Recenze

Vozy Y od Kuehna poprvé – ČD A

Modlili jsme se za to minimálně několik let a ta chvíle konečně nastala. Máme tu rychlíkové vozy dle reálných rozměrů a snad už i předloh, které kvalitou odpovídají dnešním modelům. Mrkneme se rychle na nové A od Kuehna…

K modelu je klasická plastová krabička a dolepovací hadice – u Kuehna klasika stejně jako u Bmto. To fotit snad ani nebudu… Původně jsem si říkal, že vzhledem k radostným výkřikům napříč internetem ani nebude co recenzovat, že ten model bude muset být asi nadpozemsky dokonalý, jak ho někteří ještě ani neviděli a už za něj byli schopni položit život, ale nakonec jsem se po shlédnutí rozhodl, že pár slov bych k tomu mohl řict.

Pokud dobře hledám, dle čísla by se mělo jednat o dnešní A149. Už i já jsem byl utvrzován v tom, že “tenhle vůz je prostě bomba vole, uvidíš až ti přijde” a já tenhle tlak přestávám mít rád… Takže jsem nechal emoce stranou a počkal na to, až mi tahle pěkná zelená mašinka dorazí osobně… Už po nahlédnutí na zavřenou krabičku jsem však musel konstatovat, že tohle bude povedená záležitost…

Ten vůz vypadá prostě výborně. Rozměry jsem zatím nekontroloval, ale budu jim věřit. Vypadá to fajn. Máte-li model do provozu nebo na kochání do vitrínky, pak model dle mě nemá jedinou vadu. Potisky jsou krásné. Pokud by se vám někde nezdál odstín barev, tak to je jen vada fotek, v reálu působí barevné podání bezchybně.

Na střeše jsou větráčky…

Krásně zvýrazněné jsou veškeré detaily včetně klik od dveří a madel zevnitř oken.

Interiér kupátek je takový cihlově hnědý, vypadá to lépe než úplně světlý, co býval u vozů od Tilliga. Součástí jsou i stolky.

Vozy jsou už osazeny novým spřáhlem od Kuehna, které má přidaný bezpečnostní zobáček proti rozpojování spřáhel. Topný kabel už je osazen z výroby.

Vůz má na straně chodbičky mřížku topení, či co to je.

Ze strany chodbičky je interiér provedený ve světlém obložení, takže kupé a chodbička jsou v jiné barvě. Super.

Čelo se mi taky hodně líbí, evidentně jsou světla čirá pro instalaci budoucího osvětlení.

Jízdní vlastnosti – u těch nemám možnost intenzivně zkoumat, ale dle prvních pokusů opět výborné stejně jako u Bmto. Podvozky jsou již vybaveny sběrem proudu pro osvětlení.

Spodek – tam nedokážu ocenit, zda je tam opravdu všechno.

Já bych řekl, že model je tak z 90 % dokonalý. Teď bylo těch 90 %, a bude následovat těch 10 %, které se mi moc nelíbí…

U návalků mi přijde, že za ně bude pršet – neměla by být jedna “plachta” ještě přímo od skříně na stékání vody přes návalek?

Sběr proudu v podvozku – při určitých úhlech jsou plíšky dost vidět a lesknou se do dálky.

A ještě jednou…

Uznávám, že tato “vada” se projevuje jen při pohledu ve vodorovné rovině, což se moc často nestává, ale když to člověk žmoulá v ruce, tak se to ukáže… Ale abych nebyl zaujaý, Bmto to mají taky…

Pohled proti světlu prozradí vrstvy laku a kvalitu tisku… Tisk je v pohodě, ale zelená mi přijde trochu zalitá, hlavně v okolí dveří. V reálu to však vidět není. Rámy oken jsou dobré, ne  že ne…

ALE! Jsou dobré při pohledu z úrovně vozu. Protože jsou tisknuté kolmo na skříň. A to je právě ta potíž, protože při nejčastějším pohledu uvidíte toto…

Spodní hrana rámu jaksi “zmizela”, protože rám okna je dvoudílný – vnější část je na skříni a vnitřní část je vkládací jako sklíčko – a ta mezera mezi vnějším a vnitřním rámem je prostě původní zelená. Je to hezké? Není…

Pak je tam taky nějaká vertikální hrana nad dveřmi až pod střechu – tu jsem v reálu taky neviděl…

A ještě něco, co na fotce nepoznáte – rámy oken jsou stříbrné. Jsou v reálu stříbrné? Nevšiml jsem si. Dle mě jsou v reálu v barvě šedé skříně. A stříbrné (hliníkové či co to je za materiál) jen z pohledu interiéru. To je podle mě největší externí průser…

A čím mě u Kuhenů zklamali nejvíc? Měli původně vydat A a B společně. Tak jsem si předobjednal x měsíců předtím jedno A a dvě B, abych měl soupravu. Ačko už tu mám, B budou nejdřív za půl roku. Zeuke taky sliboval a 30 let jsme tu měli devět oken… Takže tu mám zase devítioknenné Ačko, a může se na něj půl roku tak leda dívat do vitríny… To mě fakt štve…

Tohle jsou relativně kraviny, ale na otázku “Udělal pan Kuehn dokonalý model?” je odpověď “Ne! Neudělal! Zvládl to jen na 90 %!”

29 komentářů: „Vozy Y od Kuehna poprvé – ČD A

  • Pěkná recenze. Vagóny na první pohled vypadají opravdu pěkně.
    Občas se zamýšlím nad tím, proč výrobci dělají na svých modelech takové (z mého pohledy mnohdy zbytečné) chyby? Chápu že je občas třeba udělat nějaký kompromis kvůli nějaké rozumné vyrobitelnosti, ale to co popisuješ – viditelné plechy v podvozcích, barvy rámů oken, hrana nade dveřmi,… tohle jsou podle mě lajdácké chyby kterým by se šlo vyhnout. To samé Roco… 🙁

  • Ahoj, pěkná recenze. Hrana nade dveřmi asi je i v reálu, ale vidět je jen na některých fotkách (např. http://www.vagonweb.cz/fotogalerie/foto/200902/A-1941-065-VH.jpg) a rozhodně není tak výrazná. Rámeček oken bývá hliníkový – hliník zoxiduje a zešedne – v tomto směru bych stříbrný odstín odpustil. Ale zelený spodek rámečků bije do očí – je snad jen u vagónů, které obrůstají mechem 🙂

  • Souhlasím recenze pěkná a musím se přiznat, že té výrazné hrany jsem si nevšiml ani na modelu, ani ve skutečnosti ale podle fotky tam je. Přiznám se, že mi nevadí viditelnost sběraču elektřiny to je nejspíš daň za větší využitelnost vozu z hlediska možného vnitřního i koncového osvětlení. Rámy oken barevost tak moc neřeším, ale ta zelená v hraně je bohužel hodně vidět.
    Považuji to za cenu snahy už, už dát model na trh, zde se asi nechal výrobce strhnout, jinak modely této firmy považuji v porovnání s jinými “velkovýrobci” za bezkonkurenční. Taky se těším na dalsí mutace a já si počkám rád.
    Zdeněk

  • Jo a ještě nepadla klasická otázka…….a kde se to dá koupit,,,,že.
    Z

  • Teď to nemám vůbec jak ověřit, ale co má zastřená paměť vzpomíná, tak si pamatuju, že jsem se podivoval zrovna nad tím, jak ty rámy můžou natírat zvenku tak nekvalitně štětkou, že tam zůstávají kocouři… A odstín byl barvy skříně. Co se týče té hrany nad dveřmi – napadá mě spoj částí forem, tak možná proto?

  • Ta hrana nad dveřmi je ve skutečnosti část vedení dveří, proto je vystouplá ale na tom modelu to až supluje okap. K těm rámům, to je taky jak na kterém voze, když se opraví okno tak se nechá nový rám, když se má vůz natřít tak se to vezme i s tím rámem (to je přece lehčí než jej leštit) apod. Ta zelená hrana je škoda, ale osobně jsem s ní počítal (ROCO jí taky má), a furt je to lepší než aby byl vůz s polovičním rámem jako u Tilliga. A ty sběrače vem čert, na Bmto se nad nimi taky nikdo nepozastavoval a jsou na nich vidět daleko více.
    Spíš co by mě zajímalo je jak vypadají když je postavíš vedle svých upravených “béček” a za BDs. Mohl bys sem dát nějakou takovou fotku?

  • JBr: Tak porovnání s obyčejným BTTB vozem je docela jasné a už bylo všade několikrát (např. TT-Board). Mě zajímá jak přímo vypadá vedle přestavěného BDs a spol.

  • Až bude chuť, tak mám nějaké krátké porovnání v plánu, ale radši neslibuju. Krátce – vypadá to asi jako kdyby to Ačko bylo se skříní X a ne Y – je delší, nižší… Ale pokud se dá na konec soupravy tak se to dá přežít (nedoporučuju střídat BTTB a Kuehn cik-cak). Přijde mi to v soupravě starých vozů spíš jako Bmee… Ale z metru na kolejišti se ten rozdíl bude smazávat a čím dál, tím méně to bude poznat… Záleží na vkusu každého soudruha, jak moc náročný na estetiku bude…

  • Nemůžu si pomoci, ale nějak se mi nezdá šířka toho žlutého pruhu. To mě zarazilo jako první, že je nějaký moc úzký. Možná by se hodilo aby Kuehn, udělal i nějaké to okno stažené, stačilo by jedno, dvě, tak to vypadá strašně jednotné. 🙂

  • V reálu by měl mít pruh 100 mm, v modelu tedy cca 0,8 mm což by odpovídalo. A ta okna – to je spíš zlozvyk ze starých BTTB Y – dneska nemají žádné osobáky otevřená okna…

  • Modely vagónků jsem měl doma dva kousky na porovnání, vizuelně i provozně se mě moc líbí, musím se přiznat že drobné nedostatky dle VoVa jsem neřešil, už se an ně těším až se objeví v nějakém starším celozeleném zbarvení. Bohužel to bude asi ještě dlouho trvat, výrobci železničních modelů obecně mají nějaký jiný kalendář, termíny pro ně nic neznamenají. Bohužel si to při té nekonkurenci co na trhu železničních modelů obecně a zvláště v TT je mohou dovolit.

    Jinak při porovnání vozů od Kuehn a upravených na fotkách od JBr taky žádný nepřekonatelný rozdíl nevidím.

  • JBr: Díky

    Jinak celkově musím říct že oproti předělaným vozům takhle z dálky moc rozdíl není. Nejhorší to bude při pohledu shora. Naštěstí sám už nehodlám přestavovat žádné BTTB vozy, jediné staré konstrukce budou Bh od Číže a to navíc úplně překopané (dělám na prvním už delší dobu, budou nahrazený ukousnutý dveře, podvozky od HekTTora, celý nový spodek, interiér, osvětlení, atd.). Bohužel ta šířka mu zůstane a toho se bojím nejvíc, jinak ty neduhy jako že je vyše posazený, ukouslé dveře atd. mám vyřešené.
    A ještě jsem narazil na jednu věc která mi na těch ČD Kuehnech vadí, a to hodně…. a myslím že je to mnohem výraznější než právě ty okení rámy a VoVo se o tom ani nezmínil. Madla! mají přece být hliníková, a to u všech vozů, bílá jsem neviděl. Přitom u DR vozů to tak Kuehn má.

  • Když to je takový zajímavý optický klam. Ty fotky značně zkreslují barvy, to nemusím vyklídat. Hlavně ale nejde rozeznat jestli to je šedá nebo takový ten matný hliník. Osobně jsem neviděl ještě ani jedno natřené madlo, ono hlavně ta madla se leští “sama” jak po nich všichni hrabou, takže jejich údržba není ani potřeba. Spíš to právě chce vyrazit a podívat se jestli to je tak nebo onak, než posuzovat podle fotek.

  • A mě to nevadí.Vagon si přestříkám do ČSD 🙂 a je po problému s rámečkama a barvama.Ty návalky sice jsou problém,ale tak skusim napasovat Tillig.

  • No musím říct že ta madla to je překvapení. Tady na Jihlavsku jsem se s tím snad ještě nesetkal (pravda z Y tu jezdí témř výhradně pouze AB, Bp, Bt(ee) a BDs(ee), jiné tu potkám málokdy). Každopádně mě to taky až tak nezajímá, také zatím spíš vyčkávám jestli Kuehn udělá ČSD.
    S těmi návalky bych to neviděl až jako takový problém. Na Bmto to je taky a nikdo to neřešil, navíc vypadají aspoň trochu reálně. Tilligem bych to rozhodně nenahrazoval, mají návalky příliš tlusté a na můj vkus kulaté, navíc je to takový divný materiál a pokud se nepletu tak přechodové můstky na nich nejsou. Spíš bych zkusil vzít papír nebo zbytek leptu, nalepit ho na horní hranu a zahnout k vozu a třeba naznažit i šrouby (nebo čím je to přidělávané).

  • Mně se teda moc líbí,akorát co bych tak trochu vytkl jsou (a je to celkem škoda)….nenabarvené okraje schůdek žlutě,je to sice taková maličkost,ale pro mně je.Návalky se dají podle mně snadno upravit a hranu bych nějak neřešil.Jsem moc zvědavej na vozy od tilliga v provedení najbrt.

  • No přečetl jsem si recenzi i komentaře skoro vedšina z vas tu naříká nad maličkostma . Řešíte tu podvozky a plíšky copak nemáte doma barvu stači zatřít pošky a je to 😀 Podle me bude ted muset tillig přijít se zmenou a nebo jit s cenou dolu ten současný rozdil cen nejni nijak vyrazný ale kvalita ano . Osobne planuji upravu vozu interieru a drobne doladení vzhledu a po desetiletí vlády tilliga bttb je tohle moc dokonalé 😀

  • Já bych k tomuhle článku také něco řekl:-) Včera jsem je (doslova na poslední chvíli) objednal. Byly skladem a už je mám doma. Jsou prostě nádherné. Všechno, co tu bylo v článku napsáno, je pravda, nicméně kvalita a přesnost všeho ostatního ty malé nedostatky naprosto převálcuje. Vzal jsem 2 navíc, které mohu přenechat. Takže 3x hurá 🙂

  • Dragi prieteni,
    am citit toate artiolele, fiecare are o parere, bine. Daca vreti modelele sa fie facute ca alea in viata de ce nu le faceti voi? Fiecare companie incearca sa puna produse noi pe piata si mai fac si ei greseli. Kuehn cel putin concureaza cu Tillig (care nu ma e presedinte, a lasat compania la baieti), cel putin sa-i dam credit lui domnul Kuehn ca incearca. Are niste modele frumoase, si ce daca ia o idee de la Roco, alta de la Tillig, cel putin o face. Stiti cat de greu e de facut un model? Sugestia mea e ca fiecare care are modele fie de la Kuehn, fie de la Tillig si nu le convine ceva, solutia la problema este, modificatile voi singuri cum fac eu la modele mele. Sunt modele!, nu puteti compara cu poze din viata reale anumite detalii, din cauza ca depinde un a fost construit, modificat, vopsit sau revopsit vagonul, astea sunt chestii mici, vorbim despre detalii care au solutii. Companiile nu vor sa cheltuie o gramada de bani sa adauge aceste detalii in linia de productie pentru ca ia timp si cand modelele sunt pe piata, de exemplu vagonul acesta ar costa sa zicem aproape 100 de Euros. Cine vrea sa dea astfel de bani pe un vagon simplu care se poate modifica?

  • Vă mulţumim pentru opinia ta! Din păcate, este regretabil faptul că aceste erori se referă în principal la tratament de suprafaţă, care pot fi schimbate cu usurinta. Puteţi crea, de asemenea, un prototip şi-au verifica cineva pentru erori (acest Kuehn acum fac în locomotiva cehă T478 şi 371, modelatorii au ele însele o şansă de a comentariu la erori). Dar chiar şi aşa, este un model de hilar şi frumoasă, cu siguranta! Scuze pentru traducere şi salutări România:)

  • Estimatul VoVo,
    multumesc pentru raspuns. Da ai dreptate, toata lumea are dreptul de a da o opinie. Credema si pe mine ma enerveaza cand trebuie sa modific o gramada de detalii, mai ales cand vagoanele sau locomotivele care le cumpar de la Puerner (Germania), mai ales in ultima vreme produsele de la Tillig au o gramada de piese care lisesc, sau se rup (distrug) in cutie din cauza cutiei mai ales de la ROCO. Degeaba au control de calitate, toti se grabesc ca sa le puna repede pe piata sa faca bani. Cel putin acuma se gasesc piese de schimb, nu ca inainte in anii 80 cand Berliner TT Bahnen era singurul producator in aceasta scala, nu se gaseau piese de schimb, plus ca calitatea era foarte rea la vopsea si la tiparit. Imi cer scuze, nu a fost intentia mea sa insult pe nimeni. Noi modelistii trebuie sa lucram impreuna si sa facem reclamatii direct la producatori. Ei ar trebuii sa asculte la noi. Am incercat sa ma comunic cu domnul Tillig din 1996 pina in anul 2000. I-am trimis o gramada de idei ale mele originale in legatura cu produsele facute in fabrica lui, dar ce mi-a raspuns vreodata?, nici un multumesc. Asa ca nu i-am mai trimes nimic. De 33 de ani colectionez trenulete in scala TT si inca le mai modific. Sunt o gramada de detalii care companiile nu le pun pe modele, cum am scris mai sus, pentru ca ii costa bani, dar au putea sa faca un efort sa incearca un pic mai mult. Sa vedem cum o sa arate modele de la Tillig, poate un pic mai bune. Sa speram numai de bine! Scrii bine romaneste! Salutari din USA!

  • lisesc (pardon)= lipsesc

  • Dear VoVo,
    if you have time please take a look at my articles and photos posted in the TT scale American forum (www.ttnut.com). My user name is Christtking, if you look for my articles. I think I covered everything about the iregularities about this particular model. Enjoy!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..