Silniční vozidla

Něco jiného než Tatra – Liaz hasičský speciál TT

Jedná se opět o resinovou stavebnici, kdy jednotlivé díly tohoto známého nákladního vozidla Hasičského záchranného sboru jsou odlity z polyuretanové pryskyřice.

Celá stavebnice je potřeba nejprve očistit od nálitků a otřepů.

Základem je podvozkový rám s nápravami, na které stačí začištěná kolečka přilepit. Součástí tohoto rámu je i interiér vozidla, skládající se ze sedadel, krytu motorového prostoru a imitace volantu.

Dalšími díly jsou odlitek duté kabiny a skříň nástavby. Oba díly kromě začištění nevyžadují žádné další úpravy.

Já jsem ale přeci jenom udělal drobnou úpravu této nástavby, kdy jsem z měděného drátku o prům. 0,25 mm vyrobil boční zábradlí.

Nyní lze již prakticky přikročit k povrchové úpravě jednotlivých dílů, opět jsem je pro snadnější manipulaci připevnil na párátka a pak nastříkal základní barvou.

Další nástřik byl proveden odstínem bílé a po zaschnutí následovalo zakrytí částí těchto ploch, které tak zůstanou, a dále nástřik odstínem červené.

Drobné díly jsem stříkal rovněž jednotlivě, vodní dělo a žebříky stříbrnou, proudnice a bednu šedou.

Na skříni nástavby je nakonec třeba žaluzie a střechu opatřit světle šedou barvou. Podvozek stačí stříknout na černo.

Ještě před vlastní kompletací vozidla je nutno zasklít kabinu osádky. Takže čelní sklo je přiloženo ke stavebnici, jedná se o bublinu pevné fólie, která rozměrově pěkně zapadne do rámu čelního skla karoserie.

Boční okna lze zasklít přiloženou fólií celoplošně, ale toto řešení se mi moc nelíbilo, takže jsem zvolil výrobu jednotlivých oken a naznačení rámečků větracích skel.

Dalším vylepšením je výroba zpětných zrcátek, která jsem vyrobil ze zbytku alpaky a drátku. No a zcela naposledy jsem přilepil stěrače ze zbytků různých leptů.

41 komentářů: „Něco jiného než Tatra – Liaz hasičský speciál TT

  • Pěkné. Kdy, kde a za kolik? 🙂

  • Super práce, zase mi někdo udělal radost. Ještě tak k tomu mít nějakou hasičskou zbrojnici = ” super celek! ” PS: nevíte někdo o nějaké? Myslím tu zbrojnici.

  • Krása jako obvykle skvělá práce.
    Není to náhodou model od TOMKITa??
    Hasičskou zrojnici dělá Auhagen, já osobně si zkusim postavit vlasní stanici HZS.Jediný co k takový typicky vesnický výzbroji SDH zde chybý je Avie DA a T148 CAS32.
    Skvělá práce jen tak dál!

  • A zase auta! 😀 Ale teda musím říct že se vám to povedlo. je to TT takže pěkně maly a ty detaily, hmmm, prostě fakt super práce! 😉

  • Smrnda: Auhagen NECHCI !!! , chci něco českého a originálního! Třeba ES-Pečky nebo Malá Železnice? Nebo jinak nemáte zkušenost někdo s tím laserováním malé železnice? Nechalo by se to udělat na zakázku?!Něco jako třeba tohle: http://www.vitkov.info/Prohlidka/HPIM7962.jpg Nevíte?

  • Kluci, díky za pochvalu. Hasičskou zbrojnici do budoucna určitě a výhradně českou, stačí jít na procházku s foťákem a pak podle foteček postavit už nebude problém.
    Co se týká stavebnic, jestli máte někdo zájem, ještě jich pár mohu přenechat. Přes koímentáře se ozvu meil a můžeme se dohodnout.

  • Sakra, kašlite už na auta a poďte lepiť vlaky 🙂
    Super práca. Akurát tie majaky by som spravil z modrého priehľadnáho plastu, napr. robia sa z neho zubné kefky.

  • Ad Miroslav : Už se zase brzy dočkáš, posílám VoVovi něco dalšího,zase budou kolejová vozidla.

  • Pěkná autíčka, někdy mě až mrzí, že se zaměřuju na jinou epochu. Jen nechápu, proč chce někdo shánět stavebnici hasičské zbrojnice, když v každé větší vesnici se nějaká najde a všichni jste zdatní modeláři, tak proč si nevymodelovat něco podle české předlohy. Degradovat krásná česká autíčka ohavnou plastovou hasičárnou z Německa mi příjde nepatřičné.A inspirace “jak na to” byla i na těchto stránkách a nebo na “kubickaparabola”. A zase tak složité to není, pokud ovšem někdo není “počítač nýtů”, jak říká VoVo.

  • Parádní prácička. Pokud by byla volná stavebnice, měl bych zájem.

  • Nikomu Auhagen nenutim pouze jsem zmíni že dělá zasič.zbrojnici.
    I já jsem zastáncem “Udělej si sám, vypadáto mnohem líp!”
    Jinak při bližší zkoumání fotek bych vytkl asi jen tu zadní nápravu,příjde mi poněkud moc zapadlá pod vůz no a majáky ale to je chybka u výrobce.
    Ale jako celek super!

  • Pěkná prácička,moc pěkná.Já dělám Tatry od p.Štěpničky,ale o tu “Lízinu” bych měl vážný zájem.

  • Ten leptanej žebřík patřil ke stavebnici, nebo ho bylo nutný sehnat samostatně? Pokud se daj koupit extra, tak bych uvítal informaci kde. Potřebuju je na překopaný vagóny “dřeváky”.

  • Aha, já to do článku nenapsal, ano, ten žebřík je leptaný z produkce fy Dk-model, jeden mi stačil na tři auta.

  • Pěkně jsi to udělal,co nejdřív udělám Tatru s krátkou kabinou,has.zásahové vozidlo 4X4.

  • Tomáš: Bude někdy možné od tebe vidět něco hotového? Zatím už asi rok sleduju vždycky tak akorát naohýbaný lept, ale nikdo nikdy neviděl nic opravdu sestaveného. Na to, jak se všude chlubíš plány (a tady jsi neudělal výjimku) jsi zatím “nic” neukázal! Stránky nefungují.

  • mrkwik: Díky! Bohužel jsem mimopražskej.
    Co se týká aut v TT, chtělo by to něco klasicky prvorepublikovýho, nebo těsně kolem druhý světový.
    Nákladní “Laurin a Klement” je ale dost letitej. Jako náklad či doplněk pro starý časy se hodí lokomobily či traktor Svoboda + koňmi tahaná zemědělská technika od DAVO (i jako rezavej šrot za plotem pro socialismus), ale někdo by se časem mohl věnovat i starým armádním vozidlům. Na H0 je situace poněkud lepší, ale většina vozidel je k mání v hotové podobě pro sběratele za dost vysoký ceny.

  • VoVo :

    Ono totiž stále nic mého nemá podvozky, vývoj podvozků je v mém případě tak náročný, že ještě minimálně půl roku nebudou (vývoj software a radiového řízení). Moje modely jsou ve stavu samotná kastle, případně samotná kastle s lakem.

    Ale to nic nemění na tom, že existuje asi 20 modelů se statickým podvozkem, které jsem ale nedělal já, ale jiní modeláři z mého leptu. Ke všem modelům statický podvozek existuje, jen já jej nesestavuji.

  • Myslíš, že bys prosím od někoho sehnal nějaké fotky na ukázku? Mě by to dost zajímalo jako statický model, hýbací mě neberou…

  • VoVo: Pár fotek tu mám (B961E v H0, B951E v Z)

    Střelec: Problém je, že v té době ještě dost často sloužily koňské stříkačky. Aut moc nebylo. Používaly se také přívěsné motorové stříkačky. Přechod byl pomalý. I dnes slouží u hasičů 30 let stará technika.

  • Moc pěkná práce!
    Shrnu pár mých poznatků ke stavebici:Líbí se mi provedení karoserie,nástavby(hlavně střešní kabiny) a taky provedení zasklení oken a čumáku.Co hodnotím jako veliké plus,je to boční zábradlí-působí skvěle!Myslím že jste to dobře vyřešil i barevně na “střeše” nástavby…
    Co se mi ale na stavebnici nelíbí je vysoké položení nástavby nad zadní nápravou,avšak neviděl jsem na živo a fotky to můžou trochu zvýraznit či zkreslit(jde přece jen o malé věci).Když už,tak by trošku výš nad přední nápravou měla být kabina.Jak se tak ale dívám,problém je zde i v H0-podle katalogových fotek snad nástavba sedí dobře jen u SDV,bohužel však samotná nástavba není provedena tak věrně jako zde(zábradlí,prostor mezi žaluziemi).Dalším nedostatkem je již toliko zmiňovaný maják.Ve většině případů má tvar ležaté nuly a často je opatřen ochrannou konstrukcí (viz http://www.ihasici.cz/viewtopic.php?t=510&sid=758e6740ac29ee97ba8f9feacb767ab5 a http://www.sdhmenin.tym.cz/index.php?page=technika ).Méně častá verze má tento tvar,ale maják není takto přímo “nalepen” na střechu (viz např. http://msdh-chodov.blog.cz/0803/technika-a-vybaveni ).I v tomto případě může být chráněn konstrukcí.Chcete-li více obrázků,zagooglete si!
    Co se týká ochranné konstrukce-zkusil bych ji také vytvořit z drátku stejného průměru jako je zábradlí.Vzhledem k šikovnosti stavitele by to podle mě neměl býti problém…Každopádně gratuluji,mé urýpané poznámky neberte negativně-přecejenom jsem narozdíl od Vás nic moc nedokázal.Je to samozřejmě chyba stavebnice,ne Vaše.Významným + jsou i zrcátka a stěrače.Gratuluji a přeji mnoho dalších úspěchů! 🙂

  • Králék:

    U tohohle vozidla je to celé takové složitější.
    – není jasné co to vlastně má být za vozidlo, jestli L101 nebo XA18.29
    – vzadu schází maják a část zábradlí
    – maják mi připadá dost velký, ale to je asi vše, co bych k němu měl za připomínku, tvar je v pořádku, pokud je tím majákem zamýšlena rampa Tesla.
    Ty nízké majáky jsou VOAZ apod. Ale není žádné pravidla, že by tato vozidla měla konkrétní rampu, v podstatě co kus to originál, stejně tak ochranná mřížka. Může být, ale nemusí a pokud je, tak není žádný jednotný typ.
    http://www.hasicibystre.freepage.cz/img/obrazky/fb7d864029c534e026d23b5b5e6971ad.jpg tady je bez mřížky a skoro bez mezery.

    Stejně tak jako jsou 2 různé podvozky, jsou i 2 druhy také v podstatě i 2 druhy nástaveb, jedna má stupačky vyklápěcí a jedna ne. Ale realita je taková, že co kus, to originál a existuje mnoho úprav a přestaveb. Takže si to chce vybrat jeden konkrétní kousek a ten modelovat.

  • Velmi pěkná práce, velice gratuluji. Jsem nadšenec do hasičské techniky a velmi se mi tento model líbí. Doma již mám T148 CAS 32, Avia A30 DA v hotovém stavu a stavebnici T 815-2 Terrno 1 CAS 30. Chtěl bych se zeptat, zda-li někdo nemá jednu stavebnici navíc? Děkuji.

  • Dobrý den …
    Jsem vášnivý sběratel a fandy těchto hašení požáru vozidla v TT.
    Už jsem krásný vůz soupravy Štěpnický, např. Tatra 815 CAS 32 a postavené na těchto LIAZ jsem se také najít přízeň.
    Bohužel, moje čeština není tak dobrá a já jen Google jako překladatel přítel. 😉
    Já jsem jen četl o nebo tam, kde si můžete koupit tyto sady LIAZ hasiči?

    Modely jsou postaveny opravdu dobře!

    Pěkný pozdrav
    Thomas

  • Včera přišla stavebnice poštou, hned jsem rozbalil a kochal se. Už se těším na stavbu 🙂 Tímto děkuji Jirkovi 🙂

  • Jestli můžu poprosit, tak bych měl o tuto stavebnici zájem. (pokud tedy ještě nějaké zbyla…). Děkuji

  • To mrkwik: Dík za zprávu, že balíček došel, tak přijemnou zábavu při stavbě.

  • No není zač, to pokládám za samozřejmost 🙂 A krásné úsporné balení, akorát do kapsy 🙂

  • Koukal jsem na to posazení cisterny nad zadní nápravou ,máš to moc vysoko,spodní lišta cisterny má být téměř zároveň se stupačkama kabiny.

  • Informace pro Jirku.Stavebnice dorazila v pořádku a už ji mám postavenou.Je to opravdu pěkný modýlek,který obohatil moji sbírku.Díky.A teď se vrhnu zase na tatrovky!

  • Výrobce to vyloženě těší ,díky.

  • Dobrý den z Německa, jmenuji se Tomáš, jsem viděl sady LIAZ / Karosa, a jsem velký zájem o tyto modely. Teď moje otázka je, kdo je výrobcem těchto modelů a kde si můžete koupit tyto modely?. Děkujeme, že jste s pozdravem Tomáš

  • Thomas, sind Autos aus meiner Werkstatt, kontaktieren Sie mich, tduch@email.cz. Ich habe mehrere andere Arten wachsen wird. Duch

  • Díky za informaci.
    E-mail již bylo napsáno.

    S pozdravem Tomáš

  • Tomáš:

    “Dlouho jsem přemýšlel jestli to sem dávat, ale nakonec jsem se rozhodl, že ano.
    http://www.k-report.net/ukazobrazek.php?soubor=566975.jpg&httpref=3175/148837

    Postupně hodlám udělat celou hasičskou stanici, v garáži by měla stát tato technika:

    CAS K25 Liaz XA 18.29
    CAS K27 Tatra 815 4×4
    CAS 32 Tatra 815 6×6
    AP27 Tatra 815 (jezevčík)
    RZA Transporter”

    Dobrý den,
    velice zajímavá informace a kabina vypadá dobře, mohu poprosit o trošku více informací okolo tohoto projektu? V jaké fázi je? Je možnost odběru třeba i v rozpracované verze? Někde jsem četl, že schází jen podvozky? Je to věc, která by naplnila přesně mé plány a o vozidla výše vypsaná bych měl zájem. A jestli vypadají jako bouda té 815ky tak je to super práce a držím palce v další cestě projektu!

    Díky moc za odpověď!

  • Kde se to dá sehnat?Je to moc pěkné.

  • petr: o 3 příspěvky výše je e-mail.

  • Moc pěkný model.Už stačí přidat pár hasičů v akci. 😉

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..