 0,4 mm.
Z tyčky evergreenu podle návodu se nesmí zapomenout vyrobit a osadit torzní tyče na páteř podvozku.
Pak jsem si označil středy a svrtal jeřábovou plošinu s podvozkovou.
Jeřábová plošina následně opatřena čepem prům. 2mm, který byl zhotoven ze zbytku vyplétacího drátu do JK.
K zadní části jeřábové plošiny je přilepena strojovna navijáku.
Dále bude osazena podvozková plošina kanálem pro výsuvné patky, krytem motoru, nádrží a úložnými bednami.
Místa uložení jednotlivých dílů jsou na podvozku vyznačena, zadní kanál je opatřen osazením pro snadnější umístění.
Nyní jsem si připravil doplňkové díly z aršíku leptu pro tento podvozek, a to přední i zadní blatníky, kryty kanálů výsuvných patek, páčky ovládání patek a podpěru jeřábového ramene.
Nejprve je nutno blatníky před jejich osazením vytvarovat podle návodu nebo fotografií skutečného vozidla (fotky skutečného vozu pochází z mého archívu).
Nyní je možno tyto díly osadit na podvozek.
Pouze je třeba pamatovat na to, že na boční plochy rámu podvozku přijdou přilepit podpěry pod kabinu řidiče.
Pak přijde na řadu taková „lahůdka“, a to boční schůdky, jedná se o velmi drobný leptaný díl, kdy je nejlépe po vytvarování celé tyto schůdky proletovat. Opět je vytvarování znázorněno v návodu.
Následně jsem je osadil na určené místo na levé straně podvozku za předním kolem.
Nyní zbývá sestavení kabiny řidiče, v tomto případě dutá varianta, takže spodní část je odlitek a horní lept. Střechu připevním až po nástřiku barvou a zasklení kabiny.
Ještě usazení již zmiňované podpěry pod kabinu, předtím ale vytvarovat.
Zkusmo celou sestavu podvozku-vozidlo zkompletuji, zbývá jen osadit výsuvné patky a doplnění vnitřního interiéru kabiny.
Takže patky jsou odlitky osazené drátky znázorňující pístnice.
Tyto jsem vytáhl a přiletoval k nim patkové desky z leptu, pak je teprve odstranil z planžety.
Opět jsem provedl zkusmo kompletaci vozidla. Pak jsem ho odložil a začal se věnovat sestavení jeřábové nástavby.
Osadil jsem interiér kabiny jeřábníka sedačkou, ovládacím pultem a ovládacími pákami z leptu.
Ještě jsem se vrátil zpět ke kabině řidiče a z leptu doplnil volant a z drátu řadící páku.
A taky stupačky.
Navíc ještě střechu ochranným plechem.
Pak jsem již zase pokračoval na jeřábové nástavbě.
Vytvarování kabiny jeřábníka. Před ohýbáním jsem ji ale trochu upravil, vystřihl jsem z ní dveře, budou v otevřené poloze.
Z nějakého leptového odpadu jsem vyrobil náhradní hranu kabiny.
Kabina na zkoušku umístěna na plošinu.
Nyní přicházejí na řadu jednotlivé díly ramene.
Nejprve všechny díly naohýbat.
Potom proletovat a začít osazovat doplňkovými díly.
Zkouška sestavení ramene dopadla dobře, jde zasouvat.
Musel jsem zase udělat kontrolní kompletaci zpracovaných komponentů.
Z dalšího zbytku leptu a trubičky jsem vyrobil buben navijáku, aby bylo na co natočit „lano“.
Ke stavebnici přiložené mosazné trubičky a tyčky jsou určeny k výrobě hydraulických pístnic ramene.
Po doplnění leptanými deskami (díly č. 34 a 35).
Na závěr zbylo pár drobností.
Kabinu osadit zpětnými zrcátky, zkompletovat bubny a hák, rameno osadit litými bubny.
Opět kontrolní kompletace částí vozidla.
Snad už je to všechno.
Takže přijde na řadu „lakovna“. Komponenty jsem opět nejprve přilepil na špejle a párátka, potom již základovka (surfacer).
Po zaschnutí jsem volil barevnou variantu-červená, modrá, oranžová, zelená, žlutá, vyhrála žlutá.
Po zaschnutí nanést obtisky, zvýraznění světel a provozní zašpinění – využil jsem obyčejné saze a na kola patinátor bláto.
Konečná kompletace může začít. Páteř s koly přilepit k podvozku.
Do něho nasunout patky.
Zasklít kabinu řidiče a uzavřít střechou.
Osadit ji na podvozek, přidat výfukový tlumič.
Zasklít jeřábovou kabinu a doplnit ji otevřenými dveřmi.
Na jeřábovou plošinu do sedačky umístit postavu jeřábníka.
Osadit kabinu.
Upevnit zkompletované rameno.
Přidat rezervní kolo na rameno výložníku.
Na buben navinout lano (černá nit). Navléknout do kladek, doplnit hákem a zajistit na desce.
Z nitě jsem vyrobil závěsné lano, které bude zavěšeno smotané na hácích výložníkové podpěry (na jejich zhotovení jsem použil leptané kliky). taky jsem obě kabiny doplnil stěrači (lepil jsem je opravnými lakem od Agamy).
Kabiny jsem doplnil oranžovými majáky (k tomu posloužila špejle).
Nevím jak komu, ale mě se líbí.
Ještě zapózovala spolu “se svojí menší kolegyní” T 815 AV 14
A to je vše, zbývá nějaké pracovní umístění na kolejišti (staveniště, doptavní nehoda, vykládka nákladu z vagónu na vlečce, …). Fantazii se meze nekladou.
Čo k tomu dodať? Jednoducho paráda! 🙂
skvělý,nádhera
😀
tak to opět nemá chybu, jaké jsou jeho rozměry? Stálo by za pozornost udělat ještě jednu fotku s naši českou tvrdou korunou 😀
moc krásny 😉
Příště čekám funkční naftový motor, jinak to bude dost stagnace 🙂
Prosím taky o srovnávací fotku s 1 Kč.
Vždy jsem věděl, že “duo Štěpnička” tedy otec a syn umí. Jinak díky za bezvadný popis stavby a ten jeřáb prostě nemá chybu , tak ať se daří dál.
Zlámalík: brečíš dobře, ale na špatným hrobě – měl bys zatlačit na autory stavebnice. Ale osobně si myslím, že to neuspíšíš, tímhle tempem zlepšování kvality stavebnic se k funkčním motorům dostanou až za několik málo měsíců… 🙂