Tatra 815 UDS od Štěpničky a druhá trochu jinak
Na burze v Praze lze u stolku p. Štěpničky (ttauta.wz.cz) zakoupit mimo jiné i resinovou stavebnici nákladního vozidla Tatra 815 s nástavbou UDS (universální dokončovací stroj) ve velikosti TT.
Z této stavebnice lze postavit pouze statický model, u něhož je i rameno v pevné poloze. Součástí stavebnice je plná kabina, kterou jsem si nechal za drobný příplatek nahradit kabinou dutou s doplňkovými leptíky. Nedílnou součástí stavebnice je také stručný přehledný návod a obtisky.
Celou stavebnici jsem doma vybalil na pracovní stůl, jednotlivé polyuretanové díly jsem začistil od nálitků a otřepů, kompletaci jsem započal sestavením páteře podvozku a náprav a osazením kol.
Dalším krokem bylo osazení rámu opěrnou konstrukcí pro rameno, vyvrtání otvorů ve spodní části pro umístění leptaných stupaček a přední konzoly.
Následně jsem začistil odlitek spodku kabiny, z planžety vyjmul leptané díly a osadil jsem nejprve volant, potom boční prosklené stěny a následně i odlitek střechy. Vše zalepeno gelovkou.
Zkusmo jsem celé vozidlo sestavil a začal přemýšlet o nějakých dalších doplňcích.
Otevřel jsem si svoji obrazovou galerii tohoto skutečného vozidla a začal doplněním madel vyrobených z ocelové struny na rameno, dále zábradlí na strojovnu a madlo na dveře do kabiny strojníka.
Další madlo jsem vyrobil na opěrnou konstrukci ramene, zároveň jsem doplnil podvozek předními blatníky, které zde chyběly.
Páteř jsem ještě doplnil zkrutnými (torzními) tyčemi z přiložené tyčky Evergreenu.
Vytvaroval jsem si také výfukové potrubí a přiložený tlumič výfuku jsem se rozhodl umístit podle předlohy na opěru za kabinu.Také jsem kabinu doplnil zpětnými zrcátky z leptu.
Všechny polotovary jsem si opatřil párátky pro snadnější manipulaci při stříkání a nejprve jsem použil pochopitelně základovou.
Jako konečný nátěr jsem zvolil zelenou, tuto UDS použiji do vojenského konvoje pro ženijní a technické zabezpečení.
Nakonec jsem nanesl obtisky, díly přestříkl matným lakem, zasklil kabinu a celé vozidlo zkompletoval. Navíc jsem doplnil ještě stěrače na kabinu řidiče.
Se svým dílem jsem byl ale spokojen jen z části. Hlavním nedostatkem je to, že se toto vozidlo nedá použít prakticky v žádné pracovní poloze. Takže jsem zvolil druhou variantu, a sice vlastní výrobu další UDS-ky.
Z internetu jsem si stáhl předlohu ze stránek www.z-modely.wz.cz, tedy vystřihovánku měř. 1:100, kterou jsem si vytiskl ve zmenšení 83% do měř. 1:120 a podle ní začal tvořit. Abych to upřesnil, tato UDS začala vznikat v době, kdy p. Štěpnička ještě tento model vůbec nenabízel. Později byly práce přerušeny, ale nakonec jsem ji přeci jen dokončil. Výsledky jsou dále.
K výrobě jsem použil vlastně jen plastovou asi všem známou tabulku, kousek měděného drátku a zbytek „uchošťouchu“.
Ve svých zásobách jsem vyhledal kabinu a kolečka, které jsem před lety dostal od jednoho svého kamaráda.
Z trubičky uchošťouchu jsem vyrobil páteř, poloosy a rozvodovku, z destičky jsem si nařezal pásky na rám, kostičky na nádrže. Vše poslepoval a po zaschnutí lepidla dobrousil do požadovaných rozměrů.
Prakticky shodným způsobem jsem vyrobil i další části, plochu nástavby s blatníky a patkami, skříň strojovny, vnější a vnitřní rameno, podpěru, lžíci. Pouze opěrnou konstrukci jsem vytvaroval z měděného drátu a sletoval.
Kabina strojníka je vyrobena z ochranného CD, které bývá v kulatých krabičkách.
Samozřejmě jsem takto vyrobil i interiér kabiny řidiče s předním nárazníkem a blatníky. Jako volant jsem použil kolečko brzdy, které lze zakoupit u p. Čambalíka.
Kabinu řidiče jsem ale upravil, tedy vyřízl levé dveře, které jsem zalepil zpět v otevřené poloze. Asi bude řidič nastupovat. Z drátku jsem vyrobil rámečky zrcátek, stupačky a přední konzoly.
Pak již přišla na řadu opět povrchová úprava nejprve základovkou a dále jsem volil kombinaci červené kabiny a žluté nástavby.
Tyto polotovary jsem po nástřiku opatřil patinou, prostě bude v pracovním nasazení.
Ještě jsem vozidlo doplnil spzétkami a polotovary přestříkl matným lakem. Následovala kompletace a doplnění nástavby pístnicemi.
Když má být pracovní, tak je třeba také zajistit řidiče a strojníka, figurky jsem použil od fy Preiser (nebarvené, které jsem si upravil a nabarvil). Zbývá tedy jen umístit někde na staveniště, ale o tom možná někdy příště.
Hoši, vy jste se s těma Tatrovkama úplně pomátli! Víte, jak si připadám trapně se “základníma” odlitýma kabinama??? A ještě se zavřenýma dveřma??? 😀 K tomuhle nemám co dodat, naprosto vyčerpávající a obdivuhodné!
Vovo, možná to tady přejmenuj na Moje TaTra 🙂
Jinak modely skvělé, čumím, co se dá vykouzlit ” z pár prkýnek”. Smekám.
Když vidím ty tatrovky takhle upravený a vyrobený vlastně dá se říct z ničeho, tak přemíšlím votom, že radši nebudu ani zveřejňovat stavbu mé první tatry.. 😀
Pěkná práce Jirko.
Když se tak na to podívám, tak myslím že se za chvilku dočkáme i pojízdné tatrovky 🙂
Jinak opět nádherná práce. Smekám!!!
Tatru UDS od p. Štěpničky už mám za sebou, ale teď toho trochu lituji : (
Vidět tento příspěvek 3 měsíde zpátky, postupoval bych jinak. Ta madla, stěrače, kabina …… to je paráda.
Holt musím vždy počkat na Vaše nové příspěvky a pak teprve začít tvořit.
Po stavebnicích techniky ČSLA a Rudé armády jsem se dal do své “odlitkové prvotiny” – přestavba BR na 423.0
Tak ne, že tady po dokončení najdu příspěvek: Nebojte se odlitků 2 – lokomotiva 423 : )
Nadále děkuji za inspiraci a přeji Vám i nám všem, ať Vám to vše jde stále tak parádně.
Ad Pavel Veselý: možná i ten “bulík” bude, jen co se k němu prokoušu přes tu hromadu dalších modelů, pak to dám taky k dobru, však to každý dělá trochu jinak a třeba toho druhého i svým postupem může inspirovat. Stavět ze stavebnic není až tak těžké, to i z těch odlitků je to už horší. Tak ať se zadaří.
A zase nějaká Tatra! 😀 Nepřeháníte to trochu? 😀 Mě to nevadí ale … strašně se mě to líbí! 🙂
Nádherná práca Jirko.
Jirko pěkný, dle fotek vidím, že máš těch osmsetpatnáctek rozděláno více, zvláště ta AV 14 by stála za pochlubení, ale rád bych upozornil na jednu maličkost, která se vyskytla i na jiných zde předvedených Tatrách a tou je znázornění torzních tyčí a usazení listových per pérování zadních polonáprav. Zkrátka torzky mají být rovnoběžné s páteřovým rámem, a nevybočují ať už nahoru nebo do stran, listové pružiny máš vzhůru nohama, správně se rozšiřují směrem dolů a mají být uloženy konci nejdelšího listu pod polonápravama.Jsou to ale detaily a většinou to ani není vidět. Někdo už tady nabízel ofic. stránky TATRY, kde jsou hezké obrázky a animace těchto partií, nebo bylby-li zájem, mohu něco nafotit, Tatra je můj denní chléb.
Kdybych měl na hlavě klobouk, tak smeknu…
Nedělá se k té UDS ještě jiná lžíce? Vídam častěji placatější širokou (připomíná spíš zmenšenou radlici buldozeru se zubama a bočnicema), než na modelech prezentovanou “bagrovou klasiku”.
Ad Střelec : Určitě se dělá, pokud myslíš ve skutečn osti, v modelu nevím, já sám ještě jednu UDS, to byl první pokus a na ní jsem použil širší lžíci, na těch fotkách skutečné výše je taky široká, ale bez zubů, něco takového jsem si tehdy vyrobil.
Moc pěkná práce!!!
K té lžíci-na uds stejně jako na jiné bagry se dá dát jakákoliv.
Hoši,hoši stavba je naprosto precizní,myslím,že vím kdo je Mistr modelář.Překvapila mne ta 815 ctková kabina,neměl jsem o ní moc valné mínění a prasácky zvětšená se pořád podobá 815.Jirko ,držím palce v další práci,za sebe “jedeme dál”.
Ahoj, moc pěkné modely. Náhodou jsem našel jeden námět pro další vylepšování bagrů – dokonce to jde i v měřítku Z (1:220)
Je to v provozu vidět na videu na youtubu:
http://www.youtube.com/watch?v=573favNACBw&feature=related