Tatra je zpátky: T 148 VNM krátké dřevo
U Štěpničků sice nedávno zahájili novou éru uvedením stavebnic Liazů, které jsou v dosti krátké době už ve třech verzích, ale ani Tatry nejsou opomíjeny. Nedávno p. Štěpnička dokončil další verzi legendární Tatry 148, v provedení pro převoz krátkého dřeva.
Stavebnice jsou ke koupi od první listopadové burzy, kdy jsem si nějakou rovněž pořídil. Balení a obsah stavebnice je již standardem: v sáčku návod s resinovými díly a planžetou leptaných dílů.
Podobně jako u stavebnic Liazů, i zde je patrný nárůst leptaných dílů ve stavebnici. Dále za povšimnutí stojí i zcela nové provedení hydraulické ruky…
V sáčku byly dvě větší planžety a potom ještě jedna malá s doplňujícími dílky. A já k nim ještě přidal jednu další – řízení přední nápravy.
A tak můžeme začít stavět – nejprve rám vybavit torzními tyčemi na přední nápravě a na zadních listovými pružinami. A k tomu i řízení předních kol.
Dále tedy přichystat jednotlivá kola a ty pak doplnit na rám.
Dále jsem se věnoval přípravě kabiny, protože dávám přednost dutým kabinám, předcházelo u kabiny odstranění polyuretanu z oken, jelikož jsem zabral trochu víc, a odřízl i část rámu okna u dveří, tak jsem je vyjmul celé a budou v otevřené poloze.
Hned kabinu i doplním o detailní díly – zrcátka, tykadla a opravím i ty dveře.
Potom vyzkoušíme, jak bude vypadat kabina na podvozku, přidáme rám nástavby a vzápětí můžeme doplňovat o díly z leptu, ty jsou shodné jako u dříve připravených stavebnic valníků, ostatně je tato Tatra upravený valník.
A pokračujeme dalšími díly z leptu, celá podlaha je právě leptaná, potom i klanice zajišťující náklad na korbě. Zespodu budou ještě blatníky a schránka na nářadí.
Při umístění korby na rám nesmíme zapomenout na to, že mezi kabinu a čelní stěnu korby přijde hydraulická ruka Hara 60.
I u ní je patrná probíhající inovace stavebnic, už je leptaná spodní část – tedy hydraulika podpěr včetně jejich příčníku.
Na příčník přijde již resinový díl základu hydrauliky a potom i sloupek s rameny vlastní ruky. U té základny jsem se zastavil a přemýšlel nad zafixováním sloupku, tak aby s ním bylo možno otáčet. Takže jsem trochu odfrézoval základnu, abych později mohl sloupek otočně zajistit.
Dále u této stavebnice jsou nově připraveny díly pro svírací čelisti vlastní ruky. Vše je umístěno na planžetě, dříve to přitom byly resinové díly. Rovněž i sedačka pro strojníka.
Nedalo mi to a připravil si i hlavní pístnici z mosazné trubičky a kulatiny. A ruku jako komplet mám připravenou k osazení na tatrovku.
Už stačí odjet s autem do lakovny. Vlastně s auty. Nechtělo se mi stavět pouze jedno.
Z lakovny jsou auta zpátky, tak můžu přistoupit k finální kompletaci, dodám nějaké to logo na dveře, pak taky espézetky a zvýraznit barevné detaily – zrcátka, světla, střechy, nárazníky…
A musím kabiny zasklít, dříve jsem používal clearfix, ale postupem doby jsem dospěl k rozhodnutí, že skla budu dělat z fólie, takže vystřihuji jednotlivé skla z vypouklého přebalu od lepidla a vzniklá skla potom vlepuji do kabiny. Je to sice pracnější, ale výsledek je oproti clearfixu lepší.
Potom tedy jednotlivá auta zkompletuju, nakonec vyrobím náklady z větviček v podobě klád a auta s otevřenými dveřmi ještě doplním o figurky představující řidiče…
Nesmíme zapomínat ještě na jeden důležitý detail – a to stěrače…
Takže ty náklady…
Hydraulická ruka je pohyblivá, tak můžeme i nakládat…
A naposledy spolu, pak už se rozjedou různými směry…
U jedné tatrovky jsem udělal i takovou drobnou úpravu jakou je podpěra pro ruku nad kabinou, takže ji můžeme vozit i složenou dopředu (a není to žádný výmysl, takhle i některé Tatry vypadaly, stačí si zagooglovat…)
Takže opět musíme pánům Štěpničkovým poděkovat za další přírůstek do našich skromných sbírek, a nezbývá nic jiného, než požádat naše drahé polovičky, aby nám nějaké stavebničky od ttauta.cz objednaly pod vánoční stromečky. Hodně zdaru při stavbě.
Jirka opět předvedl že umí , auta od něj jsou nedostižná, má velký smysl pro detail a umí si stím vyhrát.Opět klobouk dolů, navíc podle jeho článku a popisk use dá i docela dobře stavět doma , okomutnuje každou záludnost stavby.Jirko díky za takové články …
Velmi pěkné modely. A díky těm oknům mají šmrnc. Ono i ty modely pěkněji vypadají. Nešlo by to u Štěpničků dávat duté kabiny a s vylisovaným sklem tak, jak například u vašich autobusů? Klidně bych si za stavebnici připlatil.
Tolko krát to mohol skazit a takto nádherne to dopadlo 😀 nadherna praca. a chirurgicka presnosť.
milostt: Vidíš, a já se naopak Jirku snažím směřovat vždycky směrem, aby se rozepsal mnohem víc. Jirkovy popisy jsou příliš strohé a naopak velmi často přeskočí tu zajímavou část větou jednoduchou. Krásný příklad je část “Takže ty náklady…” kde se čtenář nedozví opravdu nic moc 🙂 Když to srovnám s tím, jak záludnosti popisuje třeba Rosťopiš, tak je to nesrovnatelné.
tomislav: To je samozřejmě dotaz spíš přímo na výrobce (ale i ten to tu čte), doporučuju ho oslovovat přímo, pro nás výrobce je to pak mnohem lepší zpětná odezva. Ono “šlo by” všechno, ale musí na to být poptávka a z druhé strany chuť 🙂
Díky VoVo za odpověď. Takže prosím všechny modeláře co si přejí, aby modely vypadaly realisticky (dutá kabina+sklo), bombardujme Štěpničky, ať mají od nás i zpětnou vazbu. Věřím, že se nás najde “neurekom”.
Ještě jsem zapomněl dodat, že ta chuť právě často vychází z té poptávky. Na druhou stranu přiznávám, že kdybych vyráběl všechny “chtělo by” a “nešlo by?” tak bych se z toho zbláznil 🙂 Takže právě proto to chce nějaký reálný základ. Na obranu TTaut musím akorát říct, že zasklívání nebude možná takový problém jako to vybrušování – ta dutá kabina je křehká už od pohledu, a vybroušená zvlášť… I jirkovi to často praskne, a jirka je nějakej machr…
Ony duté kabiny jsou jistě modelovější,ale neopatrným zásahem jde hodně pokazit,nehledě na křehkost,která je vystavena “fotbalistům” při přepravě.Na druhou stranu pokud by se mi taková stavebnice dostala až na stůl,byl bych také radši,kdyby součástí stavebnice bylo i zasklení.Na zasklívání talent nejsem a nekvalitní zasklení dokáže výsledek docela dehonestovat.Sice se opakuji,ale zasklívání laminátek mně stálo pár let života a stejně spokojený nejsem. 😉
Sice jsem se zapřisáhl, že už žádnou Tatru na kolejiště, ale tohle se mi moc líbí, Jirka odvedl jako vždy perfektní práci a tyhle Tatry v jeho podání prostě nemají chybu.
starsivlk: Zapřísáhl jsi se, že už žádnou Tatru, ale ještě budou další, které bude nutné mít na kolejišti…a jinak díky, že se vám líbí.
Bezchybně odvedená práce,tato auta budou ozdobou každé paseky na kolejišti.Teď je nejvhodnější doba vyrazit na dříví.Mě se osvědčily pruty svídy,hlohu.Lze použít i větvičky smrku,nesmí být ale přeschlé,jinak jsou velmi křehké.